محاسبه گر حفاری اطلس کوپکو در انتهای مطلب

اطلس کوپکو کمپانی سوئدی تولیدکننده کمپرسورهای هواست. این کمپانی تا پیش از سال ۱۹۴۷ میلادی خود دارای واحد تولید موتور دیزلی بود، لیکن پس از آن سال و با حذف این واحد از موتور دیزلی برندهای معتبر دیگری چون کاترپیلار، دویتز، مرسدس بنز، جان دیر و کوبوتا بهره می برد. امروز به سراغ یکی از کمپرسورهای اسکرو دیزلی تولید اطلس کوپکو میرویم که از موتور دیزلی کامینز بهره می برد. کامینز کمپانی چندملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی، ساخت و توزیع موتور، فیلتراسیون و محصولات تولید قدرت فعالیت می کند.

وبسایت کمپانی کامینز

اطلس کوپکو

اطلس کوپکو پس از حذف واحد تولید موتورهای دیزلی نام خود را از اطلس دیزل به اطلس کوپکو تغییر داد و بر تولید تجهیزات و ماشین آلات پنوماتیک تمرکز کرد. کوپکو اختصاری از عبارت کمپانی تجاری پنوماتیک است که پیش از آن نیز به زیرمجموعه‌ی بلژیکی این شرکت اطلاق میشد. هم اکنون بزرگترین کارخانه تولیدی اطلس کوپکو در آنتورپ بلژیک قرار دارد و ساختمان مرکزی آن در شهر ناکای سوئد مستقر است.

کمپرسور هوا

کمپرسور هوا که در صنایع و معادن کاربرد بسیار دارد دستگاهی است که با بهره‌گیری از توان تولیدی موتور دیزلی یا الکتروموتور هوای محیط را دریافت کرده، فشار آن را افزایش داده و در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. کمپرسورهای مختلف از مکانیسم‌های مختلفی برای افزایش فشار یا تراکم هوا بهره میبرند. از میان آنها ۲ مکانیسم پرکاربرد تراکم رفت و برگشتی و تراکم جابجایی مثبت است. کمپرسور پیستونی از مکانیسم اول بهره میبرد.

کمپرسور هوا در صنایع مختلف تولیدی و غیرتولیدی همچون یک باتری پرقدرت عمل می کند. نخست آنکه دستگاه‌های متعدد و متنوعی با هوای فشرده کار میکنند و زیرمجموعه‌ی ابزار و تجهیزات پنوماتیک قرار میگیرند. دیگر آنکه در بسیاری از مناطق و اماکن استفاده مستقیم از برق و الکتریسیته برای راه اندازی ماشین آلات میسر نیست.

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو از مکانیسم جابجایی مثبت برای فشرده سازی هوای ورودی بهره می برد. در این کمپرسورهای هوا، هوای ورودی از طریق مکش وارد سیستم کمپرسور می شود. سپس هوای مذکور به داخل محفظه تراکم هدایت می‌شود. در محاوره این محفظه با عناوین مختلفی شناخته میشود، اطلس کوپکو‌‌یی‌ها آن را المنت کمپرسور صدا میزنند، به زبان عمومی‌تر از آن با نام ایرند (airend) یاد می شود.

در داخل محفظه تراکم دو روتور نر و ماده نامتقارن با تعداد برجستگی‌های نابرابر قرار دارد. هوا در میان این روتورها گیر افتاده و با کاهش حجم در اختیار، فشار آن افزایش می یابد. فشار نهایی به نسبت فشار محفظه تراکم بستگی دارد. نسبت فشار خود تابعی از پارامترهای مختلفی چون تحمل سیلندر، ساختار روتورها، جنس روتورها، کلیرانس روتورها با جداره و سرعت چرخش است.

روتورهای در هم تنیده کمپرسور اسکرو
روتورهای نر و ماده

در کمپرسور اسکرو دیزلی توان مورد نیاز روتورها برای گردش توسط موتور دیزلی تامین میشود. در XAHS 675 این توان را موتور دیزلی کامینز تامین میکند.

