کمپرسور دیزلی دستگاهی است که هوای فشرده را برای مصارف غیرتولیدی در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. عدم دسترسی به برق صنعتی مطمئن پیمانکاران را به سوی استفاده از کمپرسورهای دیزلی هدایت کرده است. در میان کمپانی‌های معتبر جهانی، کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو، اینگرسولرند یا دوسان کنونی و کمپرسور کایزر در بازار ایران جای پای بهتری برای خود باز کرده اند. هرچند از میان سه برند معتبر فوق، کمپرسور کایزر حضور بسیار کمرنگی داشته و از نظر کمی با کمپرسورهای دیزلی سول ایر موجود در معادن و راه‌های ایران برابری میکند.

کمپانی سوئدی اطلس کوپکو در ۲۰ کشور جهان کارخانجات تولیدی داشته و از پیشگامان تولید کمپرسور اسکرو دیزلی است. این کمپانی بر روی ماشین آلات دیزلی خود از موتورهای ساخت برندهایی چون کاترپیلار، دویتز، مرسدس بنز و جان دیر بهره میبرد.

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو، مدل XAMS 615

این دستگاه در بازه‌ی زمانی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با بهره‌گیری از موتور بنز ۳۲۹ کیلوواتی ساخته و در بازار عرضه میشد. دستگاه‌های موجود کمپرسور دیزلی XAMS 615 اطلس کوپکو ۳۴/۲ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده با فشار ۸/۶ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. دبی بالای هوای فشرده این دستگاه آن را برای مصارفی چون حفاری چاه آب که به هوای فشرده مداوم نیاز دارد مناسب ساخته است. وزن این دستگاه ۸۵۰۰ کیلوگرم است.

پلاک کمپرسور XAMS 615 اطلس کوپکو
پلاک کمپرسور

موتور دیزلی مرسدس بنز

موتور بنز نصب شده بر روی این کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو مدل OM 442 LA است. این موتور در فاصله سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۸ میلادی ساخته و بر روی ماشین آلات نصب میشد و پس از عرضه‌ی آن قطع شد. موتور OM 442 LA مرسدس بنز موتور V شکل ۸ سیلندری است که ۱۸۰۰ دور بر دقیقه سرعت داشته و توان خروجی ۱۹۰ تا ۳۷۰ کیلووات را ارائه میدهد. همانطور که در پلاک این کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو مشاهده میشود، موتور این دستگاه ۳۲۹ کیلووات توان دارد.

کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو، موتور بنز، مدل‌های مشابه XAMS 625

از مدل‌های مشابه این دستگاه میتوان به کمپرسور دیزلی XAMS 586 Md اطلس کوپکو و کمپرسور دیزلی Mobilair M 350 کایزر اشاره کرد. این دستگاه‌ها هر دو فشار عملیاتی برابر با ۸/۶ بار داشته و به ترتیب ۳۶ و ۳۴ متر مکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی دارد. با مراجعه به صفحه کتب راهنمای اطلس کوپکو و استخراج کاتالوگ کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو موتور بنز مدل‌های XAS, XAMS, XAHS, XRHS, XRVS Md، جدول زیر برای XAMS 586 را مشاهده میکنیم:

اطلاعات فنی کمپرسور دیزلی مدل‌های XAS, XAMS, XAHS, XRHS, XRVS Md
دیتاشیت

این کمپرسور از موتور مرسدس OM926LA شش سیلندر بهره میبرد که ۳۱۷ کیلووات در اختیار واحد کمپرسور قرار میدهد. سرعت اسمی شافت این موتور ۱۸۰۰ دور بر دقیقه است که دنده‌ی سمت موتور را چرخانده و با توجه به نسبت دندانه‌های سمت موتور به دندانه‌های دنده‌ی سمت کمپرسور روتورهای اسکرو را به چرخش درمی‌آورد. سایر مشخصات واحد کمپرسور، موتور دیزلی و ظرفیت مخازن آن در جدول فوق قابل ملاحظه است.

کمپرسور دیزلی کایزر مدل M 350 نیز پیشتر در یک پُست جداگانه بررسی شده است.

تصاویر کمپرسور دیزلی XAMS 615

XAMS 615
XAMS 615
موتور بنز کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو
موتور مرسدس بنز
المنت یا ایرند کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو
استیج کمپرسور

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو از مکانیسم جابجایی مثبت برای فشرده سازی هوای محیط بهره میبرد. این مکانیسم میان کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی مشترک است. تا پیش از دهه ۷۰ میلادی تمامی نیازها، اعم از تولیدی یا غیرتولیدی، با بهره‌گیری از کمپرسور پیستونی پاسخ داده میشد؛ لیکن پس از آن و با توسعه کمپرسورهای روتاری اسکرو، این ماشین‌آلات جای پای خود را در مصارف عمومی هوای فشرده باز کرد. کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسور پیستونی قطعات متحرک کمتری داشته و ارتعاشات آن محدودتر است. همچنین به موجب ساختار روتاری کمپرسور اسکرو، امکان هوادهی ظرفیت هوای فشرده بیشتری برای مصارف حفاری فراهم است.

روتورهای نر و ماده نامتقارن اسکرو
روتورهای نر و ماده کمپرسور اسکرو
تماس با شرکت