کمپانی کوبلکو ژاپن از تولیدکنندگان عمده‌ی فولاد ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در منطقه چوئو-کو از شهر کوبه قرار گرفته است. این کمپانی حدود نیمی از مفتول مورد نیاز برای بازار جهانی فنرهای موتور خودرو را تامین میکند. تاریخچه‌ی کوبلکو ژاپن به ۱۹۰۵ میلادی و یکی از بنادر اصلی ژاپن که برای واردات و صادرات سنگ آهن و زغالسنگ استفاده میشد بازمیگردد و این شرکت از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در ایالت کوبه است. تا سال ۲۰۱۹ این کمپانی ۲۱۸ زیرمجموعه و ۵۲ شرکت مرتبط در سراسر ژاپن، آسیا و جهان دارد.

یکی از زیرمجموعه‌های کوبلکو ژاپن، کوبلکو کمپرسور است. شرکت کمپرسور کوبلکو در آسیای شرقی و ایالات متحده کارخانه، دفاتر فروش و مراکز توزیع دارد. کارخانجات این کمپانی در هیوگو ژاپن، شانگهای چین و ایندیانای ایالات متحده قرار دارد و در سنگاپور، تایلند، ویتنام، مالزی، فیلیپین، کامبوج، اندونزی و هند دفاتر فروش و مراکز توزیع دارد.

مراکز فعالیت کمپرسور کوبلکو در شرق آسیا بر روی نقشه
مراکز فعالیت کمپرسور کوبلکو در شرق آسیا

کمپانی کمپرسور کوبلکو اقدام به تولید کمپرسور اسکرو برقی اویل اینجکت و اویل فری* مینماید و در کنار آنها تجهیزات جانبی کمپرسور اسکرو، کمپرسور تبریدی، و مشاوره سیستم‌های هوای فشرده را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.

* بهترین معادل فارسی عبارت اویل اینجکت عبارت روغن پاششی است و برای کمپرسور اویل فری از عباراتی چون کمپرسور بدون روغن یا غیر روغنی و کمپرسور هوای خشک استفاده میشود.

کمپرسور اسکرو برقی روغن پاششی کوبلکو

لاین کمپرسورهای روغن پاششی کوبلکو با عنوان کوبلیون شناخته میشود. با کلیک بر روی لینک زیر با گروهی از مدل‌های این لاین آشنا خواهید شد.

دانلود بروشور

شعار کوبلکو در تولید، اصطلاح ژاپنی مونوزوکوری (Monozukuri) است که در کلام به معنای تولید بوده ولی در عمل به ترکیب مهارت، دان و روح ژاپنی تولید اشاره دارد. روح ژاپنی تولید ذهن محترم، افتخار به کیفیتی که با مهارت پشتیبانی میشود و تعهد به نوآوری را در بر میگیرد.

نسل اول کمپرسورهای کوبلیون در سال ۲۰۰۲ میلادی به بازار معرفی شد و تاکید آن بر نوآوری در بازار بود. در نسل‌های جدیدتر تمامی قطعات اصلی منجمله المنت اسکرو، اینورتور، کولر تا کنترلر بازطراحی شده است.

دو سایز کمپرسورهای کوبلیون در کنار یکدیگر
کمپرسور اسکرو برقی روغن پاششی کوبلیون

کمپرسور کوبلیون در سه دسته‌ی VS، AG و SG تولید میشود. کمپرسورهای AG و SG سرعت ثابت و کمپرسور VS کمپرسوری سرعت متغیر یا VSD است.

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو

برای نمونه به بررسی دیتاشیت اطلاعات فنی کمپرسورهای بزرگتر کوبلیون (در تصویر فوق کمپرسور سمت راست) میپردازیم.

اطلاعات فنی کمپرسور کوبلیون روغن پاششی
دیتاشیت

کمپرسورهای کوبلیون در دو دسته‌ی هواخنک و آبخنک تولید میشود. واحدهای کمپرسور هواخنک با بهره‌گیری از روغن و کمک پروانه‌ی فن خنک میشود،‌ این در حالیست که کمپرسورهای آبخنک مجهز به مبدل حرارتی پوسته و لوله بر دور المنت کمپرسور اسکرو است و جریان آب به خنکسازی دستگاه می انجامد.

این کمپرسورها از موتورهای ۱۱۰ تا ۲۵۰ کیلوواتی بهره میبرد. در مدل VS 110، کمپرسور اسکرو برقی در فشارهای ۷/۵، ۸/۵ و ۱۰ بار تولید میشود که به ترتیب ظرفیت هوادهی آنها برابر با ۲۱/۴، ۲۰/۲ و ۱۸/۶ مترمکعب بر دقیقه است. این کمپرسورها همگی از موتور ۵۰ هرتز که مناسب برق کشور ایران است بهره میبرد. در طرف دیگر و در سری کمپرسورهای AG که سرعت ثابت است، کمپرسور AG 110 کوبلیون نیز در فشارهای مشابه ۷/۵، ۸/۵ و ۱۰ بار طراحی شده است. ظرفیت هوادهی هوای فشرده یا FAD برای این کمپرسورها نیز به ترتیب ۲۱/۴، ۲۰/۲ و ۱۸/۶ مترمکعب بر دقیقه است.

