اطلس کوپکو معتبرترین برند تولیدکننده کمپرسور اسکرو برقی در جهان است. این برند سوئدی در حوزه‌های مختلف صنایع تولیدی و غیرتولیدی همچون تولید کمپرسورهای هوا، گاز، تجهیزات کارخانجات و ماشین آلات حفاری فعالیت دارد. عمده‌ی تخصص اطلس کوپکو در حوزه راهسازی و هوای فشرده است. کمپرسورهای برقی GA و GR اطلس کوپکو با عرضه در دهه‌های پایانی قرن بیستم و به دلایل متعددی تبدیل به پرچمدار محصولات این بازار شدند. این کمپرسورهای اسکرو برقی روغن پاششی و مناسب کارخانجات عمومی یا General Purpose بودند. در کنار آنها کمپرسورهای اسکرو برقی اویل فری یا بدون روغن این کمپانی با عناوین ZT و ZR که به ترتیب هواخنک و آبخنک هستند به بازار عرضه شدند. کمپرسورهای اویل فری برای مصارف خاصی که نیازمند هوای خشک هستند استفاده می شود. محصولات این کارخانجات، صنایع غذایی،‌ دارویی، رنگپاشی خودرویی، به وجود روغن در محصول نهایی حساس هستند.

برای آشنایی دقیقتر با اقسام کمپرسور آبخنک به مطلب زیر مراجعه کنید:

کمپرسورهای هوا خنک و کمپرسورهای آب خنک

کمپرسور اسکرو کمپرسور هوایی است که با بهره‌گیری از دو روتور نر و ماده در داخل محفظه‌ی سیلندر فشرده سازی، مجموعه‌ای که در ترکیب با یکدیگر المنت، ایرند یا استیج فشرده سازی نامیده می شود، فضای در اختیار هوای ورودی را در میان لوب‌های خود کاسته و به مرور تا شیر خروجی یا دیس‌شارژ فشار را می افزاید. کمپرسورهای اسکرو امکان هوادهی با ظرفیت هوای فشرده بالاتر نسبت به سایر مدل‌های کمپرسور متداول دارند.

معرفی فنی کمپرسور ZR 90 سرعت متغیر فول فیچر

تصویری از کمپرسور اسکرو برقی بدون روغن ZR 90 VSD
کمپرسور ZR 90 VSD فول فیچر

کمپرسورهای سری ZR اطلس کوپکو برقی، بدون روغن (Oil-free) و آب‌خنک می باشند. عدد ۹۰ موجود در نام این دستگاه ناظر بر توان موتور آن با واحد کیلووات می باشد و VSD مخفف Variable Speed Drive، نشان دهنده ی نصب اینورتر بر روی این دستگاه است که امکان استفاده از برق متناوب به جای مستقیم را فراهم آورده از استهلاک دستگاه می کاهد (دستگاه متناسب با دبی هوای مورد نیاز مصرف کننده کار کرده و نیازی نیست خلاص کار کند). در آخر نیز FF مخفف Full Feature به معنای وجود خشک‌کن (درایر) از پیش نصب شده بر روی پکیج دستگاه می باشد.

تفاوت آن با کمپرسور ZT 90 VSD-FF

کمپرسور اسکرو اویل فری ZR اطلس کوپکو همانطور که پیش تر گفته شد آب‌خنک و کمپرسورهای ZT اطلس کوپکو هواخنک می باشند و در دیگر ویژگی ها مشابه یکدیگرند: هر دو سری کمپرسور برقی اطلس کوپکو هستند و هوای فشرده خشک بدون روغن تحویل مصرف کننده می دهند.
از تفاوت های کمپرسورهای هواخنک و آب‌خنک پیش‌تر در معرفی GA110W گفته ایم که در لینک زیر قابل دسترسی می باشد:

کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو GA110W

در اینجا لازم است اضافه کنیم که کمپرسورهای ZR اطلس کوپکو (آب خنک) نسبت به کمپرسورهای ZT (هواخنک) این شرکت ۵ دسی‌بل صدای کمتری ایجاد می کنند که با توجه به لگاریتمی بودن سنجش صدا، این مقدار آنچنان هم تفاوت اندکی نیست. به طور کلی با توجه به این نکته و سایر مزایای کمپرسورهای آب‌خنک که پیش‌تر گفته شده توقع آن است که کمپرسورهای ZR در رنج قیمتی بالاتری نسبت به کمپرسورهای مشابه ZT قرار گیرند.

فشار و ظرفیت هوادهی کمپرسور اسکرو اویل فری اطلس کوپکو – ZR 90

به طور کلی کمپرسور ZR 90 در فشارهای مختلف و دبی های متناظر آنها ارائه می شود که به شرح زیرند:

۷/۵ بار و ۱۴ مترمکعب بر دقیقه

۸/۶ بار و ۱۳/۲ مترمکعب بر دقیقه

۱۰ بار و ۱۲/۵ مترمکعب بر دقیقه

  • توجه موکد لازم است که این ارقام مربوط به کمپرسورهای ۵۰ هرتز اطلس کوپکو می باشد که با برق کشور ما، ایران، سازگار است. دبی هوادهی و فشار عملیاتی دستگاه های ۶۰ هرتز تفاوت هایی دارد.
  • بروشور کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو، مدل های ZT و ZR بر روی سایت و در بخش کتب راهنما، زیربخش اطلس کوپکو موجود است.
تماس با شرکت