اطلس کوپکو با کمپرسور اسکرو برقی GA پرچمدار بازار هوای فشرده شد. کمپرسور اسکرو برقی دستگاهی است که در صورت دسترسی مداوم به الکتریسیته بر کمپرسور اسکرو دیزلی ارجحیت دارد و از این روست که انتخاب غالب کارخانجات تولیدی است. در این دستگاه تعداد قطعات متحرک کمتر از کمپرسور پیستونی و بیشتر از کمپرسورهای اسکرول و سانتریفیوژ است.

کمپرسور GA

کمپرسور GA خانواده‌ای از کمپرسور برقی اطلس کوپکوست که مشتمل بر کمپرسورهایی اسکرو، برقی، روغن پاششی و تک مرحله ایست. کمپرسور GR نسخه‌ی دومرحله‌ای همین کمپرسورهاست. کمپرسور برقی GA در دهه ۱۹۸۰ میلادی به بازار عرضه شد و با توجه به دو ویژگی کیفیت و سهولت نگهداری به سرعت تبدیل به پرچمدار بازار شد. البته که محصولات اطلس کوپکو همواره از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین ماشین آلات بازار هوای فشرده و تجهیزات راهسازی بوده است، لیکن کمپرسور GA این برتری و غلبه بر بازار را یک درجه فراتر از سایر محصولات این کمپانی به نمایش گذاشت.

کمپرسور GA 132
کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو GA 132

GA 132

کمپرسور GA 132 یکی از کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو با متنوع ترین مدل های موجود می باشد، به طوری که تحت این عنوان می توانید کمپرسورهایی از ۵/۳  تا ۱۴ بار فشار کاری و متناظر با آن ها از ۲۸/۴ تا ۱۸ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی در اقسام استاندارد و فول فیچر (دارای خشک‌کن، مانند شکل بالا با یک کابین اضافه و مجزا برای قرارگیری آن) و در دو نوع آب‌خنک (Water Cooled) و هواخنک (Air Cooled) تهیه کنید.
در جدول زیر داده های تکنیکال کمپرسورهای این مدل (GA 132) و مدل های GA 90+، GA 110 و GA 160 را مشاهده می کنید.

دیتاشیت نسخه‌های ۵۰ هرتز
مشخصات فنی کمپرسورهای اسکرو برقی اطلس کوپکو، مدل‌های GA 90، GA 110،‌ GA 132 و GA 160

همچنین این کمپرسورها در مدل های VSD یا Variable Speed Drive نیز موجود می باشند که اطلاعات آنها در جدول زیر آمده است.

دیتاشیت کمپرسورهای VSD
مشخصات فنی نسخه‌های VSD

ابعاد کمپرسور

ابعاد کمپرسورهای GA 90+ ، GA 110،‌GA 132 و GA 160 همگی در دو نوع هواخنک و آب‌خنک یکسان بوده و به ترتیب طول، عرض و ارتفاع آنها بر مدل استاندارد (بدون خشک کن) برابر با ۲۸۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۰ میلی متر می باشد.

نمودار عملکردی کمپرسور اسکرو برقی GA

فلوچارت (دیاگرام نحوه‌ی کار کمپرسور) مدل های GA اطلس کوپکو در شکل زیر قابل مشاهده می باشد؛ در دیاگرام، A هوای ورودی، B مخلوط هوا و روغن، C روغن، D هوای فشرده‌ی مرطوب، E مایع چگالیده (کاندنسیت) و F هوای فشرده‌ی خشک که از کمپرسور خارج می شود می باشند و هرکدام با رنگ های متمایز مشخص شده اند:

فلوچارت GA - کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو - تک مرحله ای
دیاگرام عملکردی کمپرسور برقی روغن پاششی اطلس کوپکو، سری GA

همانطور که میبینید، ابتدا هوا داخل کمپرسور می شود، از داخل واحد هواساز (المنت) فشرده و روغن برای خنک سازی آغشته می گردد. از دلایل دیگری که در کمپرسورهای روغن پاششی از روغن در داخل واحد هواساز استفاده می شود بهبود فشرده سازی از طریق کاهش Clearance می باشد که این اتفاق در کمپرسورهای بدون روغن (Oil free) به طور فیزیکی و با طراحی دقیق روتورها و بدنه انجام می پذیرد. مخلوط هوا و روغن سپس وارد سپراتور روغن شده، روغن جدا می شود و از مسیر جدا به طرف رادیاتور می رود و نیز هوای فشرده‌ی مرطوب جداشده از روغن هم از مسیر خود به طرف رادیاتور میرود تا با تبادل حرارتی هر دو خنک شوند. سپس هوای فشرده‌ی مرطوب به خشک کن رفته، رطوبت آن گرفته شده و از شیر خروجی تحویل مصرف کننده می گردد.

نمایش ویدیوی توضیحات بالا را با کلیک بر روی این لینک مشاهده کنید.

نکات پایانی

از نکات کاربردی و جالب این کمپرسورهای امکان ریکاوری هوای گرم و استفاده از آن در مصارف دیگری چون گرمایش، بویلر، تجهیزات فرآوری و … از طریق لوله کشی این جریان هوا می باشد. با نصب اینورتر می توان کمپرسور معمولی را نیز به کمپرسور VSD تبدیل کرد تا به جای جریان مستقیم DC از جریان متناوب AC بهره برده و مصرف برق آن متناسب با نیاز تغییر کند.

  • جداول فوق اطلاعات مربوط به کمپرسورهای ۵۰ هرتز می باشند که با برق ایران سازگار است.
  • بروشور این کمپرسورها بر روی صفحه کتاب‌های راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفت.
تماس با شرکت