امروزه کمپرسور دیزلی نقش بسیار کلیدی و تاثیرگذاری در صنایع غیرتولیدی دارد. گستره‌ی مصارف هوای فشرده در این حوزه که شامل صنایع مختلفی چون کشاورزی، حفاری، معادن، نیروگاه، حمل و نقل، صنایع خدماتی و سرگرمی میشود بسیار وسیع بوده و نمیتوان کمپرسور باد صنعتی خاصی را تنها به عنوان دستگاه مناسب برای یک صنعت معرفی کرد. هر جا نیاز به هوای فشرده متحرک احساس شود، جایی که امکان بهره‌مندی از الکتریسیته نیست، می بایست فشار مورد نیاز و حجم هوای مورد نیاز را سنجید. برخی از مصارف نیاز به جریان مداوم هوای فشرده دارند اما چندان فشار برای آنها اهمیتی ندارد، در برخی از صنایع دیگر فشار بالا بسیار ضروری است اما جریان مداوم هوای فشرده ارزشی ایجاد نمیکند؛ در نتیجه کمپرسورهای دیزلی مختلف مناسب مصارف گوناگون طراحی و تولید می شوند. از دیگر مسائل حائز اهمیت در هنگام خریداری کمپرسور دیزلی (برخلاف کمپرسور برقی)، توجه جدی به کیفیت موتور نصب شده بر روی آن است. موتورهای مختلفی از برندهای معتبر متعددی بر روی دستگاه‌های اطلس کوپکو نصب شده اند که در میان آنها میتوان به کاترپیلار، کوبوتا، جان دیر، دویتز و مرسدس بنز اشاره داشت. هیچکدام از این نام‌ها ضعف برجسته‌ای در مقابل دیگران ندارند، اما بالطبع برخی از آنها همچون کاترپیلار محبوبتر از دیگران هستند. در نهایت کمپرسور اسکرو دیزلی نیازمند نگهداری و سرویس دوره‌ای مناسب است تا هم دچار افت کیفیت هوای خروجی نشود و هم عمر مفید آن افزایش یابد.

عکس از کمپرسور اسکرو دیزلی ایکس آ ۷۵۰ با موتور کاترپیلار
XAS 750 موتور کاترپیلار
عکس از کمپرسور اسکرو دیزلی ایکس آ ۷۵۰ موتور جان دیر
XAS 750 موتور جان دیر

کمپرسور XAS 750 کمپرسوری روغن پاششی،‌ با سیستم خنک کنندگی روغن-هوا و تک مرحله ای است. فشار کاری آن ۷ بار بوده و ظرفیت هوادهی بر دقیقه‌ی آن ۷۵۰ فوت مکعب برابر با ۲۱ مترمکعب بر دقیقه می باشد.

مدلهای مختلف موتور بر روی کمپرسور اسکرو XAS 750 به کار گرفته می شوند که کاترپیلار و جان دیر از آن جمله می باشد؛ به طور کلی نحوه‌ی نامگذاری کمپرسورهای متحرک (و در اینجا دیزلی) سری XAS اطلس کوپکو در شکل زیرتوضیح داده شده است.

راهنمای شناخت کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو

این دستورالعمل استثناهایی در میان بخصوص کمپرسورهای دیزل اخیر اطلس کوپکو دارد.
راهنمای مطالعه نام اکثر کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو

X که درابتدای آن آمده است نمایانگر کمپرسور متحرک روغن پاششی است.
بعد از آن A یا R  به ترتیب متناظر با تک مرحله ای و یا دومرحله ای بودن کمپرسور می باشد.
حروفی که در این مدل جای آن ها خالیست هرکدام نشاندهنده ی یک فشار کاری هستند (و در صورت جای خالی فشار ۱۰۲ psi یا همان ۷ بار می باشد)؛ S نیز مخفف Silencing بوده و معرف کم‌صدایی این کمپرسور می باشد. در ادامه نیز ۷۵۰ ظرفیت هوادهی به واحد cfm است و در آخر حرف اول بعد از ظرفیت هوادهی معرف شرکت سازنده ی موتور کمپرسور و حرف بعدی نشاندهنده ی دیزلی یا برقی بودن نیروی محرکه‌ی آن می باشد.

کمپرسور اسکرو دیزلی موتور کاترپیلار اطلس کوپکو
دیتاشیت

این دستورالعمل (حروف نمایانگر فشار کمپرسور) در مدل‌های تک مرحله‌ای و دومرحله‌ای با استیج‌های موازی کاربرد داشته و در مدل‌های دومرحله‌ای با استیج‌های متوالی (فشار قوی) قابل استناد نمی باشد؛ در معرفی مدل‌های مذکور راهنمای نامگذاری آن کمپرسورها نیز آمده است.

سرعت موتور دیزلی کاتریپلار کمپرسور XAS 750 در حالت فول لود ۲۱۰۰ دور بر دقیقه است. این موتور ۶ سیلندر از سیستم خنک کننده‌ی آب بهره برده و کنترل آن الکتریکی است.

کمپرسور XAS 750 یک شیر خروجی هوای فشرده ۱/۵ اینچی و دو شیر سه چهارم اینچی دارد. بهره مندی از تانک ذخیره هوای فشرده ۶۴ لیتری امکان فعالیت مداوم حفاری بدون فشار به کمپرسور و داغ کردن آن را فراهم می آورد. صدای تولیدی این کمپرسور در فاصله ۷ متری ۷۶ دسی بل و در حدود یک ماشین لباسشویی است.

مدلهای مختلف موتور دیزلی کاترپیلار

سایر مدل‌های کمپرسور اسکرو دیزلی و برقی بررسی شده بر روی وبسایت

مشابه با سایر کمپرسورهای بررسی شده بر روی سایت، نخست آنکه میتوانید XAS 750 را نیز در کنار سایر مدل‌ها در لیست‌های زیر مشاهده نموده و به مقایسه بپردازید؛

لیست اول کمپرسور اسکروی بررسی شده

لیست دوم کمپرسور اسکروی بررسی شده

لیست سوم کمپرسور اسکروی بررسی شده

و نیز کاتالوگ و بروشور راهنمای آن بر روی صفحه کتب راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفته است:

کلیک کنید

تماس با شرکت