کمپرسور دیزلی XAHS 285 اطلس کوپکو

معرفی فنی

در ادامه بررسی کمپرسورهای دیزلی موتور بنز اطلس کوپکو به بررسی XAHS 285 خواهیم پرداخت. این کمپرسور دیزلی ۱۷ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده یا FAD در فشار عملیاتی ۱۲ بار تحویل مصرف کننده می دهد. موتور دیزلی آن OM 366 LA مرسدس بنز است، ۶ سیلندر، با ۱۶۷ کیلووات توان خروجی در سرعت ۲۴۰۰ دور بر دقیقه. سرعت آنلود این موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه می باشد.

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو مدل XAHS 285
XAHS 285

این کمپرسور نیز مشابه با سایر مدل‌های موتور بنز اطلس کوپکو از پروفایل صدای کاهش یافته برخوردار بوده و در کنار دستگاه ۱۰۲ دسی‌بل آلایندگی صوتی دارد. این آلایندگی در فاصله ۱۰ متری به ۷۴ دسی‌بل نیز کاهش می یابد. ظرفیت مخزن هوای فشرده‌ی همراه آن ۱۴۷ لیتر بوده و تانک سوخت آن ۳۲۰ لیتر گنجایش داد. سایر مخازن آن به ترتیب عبارتند از سیستم روغن موتور ۱۸ لیتر، سیستم خنک‌کننده‌ی موتور ۴۵ لیتر و سیستم روغن کمپرسور ۶۶ لیتر.

دیتاشیت کمپرسور

تمامی کمپرسورهای این خانواده‌ی مورد بررسی تک استیج هستند (حرف A در XA).
مشخصات کاملتر موتور و ابعاد این دستگاه کمپرسور اسکرو در جداول زیر قابل مشاهده می باشد:

دیتاشیت کمپرسور اسکرو دیزل اطلس کوپکو مدل XAHS 285 که در آن سایر مشخصات فنی موتور و ابعاد پکیج دستگاه آمده است.

موتور کمپرسور

موتور دیزلی این کمپرسور OM 366 LA از موتورهای ۶ لیتری OHV مرسدس بنز است. این موتور دیزلی از سال ۱۹۸۳ وارد بازار شده و سیستم تزریق سوخت مستقیم دارد. مشخصات کاملتر آن در جدول زیر قابل مشاهده است:

مشخصات فنی موتور ۱۵۰ کیلوواتی مرسدس بنز که بر روی کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو و اتوبوس‌های هیوندایی نصب شده است.
مشخصات فنی موتور OM 366 LA

کتابچه راهنمای کمپرسور

برای اطلاع بیشتر از این مشخصات دقیقتر این مدل و همچنین آشنایی با مدل‌های مشابه و در صورت نیاز مقایسه‌ی آنها با یکدیگر به صفحه کتب راهنمای اطلس کوپکو بر روی سایت مراجعه فرمایید.

ویدیوی راه اندازی این کمپرسور را نیز میتوانید در ادامه مشاهده فرمایید:

نکته تکمیلی

در انتخاب کمپرسورهای اسکرو دیزلی یا برقی موردنظر خود می بایست به نکات مختلفی توجه کنید؛ به طور کلی در مصارف عمومی که نه دبی خیلی بالا و نه فشار خیلی بالا نیاز دارند، کمپرسور اسکرو بهترین انتخاب در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی و اسکرول می باشد. در صورتی که نیازی به تحرک نداشته و به برق دسترسی دارید اولویت با بهره‌گیری از کمپرسورهای اسکرو برقی است. در مصارف کارخانجات خود اگر نیاز به هوای خشک و عاری از روغن دارید انتخاب شما کمپرسورهای اویل فری یا هوای خشک خواهد بود، این انتخاب حتما می بایست با فیلترهای مناسب تکمیل شود (۶ افسانه‌ی نادرست رایج در مورد کمپرسورهای اویل فری را مطالعه کنید). عموم کمپرسورهای متحرک از موتور دیزلی بهره میبرند ولی در صورت نیاز قطعی به کمپرسور متحرک با موتور برقی میتوان مدل‌های خاصی را یافت و تهیه کرد. در انتخاب کمپرسورها می بایست به سیستم خنک‌کننده‌ی آنها و نیازمندی‌های هر دسته نیز توجه داشته باشید (مثلا کمپرسورهای آب خنک نیاز به آب با سختی پایین و احتمالا همراهی یک برج خنک کننده دارند تا کولرهای دستگاه دچار مشکل نشوند). عموما در هنگام انتخاب کمپرسور اسکرو بهتر است ظرفیت هوادهی تا ۱۵ درصد بیشتر از سطح موردنیاز لحاظ گردد تا شرایط مختلف محیطی و نوسانات عملیات راه سازی، حفاری، نیلینگ، خط تولید و غیره را با نقصان همراه نسازد. دقت در انتخاب درایر، افترکولر و تانک ذخیره هوای فشرده نیز از سایر نکات حائز اهمیت است. همچنین حتما و موکدا مدنظر قرار دهید نگهداری و سرویس کمپرسور هوای اسکرو از اجزای جدایی ناپذیر مراحل استفاده از آن است و نمیتوان کمپرسوری تهیه نمود که نیروی فنی موردنیاز یا قطعات یدکی آن در بازار ایران یافت نشود.

چرا موتور بنز توصیه نمیشود؟

۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ دور بر دقیقه؟ آخه چه خبره؟ چنین موتوری زود از بین میره.

به هنگام خرید کمپرسور یا هر دستگاهی که از موتور دیزلی بهره میبرد توجه اکید لازم است که آن مدل خاص از آن برند چه شهرتی دارد، حتی در میان موتورهای برترین کمپانی سازنده‌ی موتور دیزلی، کاترپیلار، هم گاهی موتورهایی پیدا میشود که از کیفیت کافی برای عملیات و اطمینان و سهولت نگهداری و سلامت برخوردار نیست.

لیکن برای یک قاعده‌ی سرانگشتی بدانیم که برای کمپرسور پرتابل قدرتمند بهترین و تنها موتور دیزلی قابل اتکا کاترپیلار است. پس از آن برندها و کمپانی‌های مختلفی را میتوان به صف کرد، که امکان اعتماد بی چون و چرا به آنها وجود ندارد.

مثلا موتورهای پیکربندی خطی مرسدس بنز زودتر از مدل‌های V خراب میشود. موتورهای دویتز پیچیدگی‌های غیرضرور داشته و نسبت به کاترپیلار اعتماد کمتری میشود کرد. موتور جان دیر معمولا برای دستگاه‌های کوچکتر به کار گرفته میشود. کوبوتای ژاپن معدود و محدود در کمپرسورها به کار گرفته شده و در تجارب ما موتورهای خوب اما ناشناسی بوده اند. در نهایت هم کومنز یا کامینز، در برخی از مدل‌ها بسیار خوب عمل میکند.

تماس با شرکت