کمپرسور دیزلی پرتابل دستگاهی است که همچون یک باتری قدرتمند در کنار مصارف غیرتولیدی حضور داشته و هوای فشرده مورد نیاز ساختمان‌ها در گودبرداری و نیلینگ، حفاری چاه آب و معادن، راه اندازی تجهیزات پنوماتیک راه سازی و برخی کاربری‌های دیگر همچون سندبلاست را فراهم میسازد. کمپرسورهای دیزلی پرکاربرد در بازار ایران به طور سنتی ساخته‌ی کمپانی‌های معتبری همچون اطلس کوپکو، اینگرسولرند، کایزر و در معدود مواردی سول ایر هستند. در خیابان‌های پایتخت و هنگام گذر از کنار ساختمان‌های در حال ساخت ممکن نیست با یکی از این ماشین آلات ساخت کمپانی اینگرسولرند روبرو نشوید

اینگرسولرند

اینگرسولرند
اینگرسولرند

اینگرسولرند کمپانی ایرلندی آمریکایی است که حدود ۱۵۰ سال قبل از ادغام دو مجموعه‌ی فعال در حفاری،‌ اینگرسول و رند، شکل گرفت. این شرکت در دهه‌های گذشت دو نوبت دچار دگرگونی‌های جدی شد. نخست در دهه‌ی اول قرن اخیر میلادی بخش‌های مختلف خود را به کمپانی‌های دیگر واگذار کرد که منجمله‌ی آنها واگذاری تجهیزات واحد‌های تولید کمپرسور هوای آن بود. سال ۲۰۱۹ نیز نقطه عطف دیگری در تاریخ کمپانی اینگرسولرند شکل گرفت و این مجموعه در گاردنر دنور ادغام شد و پس از آن ذیل نام گاردنر دنور به حیات خود ادامه میدهد.

کمپرسور اسکرو دیزلی

کمپرسور اسکرو دیزلی دستگاهی است که برای فشرده سازی هوا از مکانیسم جابجایی مثبت و شاخه‌ی روتاری آن بهره میبرد. در این کمپرسور نیروی مورد نیاز المنت روتاری کمپرسور توسط موتور دیزلی فراهم میشود. المنت کمپرسور، یا ایرند، متشکل از سیلندر و روتورهای نر و ماده نامتقارن است که هوای ورودی در میان آنها گیر افتاده و با کاهش حجم در اختیار، فشار و دمای آن افزایش می یابد. از قطعات کمپرسور اسکرو به روتورها، سیلندر یا هوزینگ، بلبرینگ‌ها، فیلترها،‌ شافت و دنده‌ها و همچنین از تجهیزات جانبی کمپرسور اسکرو به اویل کولر، افترکولر، مخزن هوای فشرده و درایر میتوان اشاره کرد. موتور دیزلی نصب شده بر روی کمپرسورهای پرتابل اینگرسولرند عموما از برندهای معتبری چون کاترپیلار، جان دیر، دویتز و کومنز است.

تصویری از داخل کارخانه اینگرسولرند و المنت‌های کمپرسور چیده شده در کنار هم

تصویری از داخل کارخانه اینگرسولرند و المنت‌های کمپرسور چیده شده در کنار هم
المنت‌های کمپرسور کف کارخانه اینگرسولرند

معرفی فنی کمپرسور دیزلی اینگرسولرند مدل HP 1300 WCU

این دستگاه و HP1600WCU هر دو به موجب ظرفیت هوادهی هوای فشرده‌ی بالای آنها در مصارف ساختمانی بسیار محبوب هستند. این دو کمپرسور پرتابل به ترتیب ۳۶ و ۴۵ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. H در عنوان کمپرسور دیزلی اینگرسولرند از فشار عملیاتی اسمی ۱۰ بار نمایندگی میکند. کمپرسور HP 1300 در رنج ۵/۵ تا ۱۲ بار قادر به هوادهی بوده و شیر خروجی آن ۳ اینچی است. WCU در نام این کمپرسور دیزلی به ساخت موتور آن اشاره دارد. موتور کامینز QSX15 موتوری ۶ سیلندر و آبخنک است که سرعت اسمی آن ۱۸۰۰ دور بر دقیقه بوده و در ۱۲۰۰ دور بر دقیقه در جا کار میکند. موتور دیزلی مذکور در سرعت اسمی خود تا ۳۸۱ کیلووات به شافت و در نهایت دنده‌های کمپرسور اسکرو منتقل میکند. دور روتورهای کمپرسور اسکرو بسته به دور موتور دیزلی و همچنین نسبت دنده‌های بزرگ و کوچک دو سر شافت تعیین میشود.

دیتاشیت این دو کمپرسور را در زیر مشاهده میکنید:

دیتاشیت کمپرسور HP1300 اینگرسولرند
دیتاشیت

ویژگی‌های عملیاتی

از ویژگی‌های عملیاتی این کمپرسور دیزلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور دیزلی کمپرسور با میکروپروسسور کنترل میشود و عملکرد کمپرسور در شرایط بهینه حفظ میشود.
  • سهولت نگهداری کولرها، فیلترها و سیالاتی چون روغن
  • پایه جک بلند گرید ساختمانی
  • سپراتور سوخت و آب به عنوان فیلتراسیون اصلی
  • دستگاه در شرایط حرارت بالای هوای فشرده خروجی، فشار روغن پایین موتور، دمای بالای خنک کننده موتور و سطوح پایین سوخت به طور خودکار خاموش میشود.

 آپشن‌های موجود

از آپشن‌های اصلی و نصب شده بر روی این کمپرسور دیزلی، به طور پیش فرض، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افترکولر و سپراتور آب با دمای اپروچ منفی ۶ درجه سانتیگراد‌ (دمای اپروچ هرچه کمتر باشد بهتر است)
  • سیستم پر کردن خودکار بری روغن موتور
  • کنترلر استارت و استاپ از راه دور
  • کیت استارت سرد شامل قفسه‌ی موتور، سبد روغن موتور و هیتر باتری‌هاست.
  • دستگاه‌های مجهز به سیستم IQ مجهز به فیلترهای ذرات و سیستم تخلیه و همچنین یک شیر خروجی ۳ اینچی بیشتر است.
  • بدنه گالوانیزه
  • استاپ اضطراری

کتاب راهنما

کتب راهنما و کاتالوگ‌های کمپرسور دیزلی اینگرسولرند، من جمله کتابچه‌ی HP 1300 WCU بر روی صفحه کتب راهنمای اینگرسولرند و دوسان قرار گرفته است. در ادامه تصاویری از این دستگاه کمپرسور پرتابل و دیزلی آمده است:

پلاک موتور کامینز که بر روی کمپرسور اچ پی ۱۳۰۰ نصب شده است. بدنه گالوانیزه hp 1300 اینگرسولرند اتصالات کمپرسور دیزلی اینگرسولرند فیلترها و فن کمپرسور

تماس با شرکت