اینگرسولرند از قدیمی‌ترین و معتبرترین کمپانی‌های سازنده ماشین آلات راهسازی و حفاری و ابزار جانبی آنهاست. کمپرسور باد صنعتی از اجزای غیرقابل انکار فعالیت‌های ساختمانی و معدنی است؛ خیابانی از خیابان‌های تهران نیست که رنگ سفید استخوانی کمپرسور دیزلی اینگرسولرند در آن به چشم نخورد. این دستگاه‌ها هوای فشرده مورد نیاز برای راه‌اندازی و عملیات ابزار و تجهیزات پنوماتیک ساختمان‌سازی را فراهم میآورد. کمپرسور هوای فشرده اسکرو دستگاهی است که از نیروی محرکه‌ی حاصل از موتور الکتریکی یا دیزلی برای چرخش اسکرو یا پیچ‌هایی در هم‌تنیده استفاده میکند و از این رو کمپرسور اسکرو پیچی نیز نامیده میشود. هوا در میان روتورها گیر افتاده و با کاهش فضای در اختیار فشار آن افزایش می یابد. در نهایت هوای فشرده از خروجی تخلیه شده و وارد لوله کشی و شیلنگ‌های هوای فشرده میشود. برای آشنایی بهتر با کمپرسور هوای فشرده اسکرو و چگونگی کارکرد آن به مطلب «سیر تا پیاز کمپرسور اسکرو» سری بزنید.

عکس کمپرسور اسکرو دیزلی HP 1600 دوسان
تصویری از کمپرسور دیزلی HP 1600 اینگرسولرند / دوسان – دوسان ۱۵ سال پیش واحد هوای فشرده اینگرسولرند را خریداری کرد.

موتور دیزلی و مشخصات عملیاتی کمپرسور باد صنعتی

این دستگاه‌ از واحد برقی Cummins بهره می برد که با تعبیه‌ی مناسب در داخل بدنه‌ی ۲۸۵ میلی متری کمپرسور قرار گرفته است. در این سری کمپرسور هوای فشرده اسکرو اینگرسولرند ۲ مدل HP1300WCU و HP1600WCU قرار گرفته اند که هر دو فشار کاری ۱۰/۳ بار معادل ۱۵۰ Psi را به مصرف کننده تحویل می دهند و به ترتیب دبی هوادهی برابر با ۳۶/۸ و ۴۵/۳ مترمکعب بر دقیقه دارند.

همانطور که پیشتر گفته شد موتور این کمپرسورها ساخت شرکت Cummins می باشند (مدل: QSX15) که در مدل HP1300 توانی برابر با ۳۸۱ کیلووات و در مدل HP1600 توانی برابر با ۴۱۸ کیلووات ارائه می دهند. هر دوی این موتورها ۶ سیلندر و با دور موتور ۱۸۰۰ دور بر دقیقه هستند و تنها تمایز آنها در ظرفیت روغن موتور آنها می باشد: ۴۵ و ۸۳ لیتر.

این کمپرسورها مناسب کار در هوای سرد نیز هستند. عکس کمپرسور اسکرو دیزلی اینگرسولرند
کمپرسورهای HP 1600 دوسان

ویژگی‌ها و آپشن‌های کمپرسور دیزلی HP 1600

از ویژگی‌های این کمپرسور باد صنعتی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

از آپشن های این کمپرسور باد صنعتی نیز می توان موارد زیر را برشمرد:

  • افترکولر و سپراتور آب (رطوبت‌گیر) با درجه فارنهایت ۲۰
  • سیستم اتوماتیک جایگزینی روغن/موتور.
  • کنترلر از راه دور روشن/خاموش.
  • کیت استارت سرد مشتمل بر بلاک موتور، تشت روغن موتور و گرم کننده‌های باتری.

افت فشار هوای فشرده

پیشتر به تفصیل در مورد توزیع هوای فشرده و محاسبات افت فشار در پستی نوشته ایم. کلیدی آن است که مسئولان یک واحد عملیاتی بدانند لوله‌کشی هوای فشرده از جزئیات بی اهمیت عملیات آنها نیست. بسیاری از همکاران در کارخانجات تولیدی با لوله‌کشی نامناسب، اتصالات ۹۰ درجه و لوله‌های باریک، کمر فشار هوا را میشکنند و بعضا هوای فشرده‌ی خود را آلوده میسازند که نتیجه در محصول نهایی دیده می شود. در حفاری‌ها و معادن نیز استفاده از لوله سفید یا گالوانیزه توصیه نمیشود. بهتر است حتی اگر شیر خروجی کمپرسور اسکرو دیزل ۲ اینچی است، لوله کشی لوله سیاه (لوله فولادی فاقد روکش روی) ۴ اینچی انجام شود و اتصالات ۹۰ درجه با اتصالات ۴۵ درجه جایگزین شود. در خروجی کمپرسور باد صنعتی یک تبدیل ۲ به ۴ اینچی و در محل مصرف نیز یک کالکتور قرار داده می شود تا توزیع هوای فشرده به ابزار و ماشین آلات به شکل مطلوب صورت پذیرد.

نکات پایانی

اینگرسولرند برندی ایرلندی است که از ترکیب دو شرکت اینگرسول و رند شکل گرفته است و ساختمان مرکزی آن در داویدسون کارولینای شمالی ایالات متحده می باشد. اینگرسولرند به دلیل آنکه در عمل آمریکایی محسوب می شود، اکنون در ایران نمایندگی ندارد. همچنین این کمپانی معتبر کمپرسورسازی به طور کلی فعالیت چشمگیری در خاورمیانه ندارد. تجهیزات واحد هوای فشرده این کمپانی در کنار برند بابکت در سال ۲۰۰۷ به شرکت دوسان کره جنوبی واگذار گردید و اکنون ذیل برند این شرکت نیز تولید کمپرسور اسکرو ادامه دارد.

فایل بروشور کمپرسورهای اینگرسولرند 1300-1600 cfm بر روی سایت، صفحه‌ی کتابچه راهنمای اینگرسولرند قرار گرفت.

تماس با شرکت