در هنگام تهیه کمپرسور دیزلی می بایست به نکات مختلفی توجه داشت. نخست آنکه اگر دسترسی به برق دارید به سراغ کمپرسور اسکرو برقی بروید. دیگر آنکه این کمپرسورها برای شرایط آب و هوایی و محیطی استانداردی طراحی شده اند و برای مثال در ارتفاعات از بازدهی آنها به شدت کاسته می شود و می بایست بر روی دور موتور خاصی تثبیت شوند تا با بازدهی پایینتر حداقل هوای فشرده و دبی هوای فشرده خروجی را ارائه دهند. خریداری یا اجاره کمپرسورهای دیزلی کارکرده نیز به دلیل شرایط فعالیت گاه سخت آنها نیاز به کارشناسی دقیق سلامت دستگاه دارد.

کمپرسور باد صنعتی دستگاهی است که با تراکم هوای محیطی، همچون باتری غول پیکری در خدمت حفاری و عملیات مختلف شماست. به هنگام خریداری چنین دستگاهی، صورت سوال اول «نیاز شما» است. اگر نیاز خود را به خوبی بشناسید،‌ انتخاب کمپرسور برای تامین هوای فشرده‌ی مطلوب بسیار آسانتر خواهد شد. برای مثال حفاری چاه آب به کمپرسور بادی نیاز دارد که امکان هوادهی مداوم برای ساعات طولانی را داشته باشد و چنین نیازی یعنی: ظرفیت هوادهی بالا. یا برخی مصارف کارگاهی، مثلا تامین هوای مورد نیاز کوره، چندان ظرفیت هوادهی خاصی لازم نیست، بلکه به فشار بالا و ظرفیت‌های بسیار کمی نیاز داریم. آگاهی دقیق از نیاز خود به هنگام خرید تجهیزات مختلف، من جمله کمپرسور باد صنعتی، حتی برند دستگاه و خارجی یا داخلی بودن آن را هم تعیین خواهد کرد.

انتخاب کمپرسور باد صنعتی مناسب برای دریل واگن و حفاری

برای مصارف گوناگون با بکارگیری محاسبات گوناگون که در ذهن کارشناسان ما تبدیل به حفظیات شده است میتوان فشار و دبی هوای موردنیاز را تخمین زد. اطلس کوپکو نیز بر روی وبسایت خود محاسبه‌گری قرار داده است که برای مثال، با دریافت تمامی اطلاعات و جزئیات حفاری شما، از روش حفاری تا جنس سنگ، تا عرض و عمق چال و اطلاعات مربوط به سایت حفاری، فشار عملیاتی و دبی هوای فشرده (FAD) مورد نیاز را به شما اعلام می کند.

دریافت اطلاعات موردنیاز برای محاسبه فشار عملیاتی و دبی هوای فشرده کمپرسور اسکروی مورد نیاز
رابط کاربری اطلس کوپکو برای دریافت اطلاعات حفاری و دریل واگن

کمپرسور دیزلی XAS 426 اطلس کوپکو

همانطور که پیشتر توضیح داده شد نحوه نامگذاری کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو به صورت زیر می باشد.

در اینجا، XAS 426 Md، از سری کمپرسورهای باد صنعتی اطلس کوپکوست که با موتورهای دیزل مرسدس تجهیز شده است. ۴۲۶ لیتر بر ثانیه ظرفیت هوادهی هوای فشرده‌ی آن می باشد، جای خالی حروف M، T، H و V پس از XA فشار ۱۰۲ psi برابر با ۷ بار را نمایندگی می کند. XA نیز کمپرسور اسکرو، دیزل، روغنی و تک مرحله‌ای (دارای یک واحد هواساز) اطلس کوپکو می باشد.

این راهنما نامگذاری مدل‌های متعددی از کمپرسورهای اسکرو دیزل اطلس کوپکو را آموزش میدهد. البته در سال‌های اخیر مدل‌های متعددی از این راهنما تخطی کرده و نامگذاری آنها بالاخص در تشخیص تک مرحله ای و یا دومرحله ای بودن فشرده سازی کمپرسور مبهم شده است.
راهنمای نامگذاری کمپرسورهای دیزل اطلس کوپکو

همانطور که در پست قبلی در رابطه با کمپرسور XAMS 486 گفته شد،‌ تعدادی از کمپرسورهای اطلس کوپکو با موتورهای مرسدس ساخته می شوند؛ من‌جمله این دستگاه‌ها می توان به XAS426، XAMS376، XAMS486، XAMS586، XAHS306 اشاره کرد که همگی تک استیج (یک مرحله ای) هستند. در میان این موارد XAS 426 فشار نرمال ۷ بار و ظرفیت هوادهی ۴۲۶ لیتر بر ثانیه دارد که به ترتیب معادل ۱۰۲ psig و ۲۵ مترمکعب بر دقیقه می باشند. تمامی این دستگاه‌ها روغن‌پاششی و هواخنک هستند. موتور این کمپرسور Mercedes OM906LA-6L شش سیلندر و توان خروجی آن ۱۶۶ کیلووات می باشد. این توان خروجی در ۲۱۰۰ دور در دقیقه به دست می آید و در حالت unloaded دور آن به ۱۳۰۰ دور در دقیقه کاهش می یابد.

دیتاشیت کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو – XAS 426

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو دیزل اطلس کوپکو مدل XAS 426 در کنار سایر مدل‌ها آمده است. انتخاب کمپرسور دیزلی مناسب برای نیازهای مختلف در مقایسه آنها در کنار یکدیگر آسانتر خواهد بود.

* بروشور کامل کمپرسورهای این سری (موتور مرسدس) بر روی صفحه‌ی مربوطه قرار گرفته است (کتب راهنما > اطلس کوپکو).

همانطور که در جدول فوق قابل ملاحظه می باشد این کمپرسورها ۱۰۱ دسی بل آلایندگی صوتی دارند. این کمپرسورها برای مصارف نیلینگ، حفاری، راهسازی و گاه نگهداری خط لوله نفتی و پتروشیمی کاربرد دارند. در انتخاب کمپرسور مورد نیاز خود «حتما» می بایست سهولت نگهداری و دسترسی به قطعات یدکی در بازار ایران را ملاک قرار دهید.

تماس با شرکت