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو – XAHS 675

در این جدول اطلاعات فنی XAHS 675 و ۲ مدل موتور کامینز دیگر آمده است.
دیتاشیت

کمپرسور XAHS 675 اطلس کوپکو همانطور که از نام آن برمی آید، کمپرسوری متحرک است. A در نام آن حاکی از یک مرحله فشرده سازی هواست. H و S نیز به ترتیب فشار ۱۲ بار عملیاتی و تجهیز دستگاه به پروفایل کاهنده‌ی صدا را بیان میدارد. این کمپرسور اسکرو دیزلی ۶۷۵ فوت مکعب بر دقیقه (CFM) ظرفیت هوادهی هوای فشرده دارد. این مقدار در مقیاس استاندارد (SI) ۱۹ مترمکعب بر دقیقه خواهد بود.

موتور دیزلی

موتور 6CTA8.3 کامینز بر روی این دستگاه نصب شده است. خنک کننده‌ی این موتور مایع است. سرعت موتور کمپرسور XAHS675 در حالت استراحت ۱۲۰۰ دور بر دقیقه و زیر بار ۲۲۰۰ دور بر دقیقه است. این موتور ۱۹۴ کیلووات توان خروجی دارد.

صدای کمپرسور

این دستگاه در فاصله هفت متری ۸۵ دسی بل صدا خواهد داشت. چنین صدایی برابر با صدای یک دستگاه مخلوط کن غذا یا ترافیکی سنگین است.

بررسی دقیق‌تر سر و صدای کمپرسور و تاسیسات مرتبط را در دو مطلب زیر مطالعه کنید:

سر و صدای کمپرسورها

صدای تاسیسات کمپرسور

کاربرد کمپرسور دیزلی

کمپرسورهای دیزلی در گستره‌ای از کاربردهای غیرتولیدی کاربرد دارد. هرجا دسترسی به الکتریسیته با مشکل روبرو شود، کمپرسور دیزلی به میان آمده و نیاز ما را مرتفع میسازد. مشخصات کمپرسور XAHS675 اطلس کوپکو نیز به شکلی است که آن را برای حفاری‌های مختلف، بخصوص حفاری چاه آب ایده آل می سازد. دبی ۱۹ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده خروجی امکان کار مداوم حفاری را فراهم می‌آورد و فشار ۱۲ بار بسته به جنس خاک دریل واگن را در فعالیت ساپورت میکند. بدنه این کمپرسورهای اطلس کوپکو تحمل شرایط دشوار عملیاتی را دارد. کمپرسورهای موتور کامینز این خانواده که در دیتاشیت آمده همگی برای عملیات لوله گذاری لوله‌های خطوط نفتی نیز مناسب است. انتخاب از میان XAHS 675، XAVS600 و XRH1100 می بایست با بررسی دقیقتر نیاز مصرف کننده و ماشین آلات پنوماتیک فعال در سایت صورت پذیرد.

بروشورها و کتب راهنمای مختلف کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو در صفحه مربوطه قرار گرفته است.

محاسبه‌گر حفاری اطلس کوپکو

در صفحه‌ی محاسبه‌گر اطلس کوپکو مشخصات حفاری خود را وارد کنید و حداقل فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی مورد نیاز شما محاسبه میشود. برای نمونه به جدول زیر توجه کنید:

محاسبه فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو یا اینگرسول رند مورد نیاز برای حفاری با دریل واگن‌ و برای حفاری‌های مختلف چاه آب و ...
ورود اطلاعات حفاری

روش حفاری خود را در قسمت اول و از میان روش‌های مختلف انتخاب کنید. ما در اینجا دان د هول را انتخاب کردیم. سپس کاربری موردنظر خود را از میان لیست که شامل حفاری چاه آب کم‌عمق، حفاری چاه آب عمیق، حفاری انفجاری، حفاری فنداسیون و … میشود انتخاب کنید. در ادامه جنس سنگ حفاری را مشخص کنید.

