کمپرسورهای اویل فری اطلس کوپکو بر دو دسته اند، یا از موتور دیزلی و یا از الکتروموتور بهره می برند. در مثال‌هایی که از کمپرسورهای اویل فری دیزلی داشتیم به PNS 1250 اشاره کردیم. کمپرسور دیزلی و اویل فری بسیار قدرتمندی با سه مرحله تراکم، ۳۵ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در فشار نرمال ۲۵ بار. البته که چنین غول هوای فشرده‌ای برای کارخانجات ما مناسب نبوده و در صنایع نفت و گاز آف شور و آن شور کاربرد دارد. اما در دیگر سو ما کمپرسورهای خانواده‌ی Z اطلس کوپکو را در دو دسته‌ی ZT یا آبخنک و ZR یا هواخنک داریم که برای مصارف کارخانجاتی که به برق همیشگی دسترسی دارند گزینه‌هایی ایده‌آل محسوب میشوند. کارنجاتی چون صنایع غذایی، دارویی و خودرویی که محصول نهایی آنها به وجود روغن حساس بوده و آسیب پذیر است، یا مطابق استانداردها امکان بهره‌مندی از کمپرسورهای اویل اینجکت را ندارد.

کمپرسور Z، کمپرسور اسکرو اویل فری برقی مطمئن از اطلس کوپکو

تا به حال از خانواده کمپرسورهای سری Z اطلس کوپکو، کمپرسورهای برقی اویل فری، به بررسی چند مورد پرداخته ایم که از آن جمله اند:

در مطلب گذشته که به معرفی کمپرسور اویل فری کایزر، FSG 300-2، پرداختیم و متوجه برتری این کمپرسور نسبت به مدل‌های مشابه اطلس کوپکوی خود، ZT 160 و ZR 160، شدیم. مشابه به مثابه آنکه هر دو از موتوری با توان یکسان خروجی، ۱۶۰ کیلووات، بهره می برند، لیکن FSG 300 کایزر تا ۵ مترمکعب بر دقیقه یا ۲۰ درصد بیشتر، ظرفیت هوادهی دارد، در فشار عملیاتی یکسان. به طور کلی کمپرسور کایزر از دهه ۷۰ میلادی یک برتری شاخص بر اطلس کوپکو دارد و آن هم در همین طراحی روتورهای نامتقارن ۵ به ۶ و کلیرانس اندک با جداره سیلندر المنت است. کلیرانس اندکی که یکی از دو عامل کلیدی در طراحی ویژه‌ی کمپرسورهای اسکروی هوای خشک یا اویل فری است. کلیرانس یا فاصله‌ی ناچیز روتورها با جداره‌ی سیلندر هرچقدر بیشتر باشد امکان جریان برگشتی و هدررفت هوای فشرده افزایش پیدا می کند. رخداد ناخواسته و نامطلوبی که بهره‌وری کمپرسورها را می کاهد. بهره‌وری در کمپرسورهای روغنی با جریان روغن، پاکسازی، روانکاری و خنک‌سازی المنت افزایش پیدا می کند، در کمپرسورهای اویل فری این مهم با طراحی خاص المنت و کاهش کلیرانس محقق میشود.

عامل دومی که در طراحی روتور کمپرسور اسکرو اعمال شده و امکان دستیابی به هوای فشرده‌ی خشک و عاری از روغن را فراهم می آورد روکش تفلونی، برای مصارف معمول، و روکش مولیبدنوم سولفید برای مصارف حرارت بالاست.

دیتاشیت کمپرسور اویل فری اطلس کوپکو

حال در این مطلب به بررسی نسخه‌ی کمپرسور هوای خشک اطلس کوپکو میپردازیم که امکان ارائه‌ی ۳۰ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده‌ی خروجی در فشارهای ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار را داشته باشد: ZT 200.

