کمپانی دوسان کره جنوبی قدیمی‌ترین شرکت فعال در این کشور است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ تجهیزات تولید کمپرسور اینگرسولرند ایالات متحده را خریداری کرد. در دهه‌ی گذشته شرکت دوسان به تولید کمپرسورهای مختلف اینگرسولرند با برند دوسان پرداخته و همچنین به تولید برخی از مدل‌های این کمپانی با همان برند اینگرسولرند ادامه داده است. در میان این کمپرسورها، کمپرسور دیزلی اینگرسولرند در ایران همواره شناخته شده تر از مدل‌های برقی بوده است. کمپرسور دیزلی یا به طور دقیق‌تر کمپرسور اسکرو دیزلی متحرک دستگاهی است که به مثابه یک باتری قدرتمند عمل میکند. این باتری در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلف و در غیاب دسترسی به الکتریسیته به یاری صنعتگران و معدنکاران آمده است.

چرا از هوای فشرده استفاده میکنیم؟

کمپرسور اسکرو دیزلی هوای محیط با فشار اتمسفریک را به درون مکیده و در داخل سیلندر تراکم با بهره‌گیری از روتورهای نامتقارن درهم‌تنیده فشرده میسازد. نامتقارن از آن رو که روتورهای کمپرسور اسکرو نر و ماده بوده و تعداد برجستگی نابرابر دارد. این تعداد برجستگی نابرابر منجر به افزایش بهره‌وری کمپرسور هواست. در نتیجه این فرآیند، فشار هوا بسته به توان موتور، دنده‌ها، ساختار روتورها و همچنین ظرفیت تحمل سیلندر افزایش یافته و به جلو رانده میشود و در انتها از شیر خروجی به بیرون دمیده میشود. کمپرسورهای اسکرو امکان دستیابی به فشارهایی تا ۴۰ بار داشته و ظرفیت هوادهی یا دبی هوای فشرده خروجی آنها نیز تا ۴۰ متر مکعب بر دقیقه و حتی بسیار بیشتر (۶۰-۷۰ متر مکعب بر دقیقه) میرسد. کمپرسور اسکرو به واقع کمپرسوری بهینه محسوب میشود. در این کمپرسور بهینه هزینه‌های خریداری و نگهداری، امکان استفاده‌های متنوع و در شرایط مختلف، امکان تحرک، تعداد قطعات متحرک کم، فشار و ظرفیت هوادهی یا FAD مناسب و کافی، و کارآمدی و قابلیت اتکا در حدی است که صنایع متعدد تولیدی و غیرتولیدی به آن اقبال نشان داده اند. در هرکدام از پارامترهای فوق کمپرسوری بهتر وجود دارد، کمپرسور پیستونی امکان دستیابی به فشار عملیاتی بسیار بیشتر و کمپرسور سانتریفیوژ یا توربوکمپرسور امکان دستیابی به دبی هوای فشرده خروجی بسیار بیشتر دارد، اما هرکدام در برخی از پارامترهای دیگر مورد نیاز صنایع ضعف دارد.

بررسی فنی کمپرسور دیزلی دوسان

کمپرسور دیزلی XP200 دوسان
XP200

موتور جان دیر

کمپرسور دیزلی XP200WJD با به کارگیری موتور جان دیر تایر ۴i، بهره وری در محل را با کاربری ۸ ساعته‌ی ۱۰۰ درصد لود ماکسیمم می نماید. مدل موتور جان دیر این کمپرسور 4045T بوده و ۴ سیلندر است. در دور موتور ۱۹۰۰، ۵۵ کیلووات توان برای کمپرسور تامین می کند. همانطور که در نام کمپرسور ملاحظه میشود موتور آن WJD است و این بدین معناست که موتور دیزلی جان دیر نصب شده بر روی دستگاه آب خنک است.

فشار و دبی هوای فشرده

این دستگاه ۲۰۰ فوت مکعب بر دقیقه معادل ۵/۶۶ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی داشته و ۱۲۵ پوند نیرو بر اینچ مربع معادل ۸/۶ بار فشار عملیاتی ارائه می دهند. بازه‌ی فشار این دستگاه نیز از ۵/۵ تا ۸/۶ بار می باشد. ۲ عدد خروجی هوا داشته و ظرفیت سوخت آن ۱۱۰ لیتر می باشد.

نقاط سرویسی که به راحتی در دسترس هستند و نگهداری ساده‌سازی شده طول عمر مفید دستگاه را افزایش می دهد، از دیگر ویژگی‌های بارز این دستگاه است.

ابعاد این کمپرسور با و بدون دنده ی حرکت (Running Gear) به شرح زیر می باشد:

ابعاد کمپرسور اسکرو دیزلی دوسان
ابعاد کمپرسور

بروشور این کمپرسور دیزلی دوسان بر روی صفحه‌ی اینگرسولرند به آدرس زیر قرار گرفت:

اینگرسولرند و دوسان

** شرکت دوسان کره جنوبی در سال ۲۰۰۷ سه واحد از زیرمجموعه‌های شرکت اینگرسولرند، من جمله بخش های تولید تجهیزات راهسازی مانند با‌ب‌کت، را از این شرکت خرید و اکنون کمپرسورهای این شرکت تحت نام دوسان تولید می شوند، شرکت دوسان کره جنوبی در سال های پس از آن خدمات‌دهی به کمپرسورهای اینگرسولرند را ادامه داده و در بسیاری از موارد کمپرسورها را با نام های اینگرسولرند معرفی می کنند.

تماس با شرکت