شرکت‌های بزرگی چون اطلس کوپکو و اینگرسولرند دهه‌ها تجربه در تولید کمپرسورهای بدون روغن، Oil-free، داشته و در گستره‌ی وسیعی از کاربری‌ها این دسته از کمپرسورهای هوا را عرضه میکنند. کمپرسور اسکرو نخست به صورت روغن پاششی طراحی و ساخته شد. در کمپرسور روغن پاششی یا اویل اینجکت، به داخل سیلندر فشرده سازی پاشش روغن داریم. این پاشش روغن منجر به پاکسازی میان روتورها میگردد، فضای داخل سیلندر را خنک‌ کرده و روتورها را روانکاری میکند. قطعات متحرک دیگر کمپرسور نیز به طور جداگانه روانکاری میشود. روغن مذکور که به داخل سیلندر تزریق شده است در هوای فشرده خروجی از آن نیز حضور خواهد داشت. در مصارفی که از هوای فشرده به عنوان واسطه‌ای برای انتقال انرژی بهره برده میشود این مسئله اهمیت چندانی ندارد. برای مثال چکش تخریب پنوماتیکی که هوای فشرده خروجی چنین کمپرسوری بهره میبرد آسیبی از حضور روغن در هوای فشرده نمیبرد، حتی این روغن به روانکاری چکش نیز کمک میکند.

لیکن در مصارف دیگری که هوای فشرده اصطلاحا به عنوان هوای فعال یا Active Air مورد استفاده قرار میگیرد، هوا با محصول نهایی در تماس است. صنایعی که با چنین هوایی سر و کار دارند عبارت است از صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی، هوادهی و همزنی، کنداکتور و الکترونیک و همچنین هوای تنفسی پزشکی.
برای مثال در رنگ پاشی خودرو در صورتی که روغن در هوای فشرده وجود داشته باشد رنگ به خوبی بر بدنه‌ی خودرو نمی نشیند و تخریب میشود، یا در صنایع غذایی و دارویی که بدیهی است حضور روغن خطرناک بوده و استانداردهای جدی بر آن ناظر است.

مورد استفاده‌ی هوای فشرده

هنگامی که به سراغ چنین مصارفی میرویم نیاز به کمپرسوری احساس میشود که از پس تهیه هوای فشرده عاری از روغن برآید. توجه بر دو نکته در این حین ضروری است: ۱. هوای محیط خود آلوده است و پس از تراکم غلظت آلودگی‌های آن افزایش می یابد و باید فیلتر شوند. ۲. روغن را از سیلندر فشرده سازی خارج میکنیم، اما سایر قطعات متحرک خارج از سیلندر که در تماس با هوا نیستند روغن کاری میشود و امکان نشت آن به هوای فشرده باید مدنظر قرار گیرد.

کمپرسور اسکرو غیر روغنی، اویل فری، بدون روغن یا کمپرسور هوای خشک، نام آن را هر چه بگذاریم، کمپرسوری است که در داخل سیلندر فشرده سازی پاشش روغن ندارد. در غیاب پاک کنندگی، خنک کنندگی و روانکاری روغن بهره‌وری چنین کمپرسوری افت چشمگیری دارد. این افت با کاهش کلیرانس روتورها با دیواره جبران میشود. کاهش کلیرانس که در کمپرسور اسکرو روغن پاششی ضرورتی ندارد، در کمپرسور اویل فری جریان برگشتی که نوعی از هدررفت هوای فشرده است را کاسته و به صفر نزدیک میکند. همچنین از روکش تفلون یا در موارد خاصتر از روکش مولیبدنوم دی سولفاید برای روتورهای این کمپرسورها بهره برده میشود.

خودروسازی

کیفیت بالای رنگ و نقاشی، فعالیت نرم فرآیندها، بهداشت و سلامت بهتر

صنایع غذایی و نوشیدنی

محصولات باکیفیت و سالم و سطح بالا

آیا تجهیز کارخانه برای کسب استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ می ارزد؟

صنایع شیمیایی

افزایش خلوص محصول، فرآیندهای بهتر، ضایعات کمتر، ایمنی بیشتر

صنایع الکترونیکی

سیستم‌های کنترلی لاینقطع و تعمیرات و نگهداری در شرایط فراتمیز ضروری برای ارائه محصولات باکیفیت

صنایع نفت و گاز

فرآیندها و سیستم‌های کنترلی بدون ریسک خطا، ایمنی ارتقایافته، کیفیت محصولات نهایی بالاتر

صنایع نساجی

تولید با بهره‌وری بیشتر، کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، ارتقای کیفیت پارچه و منسوجات، کاهش ضایعات

صنایع دارویی

محصولات عاری از ناخالصی، کاهش ریسک آلودگی، فرآیندهای با بهره‌وری بالاتر، کاهش ضایعات

تماس با شرکت