کمپرسور اویل فری آبخنک ۷۵ کیلووات کمپرسور اویل فری آبخنک ۹۰ کیلووات - کمپرسور اویل فری آبخنک ۱۴۵ کیلووات و کمپرسور اویل فری ۱۶۰ کیلووات اطلس کوپکو
اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو پیچی ZT 75 – ZT 90 – ZT145 – ZT 160

کمپرسور باد صنعتی Z از سری کمپرسور هوای فشرده اسکرو برقی اطلس کوپکو است که بدون روغن کار می کند، به اصطلاح اویل فری. این کمپرسورها بر دو دسته اند، هواخنک که با عنوان ZT و آب‌خنک که با عنوان ZR شناخته می شوند.

برای آشنایی با خنک کنندگی آب خنک و خنک کنندگی هواخنک کلیک کنید

معضل بهره وری در کمپرسور اسکرو اویل فری

در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت روغن بکار رفته ۴ مزیت خلق میکند که هر ۴ مورد بر افزایش بهره وری کمپرسور موثر است:

۱. کاهش کلیرانس: فیلم روغن موجود بین روتورها و میان روتورها و سیلندر منجر به کاهش فضای آزاد موجود میشود. فضای آزاد امکان هدررفت هوای فشرده به صورت جریان برگشتی را فراهم می آورد که اتفاقی نامطلوب است.

۲. خنک سازی

۳. روانکاری قطعات متحرک

۴. پاکسازی فضای میان روتورها از ذرات نامطلوب که جریان بهینه‌ی هوا را با اختلال روبرو میسازند.

در کمپرسور بدون روغن (Oil-free) نیاز به راهکاری برای حل مسئله بهره وری در غیاب روغن احساس شد. این نیاز با ۲ راه حل اساسی برطرف شده است. بهره وری کمپرسور اسکرو اویل فری با کاهش کلیرانس میان روتورها و دیواره سیلندر تراکم افزایش یافته است. این کاهش در حد نیم میلیمتر است.

از سوی دیگر روتورهای کمپرسور اویل فری با روکش مخصوصی از تفلون پوشیده میشود. روکش های دیگری نیز در دستگاه های مختلف بهره جسته میشود که در میان آنها مولیبدنوم دی سولفید برای دستگاه های فعال در درجه حرارت بالا کاربرد دارد. این روکش ها تعدیل حرارتی را تسهیل کرده و همچنین از چسبیدن ذرات مزاحم به روتورهای کمپرسور اسکرو جلوگیری میکند.

مقایسه

در جداول فوق اطلاعات فنی ۴ مدل از این کمپرسورها را مشاهده می کنید:

 ZT 75 VSD: فشار عملیاتی ۱۰/۴ بار ، دبی هوادهی ۱۵/۳۲ مترمکعب بر دقیقه
ZT 90 VSD: فشار عملیاتی ۱۰/۴ بار ، دبی هوادهی ۱۵/۳۲ مترمکعب بر دقیقه
ZT 145: در فشارهای عملیاتی ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار ، به ترتیب با دبی هوادهی ۲۳/۵، ۲۱/۶ و ۲۰ مترمکعب بر دقیقه
ZT 160: در فشارهای عملیاتی ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار ، به ترتیب با دبی هوادهی ۲۷، ۲۵ و ۲۳ مترمکعب بر دقیقه

این ۴ کمپرسور از نظر کیفیت قطعات به کار گرفته شده و دسترسی آسان به قطعات یدکی و تخصص تعمیرکاران یکسان است. تفاوت ZT 75 و ZT 90 با کمپرسورهای ZT 145 و ZT 160 در تعداد فشارهای عملیاتی موجود است. کمپرسورهای سرعت متغیر بازه‌ای برای دبی هوادهی دارند که در آن رنج امکان هوادهی بسته به نیاز مصرف کننده وجود دارد. در خط آخر اطلاعات فنی این کمپرسورها اصلاحات Pack و FF مشاهده میشود که پک اشاره به پک استاندارد کمپرسور دارد و فاقد درایر است. نسخه‌های FF کمپرسورهای فول فیچر هستند و درایر یکپارچه داخل پکیج آنها گنجانده شده است. بدیهی است این کمپرسورها فضای بیشتری را اشغال میکند. کمپرسور فول فیچر مقداری هوادهی کمتر و افت فشار خواهد داشت که ناشی از گذر هوای فشرده از داخل درایر است. در کمپرسور فول فیچر نقطه شبنم نیز از داده‌هایی است که می بایست به تطابق آن با نیاز خود دقت کنیم.

توجه توجه

لازم است توجه داشته باشیم این کمپرسورها همچنان برای روانکاری قطعات متحرک از روغن استفاده میکنند، اما آب‌بندی روتور و عدم حضور روغن در داخل المنت، روغن موجود در هوای فشرده‌ی خروجی را شدیداً می کاهد. شدیداً میکاهد اما کاملا حذف نمیکند و این بدان علت است که در هوای ورودی به کمپرسور همواره مقادیری گرد و غبار و ذرات روغنی وجود دارد و در نتیجه‌ی فشرده‌سازی غلظتشان افزایش می یابد و برای جداسازی آنها می بایست از فیلترهای مناسب استفاده کرد.

مطلب زیر را برای اطلاع از ۶ باور غلط در مورد این کمپرسورها مطالعه کنید:

۶ افسانه در مورد کمپرسورهای بدون روغن

تماس با شرکت