انتخاب کمپرسور را پیچیده میکنیم:

برای انتخاب نوع کمپرسور باد صنعتی مورد نیاز، ابتدا می بایست سوالات زیر را پاسخ دهیم:
۱. کاربرد آن چیست؟
۲. میزان دبی هوای فشرده‌ی مورد نیاز کارگاه/کارخانه چقدر است؟
۳. میزان فشار مورد نیاز چقدر است؟
۴. آیا به هوای تمیز و خشک نیاز داریم؟ (استفاده از خشک‌کن و فیلترها)
۵. کمپرسور چند ساعت در سال قرار است زیر بار باشد؟
۶. چند شیفت در روز کمپرسور فعال است؟
۷. آیا تفاوتی در جریان هوای مورد نیاز شیفت‌های مختلف هست؟ (در صورتی که جواب این سوال مثبت باشد، کمپرسورهای سرعت متغیر VSD انتخاب مناسبی بوده و صرفه‌جویی نیز به همراه خواهند داشت)
۸. آیا برنامه‌ی توسعه‌ای برای آینده وجود دارد؟

اما در حقیقت انتخاب به چند عامل بسیار مختصر و مفید برمیگردد. جریان زیاد میخواهید؟ فشار چطور؟ انتخاب‌های ما کمپرسورهای پیستونی، دورانی و توربوکمپرسورهاست. سیکل کاری کلید انتخاب میان کمپرسور پیستونی و کمپرسور هوای فشرده اسکروست، البته اگر الفبای کمپرسور باد صنعتی، یعنی میزان هوای فشرده مورد نیاز خود در دقیقه و فشار آن را میدانید و همچنان دودلید:

کمپرسور هوای فشرده پیستونی

اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین کمپرسورهای موجود کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی هستند. این دستگاه‌ها، کمپرسورهایی بسیار ساده و کارآمد در مصارف گوناگون هستند که در کسب‌و‌کارهای کوچک کاربرد داشته و در بازار نیز با عنوان “کمپرسورهای گاراژی” از آنها یاد می شود. کمپرسورهای پیستونی را عموما در مغازه‌های کوچک، تعمیرگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک تولیدی خواهید یافت. این کمپرسورها نگهداری نسبتاً ارزانتری داشته و همانطور که پیشتر گفته شد نیازمند سرمایه‌گذاری حداقلی هستند. با توجه به آنکه این کمپرسورها انتخاب‌های اقتصادی هستند می بایست معایب آنها نیز گوشزد شویم.

دو مدل کمپرسور پیستونی:

P 275 Atlas Copco

LT 20-30 Atlas Copco

کمپرسورهای پیستونی فقط برای مصارف منقطع ساخته می شوند، این بدان معناست که کمپرسور تنها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد سیکل کاری خود را زیر بار خواهد بود. ترجمه‌ی عبارت قبلی آن است که این دستگاه‌ها در هر ساعت از سیکل کاری خود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه را می توانند فعال باشند و نیازمند خنک‌کنندگی مناسب بین این سیکل‌ها هستند، در غیر اینصورت حرارت آنها از حدود مجاز گذشته و یا از کار می افتند. همچنین لازم به ذکر است که کمپرسورهای پیستونی مقادیر زیادی روغن وارد جریان پایین دست می کنند که اگر به طور مقتضی مدیریت نشود عامل خرابی دستگاه‌هایی که از هوای فشرده‌ي آن بهره می برند، می شوند. و در آخر کمپرسورهای پیستونی زمانی که زیر بار باشند بسیار پرصدا هستند که می تواند فضا را برای فعالیت کارکنان غیرقابل تحمل نماید.

کمپرسورهای روتاری اسکرو

در صورتی که کمپرسور باد شما نیازمند جریان هوای فشرده‌ی مداوم است، می بایست کمپرسور هوای فشرده اسکرو را مدنظر قرار دهید. برخلاف کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای اسکرو برای هر کاربردی که تا ۱۰۰درصد سیکل کاری مداوم نیاز دارند استفاده می شوند و برای عمر زیاد و فعالیت مطمئن ساخته می شوند. کمپرسورهای اسکرو گزینه‌های مناسبی برای جایگزینی کمپرسورهای پیستونی بوده و در مدل‌های مختلفی، بسته به نیاز و بودجه‌ی مشتری، عرضه می شوند. یکی از مزایای این دستگاه‌ها امکان افزودن یک درایر (خشک‌کن) در داخل پکیج کمپرسور است که در صورت نیاز به هوای خشک و تمیز، ایده آل می باشد.

دو مدل کمپرسور اسکرو برقی VSD یا سرعت متغیر:

GA 5 VSD Atlas Copco

ZR 315 VSD Atlas Copco

علاوه بر اینها، کمپرسورهای اسکروی کوچک را می توان بر روی مخزن نصب کرد تا فضای ذخیره‌ی بیشتری فراهم آيد. بسته به بودجه‌ی تخصیص یافته، کمپرسور اسکرو در انواع گوناگون وجود دارد، از طراحی های ساده، عموما در رنج‌های کیلووات/اسب بخار پایین، تا واحدهای سرعت متغیر (VSD). کمپرسورهای VSD گرانتر هستند لیکن هزینه‌ی اولیه را در صرفه‌جویی‌های آتی هزینه‌ی انرژی جبران می کنند.

کمپرسور هوای فشرده VSD گزینه‌ی بسیار مناسبی برای هر کارگاهی است که میزان متغیری از هوای فشرده‌ی را نیاز دارد. این مهم زمانی ارزشمند خواهد بود که مجموعه‌ی شما در چند شیفت کار می کند و دبی هوای فشرده‌ی مورد نیاز در طول روز تغییر می کند. در کشور ما هزینه‌ی برق کمتر بوده، اما باز هم مصرف کمپرسور هوا هزینه‌بر می باشد و تا ۳۰درصد هزینه‌ی خرید دستگاه را باید صرف برق مصرفی کرد که با بهره‌گیری از تکنولوژی VSD می توان از آن کاست. کمپرسورهای هوای VSD هوای خروجی را متناسب با نیاز تنظیم می کنند. به زبان ساده‌تر، کمپرسور میتواند میزان هوای مصرفی را حس کرده و سرعت خود را متعاقبا تطبیق دهد.

دو مدل کمپرسور دیزلی:

HP 825 Ingersoll Rand

XAMS 407 Atlas Copco

کمپرسور باد صنعتی دیزلی دستگاهی است که از موتور دیزلی برندهایی چون کاترپیلار، کومنز، جان دیر و دویتز برای تامین نیروی محر‌که بهره میبرد. این کمپرسورها برای مصارفی مناسب است که دسترسی به الکتریسیته ثابت ندارد.

در گذشته کمپرسور دیزلی هم از نوع پیستونی ساخته میشد، اما با ابداع کمپرسور هوای فشرده اسکرو، امروزه تمامی کمپرسورهای باد صنعتی که برای معادن، راهسازی، حفاری چاه آب و ساختمان‌سازی استفاده میشود از نوع کمپرسور اسکرو پیچی است.

نکات دیگری که علاوه بر نوع کمپرسور می بایست مدنظر قرار گیرند عبارتند از ابعاد کمپرسور و انتخاب میان کمپرسورهای Oil-free و روغنی.

پی‌نوشت: برای اطلاع از کاربری کمپرسورهای سانتریفیوژ(توربوکمپرسورها)، این کلیدواژه را در وبسایت سرچ کنید. یا کلیک کنید.

منبع بخشی از مطالب این پست، وبسایت جهانی اطلس کوپکوست.

تماس با شرکت