در قسمت دوم به واحد‌های اینچ، میلیمتر، فوت و متر توجه داشته باشید. در این قسمت مشخصات چاله‌ی حفاری را وارد خواهید کرد. این مشخصات شامل قطر چاله، قطر لوله‌ی حفاری، قطر بیرونی چکش دان د هول، عمق حفاری و عمق سفره‌ی آب زیرزمینی است. توجه داشته باشید که مشخصات مورد نیاز برای این بخش با توجه به مشخصات قسمت اول متغیر است و در اینجا ما با حفاری دان د هول چاه آبی عمیق روبرو هستیم.

در پایان هم ارتفاع و درجه دمای متوسط سایت حفاری مشخص خواهد شد. اینجا هم واحدها به سانتیگراد و فارنهایت، یا متر و فوت است و شما با کلیک بر روی هرکدام آن را انتخاب کرده، مقدار مورد نظر را وارد میکنید. در نهایت بر روی گزینه‌ی Update کلیک کنید.

تایید مشخصات حفاری و چکش و راد حفاری و قطر لوله حفاری
تایید مشخصات لوله‌ی حفاری

پس از کلیک بر روی دکمه‌ی آپدیت، صفحه کوچکتری بر روی جدول ظاهر میشود که از شما تایید مقادیر طول لوله‌ی دریل و ضخامت دریل را خواهد خواست. در صورت عدم انتخاب شما، مقادیر پیش‌فرض ثبت خواهد شد. سپس بر روی گزینه‌ی Submit کلیک کنید تا هوش مصنوعی مشخصات کمپرسور مورد نیاز شما را محاسبه کرده و اعلام کند:

ظرفیت هوادهی یا فد کمپرسور حفاری و فشار کاری کمپرسور حفاری

برای مشخصات فرضی ما کمپرسور با حداقل ۱۶۸ psi فشار کاری و ظرفیت هوادهی حداقل ۴۵۸ cfm پیشنهاد میشود. این مشخصات را میتوان با کلیک بر روی BarG و m3/min به واحدهای آشناتر بار برای فشار و مترمکعب بر دقیقه برای هوادهی تبدیل کرد که برابر با ۱۱/۴۳ بار و ۱۳ مترمکعب بر دقیقه است. برای چنین مشخصاتی کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو مدل XAHS 675 گزینه مناسبی میتواند باشد. این از آن روست که برای حفاری تهیه‌ی کمپرسوری با هوادهی بهتر امکان فعالیت مداوم را فراهم خواهد آورد. به هر حال در بازار کمپرسور کارکرده‌ی ایران امکان انتخاب دقیق‌ترین کمپرسور تا حدی با توجه به شرایط بازار محدود است. البته برای چنین مشخصاتی کمپرسورهای دیگری چون کمپرسور پرتابل HP450/VHP400 دوسان و M135 کایزر انتخاب‌های پرفکت‌تری هستند. کمپرسورهای مذکور از موتور دیزلی کومنز و دویتز بهره میبرند.

برای انتخاب کمپرسور مطلوب خود، اگر از بر روی کامپیوتر یا لپتاپ هستید در سمت راست وبسایت به لیست کمپرسورهای بررسی شده‌ مراجعه کنید. همچنین اگر از نسخه‌ی موبایل سایت جهان کمپرسور استفاده میکنید به پایین صفحه اسکرول کنید تا باز هم با لینک‌های این لیست‌ها روبرو شوید:

انتخاب کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو، اینگرسول رند، دوسان و کمپرسور کایزر

از قضا خود من هم برای انتخاب بهترین کمپرسوری که با مشخصات موردنیاز حفاری فرضی ما مطابقت داشته باشد به همین لیست‌ها مراجعه کردم، در بخش فشار عملیاتی چشم چرخاندم و ابتدا ۱۲ بار را یافتم و سپس ظرفیت هوادهی مطلوب را چک کردم. در نهایت امکان ملاحظه‌ی سایر مشخصات تکمیلی همچون سیستم خنک کننده و برند موتور کمپرسور نیز فراهم شده است.

تماس با شرکت