صنایع نفت و گاز نیازمند دو چیز است: ذخیره‌ای از قدرت و توان راه اندازی ماشین آلات پنوماتیک، عدم آلودگی هوای فشرده ای که برای این راه اندازی استفاده می شود. و صنایع نفت و گاز یک مشکل دارد: عدم دسترسی به الکتریسیته. در صورت دسترسی به الکتریسیته همواره کمپرسور اسکرو برقی انتخاب اول ماست. اما در فعالیت‌های آف شور یا در نگهداری خطوط لوله که در مناطق دور افتاده غیرشهری قرار دارند چنین امکانی نداریم. پس انتخاب ما کمپرسوری پرقدرت با ظرفیت هوادهی کافی برای تغذیه نیاز مداوم ما به هوای فشرده است. و البته این هوای فشرده می بایست خشک باشد تا آسیبی به تجهیزات و محصول نهایی نرسد.

تصویری از کمپرسور اسکرو دیزلی و اویل فری اطلس کوپکو پی تی اس ۸۰۰
PTS800

معرفی فنی کمپرسور

کمپرسور اسکرو دیزلی و اویل فری PTS 800 اطلس کوپکو کمپرسوری دو مرحله ای است که استیج‌های آن به صورت سری طراحی و نصب شده است. این کمپرسور امکان فعالیت در دمای محیطی تا ۴۵ درجه سانتیگراد را دارد و حدود ۴۶ لیتر بر ساعت سوخت مصرف می کند.

کمپرسورهای دیزلی موجود را میتوانید با کلیک بر روی همین خط ملاحظه کنید.

فشار عملیاتی

PTS 800 دارای دو مرحله فشرده سازی است. هوای محیطی ورودی به کمپرسور نخست در المنت یا ایرند اول که المنت LP یا Low Pressure است پیش فشرده شده و سپس در المنت HP یا High Pressure به فشار عملیاتی ۱۰/۳۴ بار می رسد. کمپرسور اسکرو دستگاهی است که هوای محیط را با تزریق به سیلندر تراکمْ فشرده می سازد. هوای ورودی به سیلندر تراکم در میان گوشه‌ها یا لوبهای دو روتور نامتقارن نر و ماده گرفتار شده و با کاهش فضای در اختیار، فشار آن افزایش می یابد. هر مرحله فشرده سازی با توجه به ساختار سیلندر و روتورها و سایر محدودیت‌ها امکان فشرده سازی مقدار مشخصی هوا تا فشار معینی را دارد یا به زبان دیگر، نسبت فشار معینی دارد. این محدودیت‌ها در هنگام نیاز به هوای فشرده خشک مضاعف نیز می شود.

محاسبه فشار عملیاتی

هوای فشرده خشک

در کمپرسور اسکرو روغن پاششی به میان روتورها روغن پاشیده می شود که این عمل منجر به پاکسازی، خنکسازی و روانکاری شده و در نتیجه بهره وری را افزایش می دهد. در غیاب روغن در کمپرسور اسکرو اویل فری نیاز به چاره‌ای برای افزایش بهره وری داریم.

این چاره از راه حلی دوگانه حاصل می شود. روتورهای یک استیج اویل فری از روکش‌های مخصوص تفلون – پلی تترا فلوئورو اتیلن – یا مولیبدنوم دی سولفاید بهره می برد. تفاوت این دو روکش در تحمل حرارتی آنهاست. راه حل دوم نیز کاهش کلیرانس یا فاصله روتورها با جداره‌ی سیلندر است که هدررفت هوای فشرده به صورت جریان برگشتی را به حداقل می رساند. همواره در کمپرسور اسکرو اویل فری بهره‌وری در مقایسه با کمپرسور روغن پاششی ضعف‌هایی داشته و بهینه‌سازی مداوم آن در واحدهای تحقیق و توسعه کمپانی‌های معتبر در جریان است.

ظرفیت هوادهی هوای فشرده

همانطور که گفته شد محدودیت‌های هر مرحله از فشرده سازی ما را به استفاده از تعداد بیشتری المنت برای دستیابی به فشار و دبی FAD مورد نظر رهنمون ساخته است. در کمپرسور اسکرو دیزلی PTS 800 دو مرحله متوالی فشرده سازی دستیابی به فشار ۱۰/۳۴ بار و ظرفیت هوادهی ۲۲/۵ مترمکعب بر دقیقه را میسر ساخته است. این ظرفیت هوادهی ظرفیتی است مناسب مصارفی که به جریان هوای فشرده مداوم نیازمند است. حفاری چاه آب از آن نمونه است. نگهداری خطوط لوله و صنایع نفت و گاز موارد مشابهی هستند که از قضا عموما به هوای فشرده خشک نیز نیاز دارند تا روغن موجود در هوای فشرده مصرفی به تجهیزات یا محصول نهایی آسیب نرساند.

موتور کمپرسور

تصویری از موتور دیزلی رولز رویس ام تی یو ۶ آر ۱۰۰۰
MTU6R1000

این کمپرسور از موتور MTU 6R1000 بهره میبرد. MTU Solutions کمپانی آلمانی سازنده موتور است و عنوان آن مخفف اتحادیه موتور و توربین است. MTU زیرشاخه‌ای از کمپانی رولز رویس آلمان است و این مجموعه توسط میباخ تاسیس گردیده است. موتور 6R1000 ساخته‌ی مرسدس بنز و کاستومایزشده‌ی ام‌تی‌یوست.

این موتور در مدل‌های مختلف خود از ۱۸۰ تا ۲۸۰ کیلووات توان را در خدمت دستگاه مورد نظر قرار میدهد که در کمپرسور PTS 800 از نسخه‌ی ۲۱۰ کیلوواتی یا به طور دقیق‌تر 6R1000 C31 استفاده شده است. سرعت اسمی تمامی مدل‌های این موتور ۲۲۰ دور در دقیقه است. تفاوت این موتورها در بیشینه گشتاور آنهاست و این رقم برای مدل C31 ۱۲۰۰ نیوتن متر است. در توان اسمی مذکور این موتور ۱۹۷ گالن بر کیلووات ساعت مصرف سوخت دارد. این مصرف برای بیشینه‌ی گشتاور نیز تغییری جزئی دارد.

مشخصات کامل این موتور را می توانید با مراجعه به وبسایت MTU Solutions و یا از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

دانلود

سایر ویژگی‌های کمپرسور

این کمپرسور از افترکولر یکپارچه‌ برخوردار است. پکیج آن در مقابل نشتی آب‌بندی شده است و شاسی مناسبی برای آب و هوای مختلف دارد. از سایر ویژگی‌های جانبی این کمپرسور اسکرو دیزلی و اویل فری میتوان به جرقه‌گیر، سیستم شات دان در صورت افزایش سرعت و سیستم اطفای حریق اتوماتیک اشاره داشت.

روغن کمپرسور اویل فری

اطلس کوپکو برای کمپرسورهای اویل فری خود دو نوع روغن را پیشنهاد می کند:

روغن کمپرسور اویل فری اطلس کوپکو

روغن کمپرسور اسکرو اطلس کوپکو – صنایع غذایی

لیکن از آنجا که در کمپرسور اسکرو اویل فری روغن وارد محفظه تراکم نشده و در میان روتورهای اسکرو حضور ندارد، کیفیت آن، نسبت به کمپرسور اسکرو روغن پاششی، از حساسیت کمتری برخوردار است و از این رو استفاده از روغن‌ خودروهای اتومات نیز بلامانع است.

تماس با شرکت