پیشتر در بررسی کمپرسور دیزلی M 135 کایزر اشاره‌ای گذرا به M 122 داشته و دیتاشیت‌ آن را ملاحظه کردیم، حال به بررسی دقیقتر این کمپرسور باد صنعتی خواهیم پرداخت. این کمپرسور از تکنولوژی اسکرو بهره برده و منبع نیرویی دیزل دارد و از جمله‌ کمپرسورهای موبایل یا پرتابل کایزر محسوب میشود. حوزه بهره‌‌گیری از این کمپرسور در محدوده صنایع بوده و در نسخه‌های ۷، ۸/۶، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ بار با دبی‌های هوادهی هوای فشرده به ترتیب ۱۱/۱، ۱۰/۱، ۹/۵، ۸/۲ و ۷/۳ مترمکعب بر دقیقه عرضه می شود. این کمپرسور دیزلی کایزر از موتورهای ۸۳ کیلوواتی یا ۱۱۲/۸۵ اسب بخاری بهره می برد. این کمپرسور باد صنعتی کایزر را می توان هم به چشم یک آچار فرانسه برای مصارف مختلف و هم به چشم متخصصی در کاربری خاص با کیفیت و کارایی خوب دید. کمپرسورهای دیزلی کایزر در نسخه‌های جدیدتر و تولیدی دهه‌ی اخیر از کنترلرهای سیگما برخوردار هستند که دسترسی به هوای فشرده بهینه، بهره‌وری سوخت و مدیریت هوای خروجی را در اختیار کاربر قرار می دهند. کمپرسور اسکرو دیزل کایزر M 122 در محدوده دمایی منفی ده درجه تا مثبت پنجاه درجه سانتیگراد قابلیت سرویس‌دهی برای مصارف هوای فشرده کاربران صنعتی خود را دارد.

معرفی فنی کمپرسور دیزلی M 122 کایزر

مخزن سوخت شفاف کمپرسور
مخزن شفاف سوخت برای کمپرسور اسکرو دیزل M 122 کایز

از نوآوری‌های ساده‌ی کایزر در ساخت این کمپرسور، تجهیز آن به مخزن‌های سوخت بزرگ و شفاف است تا مخزن پر آن سوخت کافی برای یک شیفت کاری کامل را تامین کند و همچنین امکان ملاحظه‌ی چشمی سطوح سوخت داخل مخزن وجود داشته باشد. همچنین سیستم به طور خودکار در مواقعی که سوخت کافی در مخزن سوخت کمپرسور موجود نباشد شات دان خواهد شد.

کمپرسورهای M 122 و M 123 کایزر را میتوان همراه با جرقه‌گیر تهیه نمود تا در مصارف پالایشگاهی ایمنی کافی را فراهم آوریم. شیر شات آف موتور این کمپرسور دیزلی در هنگام دریافت گایزهای اشتعال‌پذیر ماشین را به طور اتومات خاموش می کند.

دسته‌بندی سیستم هوای فشرده کمپرسور کایزر

در سیستم‌های هوای فشرده کایزر پنج دسته‌بندی برای خلوص و کیفیت هوا مدنظر قرار میگیرد. این کلاس‌های سیستم‌ها عبارتند از سیستم A که همراه با افترکولر و سپراتور سانتریفیوژ عرضه می شود و از آن می توان در راه‌اندازی ابزارآلات پنوماتیک و جایگزینی موقت کمپرسورهای برقی/ثابت استفاده کرد. سیستم F علاوه بر افترکولر و سپراتور سانتریفیوژ، فیلتر نیز دارد و هوای فشرده خروجی آن در تطابق با استانداردهای عملیاتی و به طور فنی اویل فری محسوب میشود. سیستم A را میتوان در کنار یک هیتر داخلی ارائه داد که آنگاه سیستم B هوای فشرده کایزر را خواهیم داشت، سیستمی مناسب برای آب و هوای سرد زیر صفر و یا لوله‌کشی‌های بسیار بلند هوای فشرده، که هوای خروجی را در دمای حداقل ۲۰ درجه سانتیگراد تحویل میدهد. ترکیب سیستم‌های B و F سیستم G خواهد بود و در نهایت سیستم Fresh air یا هوای تازه که تنها مجهز به فیلتر ذغال فعال است. می بایست مدنظر قرار دهیم که این فیلترها مونو اکسید کربن و گازهای سمی را فیلتر نمی کنند؛ در حقیقت در سیستم هوای فشرده، هوای فشرده خروجی از سیستم‌ کمپرسور هوای بی بو از یک کوپلینگ مجزاست که تنها در ترکیب با سیستم‌های G و F ارزشمند خواهد بود.

موتور دیزلی کمپرسور

کمپرسور M 122 کایزر کمپرسور دیزلی است که از موتورهای مکانیکی TCD 2012 L04 دویتز برای تامین انرژی خود بهره می برد. موتور مکانیکی مذکور تا ۲۳۰ دور بر دقیقه سرعت دورانی داشته و ۸۳ کیلووات توان خروجی برای دنده‌ها و روتورهای کمپرسور تامین می کند. نسخه‌ی موتور نصب شده بر روی کمپرسور M 123 تزریق سوخت الکترونیکی (برخلاف تزریق سوخت مکانیکی در نسخه‌ی M 122) داشته و ۵ کیلووات توان بیشتر در دور ۲۱۰۰ بر دقیقه ارائه میدهد.

