در بکارگیری از کمپرسورهای اسکرو برقی و دیزل و در هنگام نیاز به فشار ـ یا دبی‌ ـ بالا، معمولا از چند کمپرسور در کنار یکدیگر به شکل موازی یا سری استفاده می کنیم. حال این “چند کمپرسور” میتواند داخل یک پکیج و در قالب یک کمپرسور باشد، اتفاقی که در کمپرسورهای چندمرحله‌ای (دارای چند استیج و المنت یا airend) رخ میدهد، و یا در چینش کمپرسورهای داخل یک کمپرسورخانه مدنظر قرار گیرد. کمپرسور اسکرو دیزل یا برقی چندمرحله ای به تنهایی قادر به ارائه فشارهای بسیار بالا (مثلا ۳۵ یا ۴۵ بار) نیست و برای تامین چنین فشارهایی به کارگیری چند کمپرسور اسکرو در کنار یکدیگر تنها راه چاره است. البته همواره برای دستیابی به فشارهای بالا (حتی بیش از ۵۰ بار) امکان بهره‌گیری از کمپرسور پیستونی وجود دارد، لیکن این کمپرسورها دبی هوای فشرده خروجی بسیار پایینتری خواهند داشت. اینجاست که پای کمپرسورهای HP یا High Pressure به میان می آید. در یک پکیج کمپرسور چندمرحله‌ای، معمولا استیج اول استیج LP یا Low Pressure نامیده میشود. این استیج (واحد فشرده‌سازی هوا) هوا را از محیط گرفته، و با توجه به نسبت فشاری که دارد، آن را با افزایش فشاری تحویل المنت استیج بعد میدهد. استیج بعدی (در کمپرسورهای دومرحله‌ای) استیج فشار قوی یا HP خواهد بود. این المنت هوای پیشتر فشرده شده را از استیج LP تحویل میگیرد و مجدد فشرده کرده با فشار عملیاتی بیشتری بیرون میدهد تا به مصرف اپراتور برسد.

طبیعتا ظرفیت فشرده‌سازی یک کمپرسور محدود است. همچنین مسائل عملیات متعدد دیگری نیز در فرآیند فشرده سازی و سیستم هوای فشرده می بایست مدنظر قرار گیرد.از این رو، در هنگام نیاز به هوای فشرده فشار قوی، به سراغ کمپرسور اسکروی دوم میرویم. این کمپرسورها هوای پیش‌فشرده شده را از کمپرسور LP تحویل گرفته و بسته به نیاز مصرف کننده به فشارهای موردنظر میرسانند. در این مطلب به بررسی ۳ مدل از کمپرسورهای HP اطلس کوپکو می پردازیم. DXT 85 VSD که امکان دریافت هوای فشرده ۷/۵ و ۹ بار را داشته و امکان افزایش فشار هرکدام از آنها را تا ۲۵، ۳۵ یا ۴۲ بار دارد و کمپرسور اسکرو DNS 160 VSD اطلس کوپکو که فشار ورودی آن ۹ بار بوده و فشار عملیاتی خروجی ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ را تحویل می دهد. هر دوی این کمپرسورها کمپرسوری اسکرو، با نیروی محرکه الکتریکی (اسکرو برقی) و اویل فری هستند. کمپرسورهای اویل فری از طراحی المنت و روتور بسیار پیچیده‌تری نسبت به کمپرسورهای اویل اینجکت یا روغن پاششی برخوردارند تا روغن موجود در هوای فشرده خروجی را به حداقل برسانند. روتورهای کمپرسورهای اویل فری از جنسی خاص بوده و کلیرانس یا فاصله تا جداره‌ی بسیار کمی دارند تا نیاز به روغن در داخل محفظه فشرده سازی را حذف کنند.

تفاوت این دو کمپرسور اسکرو برقی چیست؟

اما فرق این دو کمپرسور در چیست؟ در ادامه خواهیم دید که این دو کمپرسور اویل فری چه تفاوت‌هایی دارند.

کمپرسورهای اسکرو برقی HP اطلس کوپکو. این دو کمپرسور اسکرو هوای پیش فشرده شده را تحویل گرفته و به فشارهای بالاتر میرسانند. در دبی‌های متفاوت.
اطلاعات فنی سه کمپرسور اسکرو برقی HP اطلس کوپکو.

