اطلس کوپکو تولیدکننده پیشرو ماشین آلات متحرک هوای فشرده در جهان است. این کمپرسورها، به ویژه کمپرسورهای اسکرو دیزل اطلس کوپکو، در صنایع و معادن استفاده‌های متنوع و گسترده ای دارند. شرکت اطلس کوپکو سوئد در تولید کمپرسور اسکرو به حد بهینه‌ای از سایز، خروجی و ظرفیت دست یافته است.

نیاز به تجهیزات حفاری همواره رو به افزایش بوده است. سری کمپرسورهای اسکرو دیزل اطلس کوپکو که برای حفاری مداوم طراحی میشوند کمپرسورهای مختلفی من جمله XRS 396، XRHS 366 و XRHS 506 را شامل می شوند که مخصوص حفاری چاه عمیق آب در شرایط دشوار ساخته شده اند. همچنین از این کمپرسورها برای پی‌ریزی فنداسیون ساختمان نیز بهره برده می شود. از دیگر کاربردهای این کمپرسورها می توان به پاکسازی خط لوله اشاره داشت که در این کاربرد، دستگاه امکان تغییر بین سطوح فشارعملیاتی خروجی پایین و بالا را دارد.

اطلس کوپکو در ساخت کمپرسورهای هوا ویژگی‌های متنوعی را مدنظر قرار می دهد که امکان عملیات در بازه‌ی گسترده‌ی دمایی و ایمنی از جمله‌ی آنهاست. این کمپرسورهای اسکرو در بازه دمایی منفی ۱۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد امکان عملیات داشته و حتی آپشن پیش‌گرم کردن موتور برای دماهای پایین‌تر، حتی تا منفی ۲۵ درجه سانتیگراد، وجود دارد. لیکن دو ویژگی اصلی که اطلس کوپکو همواره آنها را در ساخت کمپرسور اسکرو ارجح میداند، اطمینان و نگهداری آسان است.

کمپرسور اسکرو دو یا چند مرحله ای

در کمپرسورها فرآیند فشرده سازی پلی تروپیک است. این بدین معناست که در کمپرسور اسکرو عملا فرآیند فشرده سازی نه همدما و نه آدیاباتیک (سیستم با خارج هیچگونه مبادله حرارتی نداشته باشد) است. در صورتی که امکان فشرده سازی تکدما یا ایزوترمال وجود داشته باشد، توان مصرفی چنین فرآیندی حدود ۲۰ درصد کمتر از فرآیند مشابه آدیاباتیک خواهد بود. در نتیجه در کمپرسورها تمایل به آن است که فرآیند به فرآیند همدما شبیه‌تر باشد تا فرآیند آدیاباتیک.

چارت فشار و حجم فرایند فشرده سازی آدیاباتیک و تکدما و پلی تروپیک. برای درک بهتر عملکرد کمپرسور اسکرو دو مرحله ای.
فشرده سازی دو مرحله ای. با افزایش تعداد مراحل و خنک‌سازی بین آنها، تلاش می شود فرآیند به فرآیند همدما نزدیکتر شود تا توان مصرفی کاهش یابد.

در بعضی از کمپرسورها به خاطر محدودیت های ذاتی، مثلا در کمپرسور سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، و در بسیاری از موارد به دلیل محدودیت‌های دمایی عملا دستیابی به فشار موردنظر در یک مرحله میسر نبوده و بعد از تراکم گاز در مرحله اول و پیش از تراکم مجدد، هوای فشرده را از کمپرسور خارج و خنک کرده و سپس به مراحل بعدی تزریق می کنیم. محدودیت‌های دمایی که در کمپرسورهای اسکرو با آن روبرو می شویم میتواند مشتمل بر افزایش غیرمجاز درجه حرارت در اثر تراکم و حساسیت قطعات مکانیکی باشد؛ توجه به لقی‌ها و جلوگیری از نشتی ضروری است و درجه حرارت بالا بر روان کننده‌ها آثار نامطلوبی دارد.