دفترچه راهنمای کمپرسورهای کایزر بر روی صفحه‌ی کتب راهنمای این برند قرار گرفته است.

قیمت کمپرسور دیزلی کایزر

قیمت کمپرسور دیزلی کایزر چه تفاوتی با کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو و اینگرسولرند دارد؟ در هفته‌ی گذشته (دیماه ۴۰۲) ما برای یکی از مشتریان نمونه کمپرسور کارکرده‌ی M 122 کایزر را از همکاران در بلژیک استعلام قیمت کردیم، قیاس این کمپرسور با سایر کمپرسورهای برندهای معتبر دشوار خواهد بود. چرا؟

کمپرسور کارکرده با کمپرسور نو و خشک فرق دارد. قیمت کمپرسور کارکرده، چه دیزلی و چه برقی، به عوامل متعددی بستگی دارد که کیفیت و اعتبار کمپانی سازنده تنها یکی از آنهاست و سلامت دستگاه می بایست توسط کارشناس زبده مورد بررسی قرار گیرد. همچنین تعداد ساعات کارکرد، محیط کارکرد، سلامت قطعات، امکان دسترسی به قطعات یدکی (که از مشکلات کمپرسور کایزر در ایران است) و عوامل موثر دیگر باید مدنظر قرار گیرد.

قیمت کمپرسور کایزر
قیمت کمپرسور دیزلی کایزر M122 با مشخصات

همانطور که در مشخصات مذکور در تصویر و در توضیحات اولیه‌ی مطلب مشاهده شد، این کمپرسور دیزلی کایزر ۱۱/۱ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در ۷ بار تحویل مصرف کننده میدهد. تصاویر معدودی از آن در کنار قیمت استعلامی کمپرسور وجود دارد که کفایت نکرده و ما تقاضای تصاویر بیشتری کرده و همچنین حتما در نهایت به بررسی فیزیکی و حضوری این مدل و سایر مدل‌های پیشنهادی همکار اتریشی خواهیم پرداخت.

کمپرسور M 122 کایزر پیشنهادی همانطور که پیشتر گفته شد از موتور دیزلی دویتز TCD2012 بهره میبرد که موتوری ۴ سیلندر است. این دستگاه ساخت سال ۲۰۱۱ بوده و از کمپرسورهای نسل جدید کایزر محسوب میشود که کیفیت قابل قبولی داشته و دسترسی مناسبی به قلب کمپرسور ممکن است. دستگاه ۴۹۳۵ ساعت (مطابق ساعت نصب شده) کار کرده و فروشنده ۲۴ هزار یورو برابر با یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برای آن طلب کرده است (دیماه ۴۰۲).

در همین استعلام قیمتی یک نمونه دستگاه مشابه سول ایر (از کمپانی‌های معظم آمریکایی و شناخته شده در بازار ایران) هم معرفی شده است که در زیر مشخصات و قیمت آن هم بررسی خواهیم کرد:

قیمت کمپرسور دیزلی سول ایر

این دستگاه از موتور دیزلی ۴ سیلندر جان دیر بهره میبرد که در اعتبار نه فقط دست کمی از دویتز ندارد بلکه بسته به مدل بر آن ارجحیت هم دارد. موتور مدل کایزر پیشنهادی (M122) ۸۳ کیلووات است و موتور جان دیر دستگاه کمپرسور دیزلی سول ایر S 175 نود و یک کیلووات توان تحویل دستگاه میدهد. این کمپرسور ساخت سال ۲۰۰۰ بوده و ۳۵۰۴ ساعت کار کرده است. قیمت پیشنهادی این کمپرسور دیزلی کارکرده برابر با ۶ هزار یورو است.

مشاهده میکنید که تفاوت قیمتی عجیب است و نیازمند بررسی‌های جدی تر و بیشتری هستیم.

و در نهایت از جمله‌ی پیشنهادات ما به برخی از مشتریان سیستم هوای فشرده تهیه‌ی دو کمپرسور به جای یک کمپرسور است (که البته در مصارف کارخانجات و کمپرسور برقی مفیدتر هم هست).

برای مصرفی که نیازمند حدود ۱۰ متر هوای فشرده و همچنین فشار معمولی ۷ بار است، امکان تهیه‌ی ۲ دستگاه کمپرسور M50 کایزر هم فراهم است. این دستگاه از موتور کوبوتای ژاپن (اعتبار کوبوتا به شکلی است که برخی بازارها چون بازار استرالیا سردمدار بازار است) مدل V1505 بهره میبرد. موتور این کمپرور ۳۲/۵ کیلووات است.

همچنین این کمپرسور پیشنهادی که آن هم ساخت سال ۲۰۱۱ است ۱۰۷۳ ساعت (یک سوم مدل‌های پیشین) کار کرده است و تصاویر از سلامت بهتر آن خبر میدهد. این کمپرسور دیزلی ۹۵۰۰ یورو قیمت خورده است. دو دستگاه کمپرسور دیزلی کایزر M50 مشابه کمتر از ۲۰ هزار یورو هزینه خواهد داشت که صرفه جویی ۳۰۰ میلیونی نسبت به M 122 را به همراه دارد (قیمت‌ها همگی مربوط به استعلام هفته‌ی نخست دیماه سال ۱۴۰۲ بوده و نرخ تسعیر نیز مربوط به همین زمان محسابه گردیده است).

تماس با شرکت