برای آشنایی با اصول اندازه‌گیری FAD یا خروجی هوای فشرده آزاد کلیک کنید

در جداول بالا اطلاعات فنی کمپرسورهای اسکرو برقی DXT 85 و DNS 160 را ملاحظه می کنید. این کمپرسورها هر دو VSD یا سرعت متغیر هستند و در بخش ظرفیت هوادهی آنها نیز مشاهده می کنید،‌ دبی‌‌ آزاد هوای فشرده خروجی یا FAD به صورت بازه ای از اعداد و نه یک عدد دقیق اعلام شده است.

کمپرسور اسکرو برقی DNS 160 به طور واضحی کمپرسور بزرگتری است. با حدود ۲۱ هزار کیلوگرم وزن تقریبا ۲ برابر DXT 85 VSD وزن داشته و طول پکیج آن از طول کل پکیج آف شور DXT نیز یک متر بیشتر است. کمپرسورهای برقی عموما کم‌صدا هستند و ۷۲ دسی‌بل نیز چیزی مشابه با صدای جارو برقی خانگی خواهد بود.

کمپرسور اسکروی کوچکتر از موتوری ۱۰۰ کیلوواتی و کمپرسور بزرگتر از موتوری ۱۶۰ کیلوواتی بهره میبرند.  DXT 85 برای شروع به کار نیاز به برق کمتری داشته و طبیعی است که اگر نیاز شما را چنین کمپرسوری ارضا می کند تهیه کمپرسور قویتر، در اینجا DNS 165، معقول نخواهد بود.

نیاز شما چیست؟ چه کمپرسور اسکرو و چه مختصات فشار و دبی هوای فشرده ای برای نیاز شما کفایت می کند؟

تفاوت این دو کمپرسور در ۲ چیز است. نخست کمپرسور اسکرو برقی LP که استفاده خواهید کرد. کمپرسور DNS 160 امکان دریافت هوای ورودی با فشار ۷/۵ بار را ندارد و مثلا برای استفاده در ترکیب با PTS 916، PTE 1500 و کمپرسورهای ZT مدل‌های ZT 250 و  ZT 315 مناسب خواهد بود.
و دومین و مهمترین تفاوت: این دو کمپرسور دبی‌های هوای خروجی متفاوتی تحویل شما می دهند. فرض کنید کمپرسور اول شما هوا را تا ۹ یا ۹/۵ بار فشرده می کند و با در نظر گرفتن افت فشار و سایر عوامل محیطی امکان استفاده از هر دوی این کمپرسورها را به عنوان کمپرسور اسکرو HP دارید تا فشار عملیاتی خروجی بسیار بالاتری دریافت کنید. اگر DXT هوای ورودی ۹/۵ بار را تا ۳۵ بار فشرده سازد، دبی هوای خروجی ۳۱۸ تا ماکسیمم ۶۹۲ فوت مکعب بر دقیقه (۱۹/۵ مترمکعب بر دقیقه) خواهد بود. در مقایسه، DNS هوای ۹ بار را تا ۳۵ بار فشرده ساخته و دبی هوای فشرده خروجی آن ۶۸۰ تا ۱۲۷۵ فوت مکعب بر دقیقه یا CFM خواهد بود، ۳۶ مترمکعب بر دقیقه، چیزی حدود دو برابر.

در جدولی که آمده سومین کمپرسور اسکرو، در حقیقت یک پکیج از دو کمپرسور اسکرو برقی و اویل فری اطلس کوپکوست؛ ترکیبی از خانواده Z  که کمپرسورهایی LP بوده و خانواده D، که همانطور که دیدیم، کمپرسورهایی HP هستند. در این مثال ZD 2100 VSD امکان دریافت هوا اتمسفریک از محیط و فشرده سازی تا ۲۵ و ۴۵ بار با دبی هوای خروجی متناظر مذکور در جدول را دارد. این کمپرسور اسکرو از موتوری بسیار قوی، ۴۷۳ کیلوواتی، بهره می برد.

تماس با شرکت