گاه چندمرحله ای کردن تراکم گاز در کمپرسور به خاطر بهبود بازدهی کمپرسور صورت می پذیرد. افزایش تعداد مراحل تراکم یا فشرده سازی باعث افزایش هزینه اولیه و در مواردی هزینه‌های ثانویه برای تعمیر و نگهداری می شود، ولی انرژی مصرفی حائز اهمیت است و بر بازدهی کمپرسور تاثیر دارد. در نتیجه بسیاری از خریداران کمپرسور هوا ترجیح میدهند از کمپرسور چندمرحله‌ای به جای کمپرسور یک مرحله ای استفاده کنند.

افزایش یک مرحله تراکم به فشرده سازی هوا یا گازها در کمپرسور، چیزی حدود ۲۰ درصد صرفه جویی در توان مصرفی دارد. اما این اثر در تعداد مراحل بالاتر کاهش یافته و مرحله سوم ۵ درصد و مرحله چهارم تنها ۲ درصد بر کاهش توان مصرفی کمپرسور تاثیر دارد.

معرفی فنی کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو – ۱۷ بار و ۲۳/۵ مترمکعب بر دقیقه

سه کمپرسور اسکرو دیزل اطلس کوپکو در این جدول معرفی شده اند، XRHS 366 , 506 و XRS 396
دیتاشیت

کمپرسور اسکرو XRS 396 اطلس کوپکو عنوان خود را از X کمپرسور متحرک دیزل، R دو مرحله‌ای، S مجهز به پروفایل کاهش صدا و 396 دبی هوای فشرده خروجی خود به لیتر بر ثانیه وام دارد. این کمپرسور توان خود را از موتور کاترپیلار تایپ C9 ACERT T3 میگیرد که زیر بار ۱۸۰۰ دور بر دقیقه و در حالت آنلود ۱۳۰۰ دور بر دقیقه سرعت دارد. موتور مذکور ۲۲۴ کیلووات توان دارد.

کمپرسور اسکرو دیزل XRS 396 اطلس کوپکو ۲۳/۵ مترمکعب بر دقیقه دبی هوای فشرده خروجی در فشار عملیاتی ۱۷ بار دارد. سایر مشخصات فنی این کمپرسور اسکرو را در دیتاشیت مقابل ملاحظه می فرمایید.

همچنین از نکاتی که برای اپراتور کمپرسور اسکرو حائز اهمیت است میزان صدای تولیدی آن خواهد بود. این کمپرسور در کنار دستگاه ۱۰۰ دسی‌بل و در فاصله ۷ متری ۷۲ دسی‌بل آلایندگی صوتی دارد که با مراجعه به پست سروصدای کمپرسور میتوانید توضیحات تکمیلی را در مورد آن داشته باشید. ۷۲ دسی بل در حد جاروبرقی خانگی و ۱۰۰ دسی‌بل در حد موتورسیکلت صدا خواهد داشت.

آپشن‌های کمپرسورهای دیزل اطلس کوپکو

کمپرسورهای اسکرو دیزل اطلس کوپکو مجهز به ویژگی‌های ایمنی مانند نمایشگر فشار، استاپ اضطراری و بدنه مقاوم در برابر نشت هستند. این کمپرسورها در نسخه‌های جدیدتر از تکنولوژی‌های FuelXpert و Oiltronix برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات متحرک بهره می برند. سیستم فشار دوگانه امکان بهره مندی از فشارهای عملیاتی و ظرفیت هوادهی میان دو حد بالا و پایین فشار را فراهم آورده است. این کمپرسورها همانطور که پیشتر گفته شد امکان انجام عملیات در دماهای منفی ۲۵ درجه تا مثبت ۵۰ درجه سانتیگراد را دارند.

در صفحه کتب راهنمای اطلس کوپکو امکان دسترسی به کاتالوگ و بروشور معرفی این کمپرسور اسکرو دیزل و مدل‌های دیگر مشابه را دارید. همچنین در صورت تمایل میتوانید این مدل را با مدل‌هایی از اینگرسولرند و کمپرسور کایزر مقایسه کنید.

تماس با شرکت