در تصاویر مشخصات فنی دو مدل کمپرسور دومرحله‌ای اطلس کوپکو را با فشارهای عملیاتی یکسان و ۲۰ بار، در کنار کمپرسور XRVS 476 با ۲۵ بار فشار عملیاتی مشاهده می کنیم.
مشخصات فنی XRHS366، XRHS506 و XRVS476

این سه کمپرسور هر سه کمپرسورهای اسکرو، پرتابل و موتور دیزلی اطلس کوپکو هستند، روغن‌ پاششی و دومرحله‌ای بوده و ابعاد یکسانی دارند؛ لیک دو مدل XRHS بیست بار و مدل XRVS بیست و پنج بار است. کمپرسور XRHS 366 همانطور که از نام آن برمی‌آید ۳۶۶ لیتر بر ثانیه معادل ۲۲/۲ مترمکعب بر دقیقه دبی هوای فشرده‌ی خروجی دارد. این مقدار برای مدل XRVS 476 به ۴۷۶ لیتر بر ثانیه برابر با ۲۷/۶ مترمکعب بر دقیقه و برای مدل XRHS 506 به ۵۰۶ لیتر بر ثانیه برابر با ۳۰ مترمکعب بر دقیقه می رسد.

پیشتر برای آشنایی و تشخیص کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو در یک نگاه چارت زیر را ارائه دادیم:

X معرف کمپرسورهای دیزل اطلس کوپکو، A معرف تک مرحله‌ای بودن، حرف بعدی معرف فشار عملیاتی، S نمایشگر کم صدایی، عدد بعدی نشاندهنده‌ی ظرفیت هوادهی و حروف بعدی معرف موتور کمپرسور دیزلی هستند.
رمزگشایی از نام کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو

اما اگر با تبدیل واحدهای فشار (در اینجا پوند بر اینچ مربع به بار) آشنایی داشته باشید دچار سردرگمی خواهید شد. اطلس کوپکو در این چارت نشانگذاری حروف در کمپرسورهای دومرحله‌ای با دو استیج متوالی را فراموش کرده است. میتوانید با مراجعه به مطلب مربوط به نگهداری خطوط لوله‌ی نفت توضیحات کامل در این مورد را ملاحظه و یا به جدول زیر اکتفا کنید:

فشار عملیاتی کمپرسورهایی که ۲ استیج هواساز متوالی دارند از ۱۹ تا ۳۰ بار است، معمولاُ.
فشارهای متناظر با مدل‌های فشار قوی اطلس کوپکو. این کمپرسورها دارای دو المنت هواساز متوالی هستند.

* در همین جدول نیز می بینید که XRV و XRX قرار است به ترتیب ۲۳ و ۲۵ بار باشند، در نامگذاری اطلس کوپکو پیش می‌آید! توضیحات اینجا را ببینید. اما آگاهی از همین دو چارت و جدول ساده و دم دستی شما را کیلومترها در شناسایی چشمی کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو جلو خواهد انداخت و ۹۰ درصد مدل‌ها نیز به این نامگذاری وفادارند.

آپشن‌های این سه کمپرسور نیز مانند مدل‌های پست مقایسه XAHS347 ،XAHS426 و XAHS536  یکسان و مشتمل بر ارتباطات خارجی برای سوخت، جرقه‌گیر، افترکولر و ساخت تماماً عاری از نشت می باشد. هر سه این کمپرسورها نیز مانند همان مدل‌ها سطح نویز و صدایی معادل ۱۰۰ دسی‌بل تولید می کنند که برای کار بلندمدت در فاصله‌ی نزدیک بسیار خطرآفرین محسوب می شود.

قیمت کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو – کارکرده – فشار قوی

۲۷ بار ۲۵ متر هوای فشرده - قیمت کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو چند؟
کمپرسور کارکرده اطلس کوپکو چند قیمت خورده است؟ ۶/۵ میلیارد تومن – اروپا

نمونه کمپرسور پرتابل فشار قوی اطلس کوپکو که البته به موتور نیرومند سی۱۳ کاترپیلار نیز مجهز است حدود ۱۰۰ هزار یورو برابر با ۶ میلیارد تومان در اروپا قیمت خورده است (قیمت یورو دیماه ۴۰۲). استعلام اخیر ژانویه ۲۰۲۴ صورت پذیرفته است و هنوز دستگاه به بازدید همکاران دفتر اروپا نرسیده است. کمپرسور XRVS 476 CD اطلس کوپکو کمپرسور دیزلی ۲ مرحله ای است که موتور ۳۲۰ کیلوواتی کاترپیلار بر آن نصب شده و با دو استیج یا المنت تراکم ۲۷ مترمکعب بر دقیقه با ۲۵ بار هوای فشرده در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. پیشتر گفته ایم چینش یا کانفیگوریشن المنت‌های کمپرسور هوای فشرده اسکرو بستگی به نیاز مصرف دارد. اگر نیازمند حجم هوادهی بیشتری هستیم المنت‌ها موازی بسته میشود تا هوای بیشتری به داخل مکیده  ومتراکم شده تحویل شود. لیک اگر نیازمند فشار عملیاتی بالاتر هستیم المنتهای کمپرسور اسکرو بایستی سری بسته شود، پشت سر هم. هوا در مرحله‌ی اول تا فشاری متراکم شده و در مرحله‌ی بعد که اصطلاحا المنت HP خوانده میشود تراکم بیشتری رخ میدهد و فشار به حد مورد نظر میرسد که اصطلاحا المنت اول را LP و المنت دوم را همانطور که اشاره رفت HP یا فشار قوی مینامند. به هنگام تعمیرات، اوورهال و یا تعویض المنت هم قیمت این دو قطعه و مشخصات آنها متفاوت است و میبایست دقت لازمه مبذول داشته شود.

۹۵ هزار یورو قیمت استعلامی یا اصطلاحا اعلامی فروشنده اروپایی است و مالک دستگاه موظف به صدور آن به خاورمیانه، امریکا یا آسیای شرقی است و این از آن روست که مارک CE یا تاییدیه‌ی مقررات سختگیرانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا را ندارد. این کمپرسور حدود ۲ سال متوسط هشت ساعت در روز کار کرده است و اگر مایل به آگاهی از تمایزات قیمتی آن با سایر دستگاه‌های دیزلی اطلس کوپکو هستید به قیمت کمپرسور تک مرحله‌ای XAHS 347 اطلس کوپکو که از موتور نسخه‌ی ضعیف‌تر و ۱۸۵ کیلوواتی کاترپیلار C7 بهره میبرد سری بزنید. اگر مایل به آگاهی از تاثیر سلامت و کارکرد دستگاه هستید هم سری به قیمت XAS 1600 اطلس کوپکو بزنید، دستگاهی ۱۰ بار که ۳ برابر این دستگاه کار کرده است و ساخت ۲۰۱۰ است. عوامل متعددی بر قیمت کمپرسور دیزلی کارکرده اطلس کوپکو موثر است و امکان قیاس اروپا و ایران نیست؛ ولی مقایسه قیمت این دستگاه های موجود در اروپا چشم را بر مقایسه‌ی قیمت‌ کمپرسورهای دیزلی مشابه و کارکرده در داخل بازتر میکند.

برگه اطلاعات فنی کمپرسور اطلس کوپکو

برای بررسی دقیق‌تر کمپرسور XRVS 476 می بایست به سراغ مدل برادر و ضعیف‌تر آن، XRVS 336، برویم:

تماس با شرکت