کمپرسورهای اویل فری (هوای خشک) کایزر نیز مشابه با مدل‌های برندهای اطلس کوپکو و اینگرسولرند/دوسان در دو نوع هواخنک و آب‌خنک طراحی و ساخته می شوند (برای اطلاع از تفاوت‌ها و مزایا و معایب هرکدام از این دو نوع کمپرسور هوا کلیک کنید). کمپرسورهای اویل فری کایزر در پکیج‌هایی با عناوین CSG، DSG و FSG عرضه می شوند؛ این دسته بندی بر پایه‌ی توان موتور کمپرسور می باشد، از ۳۷ تا ۹۰ کیلووات CSG، از ۹۰ تا ۲۲۰ کیلووات DSG و از ۱۶۰ تا ۳۶۵ کیلووات FSG. این مدل‌ها تفاوت دیگری نیز دارند و آن در دنده‌های کمپرسورهاست به شکلی که کمپرسورهای C، D و F (با موتور یکسان) ظرفیت‌های هوادهی هوای فشرده‌ی متفاوتی داشته و به ترتیب افزایشی حروف انگلیسی این مقادیر نیز افزایش می یابد.

همچنین غالب این مدل‌ها در نسخه‌های SFC نیز تولید می شوند. SFC مخفف Sigma Frequency Control می باشد که به زبان بازار ایران (اطلس کوپکویی) معادل کمپرسورهای VSD (سرعت متغیر) می باشد. اگر مدلی از این کمپرسورها، برای مثال CSG 37 در مدل SFC عرضه نشود، به راحتی این امکان برای تکنسین‌های ما وجود دارد تا با افزودن اینورتر کمپرسور را به کمپرسور هوایی سرعت متغیر تبدیل کنند تا متناسب با مصرف هوادهی داشته باشد.

در این مطلب به بررسی دو مدل از کمپرسورها اویل فری کایزر خواهیم پرداخت، FSG 300-2 هواخنک و FSG 300-2 آب خنک.

کمپرسور اسکرو اویل فری کایزر، مدل‌های FSG 300-2 آب خنک و هوا خنک

ابتدا نگاهی به مشخصات این دو مدل در کنار یکدیگر:

دیتاشیت FSG300-2
کمپرسورهای FSG 300-2 کایزر – اطلاعات فنی نسخه‌های آب‌خنک و هواخنک

همانطور که در جداول بالا قابل ملاحظه است تفاوت‌های فنی این دو مدل بسیار اندک است. اما همواره در انتخاب میان کمپرسورهای آب‌خنک و هواخنک باید ۳ نکته را مدنظر قرار دهیم:

  • در شرایط بکارگیری استاندارد و مشابه کمپرسورهای آب‌خنک عمر بیشتری دارند.
  • به علت سختی بالای آب در ایران در کنار کمپرسورهای آب‌خنک نیاز به استفاده از یک کولینگ تاور احساس خواهد شد.
  • کمپرسورهای آب‌خنک به دلیل ظرفیت گرمایشی بالاتر آب نسبت به هوا از سرمایش بهتری برخوردار بوده و برای بکارگیری در دماهای محیطی بالاتر مناسب‌تر هستند.

احتیاط شرط عقل است. کمپرسور کایزر در بازار ایران یعنی مشکلات احتمالی.

خدمات دشوار، کمبود قطعات، تخصص ناکافی کارشناسان فنی.

البته در جهان کمپرسور ما همواره خدمات حرفه‌ای و معتبر خود را بر روی این ماشین آلات هم ارائه داده و خواهیم داد. در دهه‌های گذشته ارتباطات بسیار خوب و نزدیکی هم با کمپانی کمپرسور کایزر آلمان داشته ایم، اما این شرکت هیچگونه تمایلی به حضور مجدد در بازار ایران به طور رسمی یا غیررسمی ندارد.

https://jahancompressor.com/2018/05/23/kaeserkompressoren-iran/

موتور الکتریکی کمپرسور

هر دوی این کمپرسورها از موتوری ۱۶۰ کیلووات بهره می برند. هر دو نیز در دو فشار عملیاتی ۶ و ۸ بار ساخته شده و به ترتیب ۲۹/۴ و ۲۹/۳ مترمکعب بر دقیقه دبی هوای فشرده‌ی خروجی (FAD) در فشارهای مذکور دارند. نسخه‌ی هواخنک اندکی سنگینتر بوده و در هر دو فشار تقریباً ۳۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر و ۴ دسی‌بل صدای بیشتر دارد (چندان محسوس نیست).

این دو کمپرسور هیچکدام در نسخه‌های تولیدی کارخانه مجهز به اینورتر یا به قول کایزری‌ها کنترلر فرکانس سیگما، نیستند و برای دستیابی به سرعت متغیر متناسب با مصرف هوا می بایست خود اینورتر نصب کنید.

امتیاز این کمپرسورها نسبت به مدل‌های مشابه خود در برند اطلس کوپکو  (ZT 160 و ZR 160) ظرفیت هوادهی بیشتر است به طوری که کمپرسورهای مذکور اطلس کوپکو با بهره‌مندی از موتوری با توان مشابه تنها تا ۲۶ مترمکعب بر دقیقه هوادهی دارند و برای دستیابی به هوادهی ۳۰ مترمکعب بر دقیقه‌ای باید به یک مدل بالاتر،‌ ZT 200 و ZR 200، کوچ کنیم.
بررسی دقیق‌تری برای این مدل‌های اطلس کوپکو در روزهای آتی بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

کاتالوگ‌های کمپرسور کایزر

کاتالوگ این کمپرسورها نیز بر روی صفحه‌ی کتب راهنمای کایزر قرار گرفت:

کایزر

تماس با شرکت