اندازه گیری فشار، دما و ظرفیت حرارتی

اندازه گیری کار، توان و نرخ حجمی هوای فشرده

شاید روح ژاپنی تولید را در همینجا و در جداول داده‌های فنی کمپرسورها نیز بتوان مشاهده کرد؛ در دقت داده‌ها.

برای مقایسه و بر روی وبسایت جهان کمپرسور به بررسی تعدادی از کمپرسورهای اسکرو برقی، با موتور ۱۱۰ کیلوواتی، از معتبرترین برندهای حاضر در بازار ایران پرداخته ایم. این مقایسه‌ها را در پست‌های مقایسه GA75-90 ،GA110-160 و GA 250 و کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو GA110W برای مدل‌های اسکرو برقی اطلس کوپکو مشاهده میکنید.

کمپرسور اسکرو برقی اویل فری

در کمپرسور اسکرو روغن پاششی، حضور روغن در المنت اسکرو به بهره‌وری کمپرسور می افزاید. بهره‌وری کمپرسور اسکرو در این کمپرسورهای مدیون روغنی است که پاشش آن به میان روتورهای اسکرو، عملیات پاکسازی، خنکسازی و روانکاری را بر عهده گرفته است. همچنین فیلم روغن حاضر در المنت اسکرو لایه‌ای را میان روتورها و جداره شکل میدهد که از هدررفت هوای فشرده به صورت جریان برگشتی جلوگیری میکند.

در کمپرسور اسکرو اویل فری، این نقصان با بهره‌گیری از ۳ عامل جبران شده است. نخست کلیرانس روتورها با جداره‌ی سیلندر تراکم کاسته شده است تا امکان هدررفت جریان برگشتی محدود شود. از سوی دیگر از روکش‌های مخصوصی برای روتورها استفاده شده است. این روکش‌ها عموما بر دو دسته است، روکش‌های تفلونی که برای درجه حرارت‌های عملیاتی معمولی کاربرد دارد و روکش‌های مولیبدنوم دی سولفاید که برای درجات حرارتی بالاست. روکش‌های مذکور همانطور که از تفلون یا پلی تترا فلوئورو اتیلن توقع داریم چسبندگی نداشته و بدین شکل نیاز به پاکسازی را به حداقل میرساند. همچنین المنت کمپرسور اویل فری کاملا پک شده و تمامی قطعات آنها به طوری حساب شده در جای خود فیکس شده اند.

خانواده کمپرسور اویل فری کوبلکو با عنوان امراد، Emeraude، شناخته میشود. این کمپرسورها نیز بر دو دسته‌ی ALE و FE است. بروشور دسته‌ای از این کمپرسورها از لینک زیر قابل دستیابی است:

دانلود بروشور

کمپرسور اویل فری کوبلکو ژاپن
مدل‌های مختلف کمپرسور امراد، الکتروموتورهای ۲۲ تا ۵۵ ، ۴۵ تا ۱۲۰ و ۱۳۲ تا ۴۰۰ کیلوواتی

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای امراد کوبلکو که همان کمپرسور اسکرو برقی اویل فری ساخت این کمپانی است نیز مشابه با کمپرسورهای روغن پاششی در دو نوع هواخنک و آبخنک تولید میشود. کمپرسور مدل ALE کمپرسور سرعت ثابت و کمپرسور مدل FE کمپرسور سرعت متغیر این لاین است.

اطلاعات فنی کمپرسور اویل فری امراد - کمپرسور کوبلکو ژاپن
دیتاشیت

کمپرسور ALE 160 A IV یا به اختصار ALE 160 کوبلکو در سه فشار عملیاتی ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰/۴ بار و در ظرفیت هوادهی هوای فشرده متناظر ۲۸/۲، ۲۵/۶ و ۲۳/۸ مترمکعب بر دقیقه طراحی و ساخته میشود. این کمپرسور همانطور که از نام آن برمی آید از الکتروموتور ۱۶۰ کیلوواتی بهره میبرد. کمپرسور امراد ALE 160 سر و صدایی در حدود ۷۳ دسی‌بل دارد که پیشتر در پُست بررسی سطوح نویز کمپرسور به بررسی آن پرداخته ایم.

برای مقایسه با کمپرسورهای امراد کوبلکو نیز مدل‌های متعددی پیشتر بر روی وبسایت جهان کمپرسور قرار گرفته است. در میان آنها میتوان به دو مورد از کمپرسورهای اویل فری ساخت کمپانی‌های اینگرسولرند و کمپرسور کایزر آلمان اشاره کرد:

کمپرسور اسکرو برقی اینگرسولرند IRN132K

کمپرسور کایزر مدل FSG 300

تماس با شرکت