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو اویل فری اطلس کوپکو هواخنک
دیتاشیت کمپرسورهای اویل فری اطلس کوپکو – هواخنک – ۵۰ هرتز

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید کمپرسورهای ZT 200 اطلس کوپکو از موتوری با ۲۰۰ کیلووات توان خروجی برخوردارند و با توجه به ساختار دنده‌های دو سر محور و روتورهای خود به ترتیب در فشار‌های ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار دبی هوای فشرده‌ی خروجی یا FAD برابر با ۳۴/۱، ۳۱/۳ و ۳۰/۰ مترمکعب بر دقیقه دارند. این کمپرسورها در فشارهای عملیاتی یکسان بیش از پنج مترمکعب یا ۲۰ درصد هوادهی بیشتری نسبت به ZT 160 دارند. این موتورهای ۲۰۰ کیلوواتی با وجود ۴۰ کیلووات توان بیشتر تنها یک دسی‌بل صدای بیشتری را ایجاد می کنند که قابل اغماض و چشم‌پوشی است و سنگین‌تر نیز نیستند. موتور کمپرسور ZT اطلس کوپکو به طور معمول از برندهای زیمنس و یا WEG برزیل انتخاب میشود.

آپشن‌های کمپرسور هوای فشرده اسکرو

این کمپرسورها در نسخه‌های استاندارد (فاقد درایر) ۵۰۴۰ میلیمتر طول، ۱۶۵۰ میلیمتر عرض و ۲۱۰۰ میلیمتر ارتفاع دارند. اطلس کوپکو نیز مشابه با کایزر برخی از مدل‌ها را از کارخانه مجهز به اینورتر نیز تولید میکند و آنها را با نام VSD یا Variable Speed Drive عرضه می کند. در کمپرسورهای سری Z این مدل‌ها عبارتند از مدل‌های ۱۳۲، ۱۶۰، ۲۵۰ و ۳۱۵ کیلوواتی و البته تمامی آنها در فشارهای عملیاتی ۸/۶ و ۱۰/۴ بار (کمپرسورهای استاندارد در نسخه‌های ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار تولید ساخته میشوند).

امکان نصب اینورتر و تبدیل کمپرسور سرعت ثابت به کمپرسور سرعت متغیر همواره موجود بوده و میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت تماس حاصل کنید تا تکنسین‌های ما شما را در جریان خدمات معتبر لازم قرار دهند. کمپرسورهای VSD اطلس کوپکو ابعادی مشابه با کمپرسورهای سرعت ثابت خواهند داشت.

نسخه آبخنک

همانطور که پیشتر گفته شد، کمپرسورهای اویل فری اطلس کوپکو در دو نسخه آبخنک و هواخنک تولید میشود. مدار خنک کننده کمپرسور به دو صورت فرآیند تهویه حرارتی را انجام میدهد؛ این فرآیند یا به وسیله‌ی ترکیبی از رادیاتور و فن انجام میشود و یا با کمک مبدل حرارتی پوسته و لوله. در حالت نخست این دستگاه کمپرسور هواخنک و در حالت دوم دستگاه کمپرسور را آب خنک مینامیم. تخمین زده میشود در بازار کمپرسورهای روتاری اسکرو ۸۰ درصد دستگاه‌ها هواخنک باشد. کمپرسور اسکرو آبخنک مزایایی نسبت به هواخنک دارد که عمر مفید طولانی‌تر من جمله‌ی آنهاست. لیکن در تهیه و نگهداری کمپرسور آبخنک هزینه اولیه و هزینه نگهداری بالاتر است. همچنین به موجب سختی آب نیازمند کولینگ تاور یا برج خنک کننده‌ی آب نیز هستیم.

کمپرسور اویل فری اطلس کوپکو - کمپرسور اسکرو و آب خنک
کمپرسور اسکرو اویل فری اطلس کوپکو مدل آب خنک ZR 200

کتاب راهنمای اطلس کوپکو

برای دسترسی به کاتالوگ‌ها و کتاب‌های راهنمای این مدل کمپرسورها به صفحه‌ی کتب راهنمای اطلس کوپکو مراجعه کنید.

اطلس کوپکو

نگهداری کمپرسور اویل فری

کمپرسور اویل فری از روغن برای روانکاری قطعات و خنک‌سازی بهره نبرده و از این رو مهندسی پیچیده‌تر و دقیقتری دارد. در نتیجه می بایست همواره در نگهداری قطعات و بخصوص المنت آن بیشترین توجه و اهمیت را مبذول فرمایید. تعمیر روتور کمپرسور اسکرو اویل فری به موجب کلیرانس بسیار پایین و نبود تجهیزات لازم عملا در ایران منتفی است و در برخی از کشورهای همسایه همچون پاکستان یا در کشورهای دارای تکنولوژی اروپای غربی صورت میپذیرد.

خرید المنت جایگزین نو برای کمپرسور اویل فری گاه هزینه‌ای بیش از تهیه‌ی کمپرسوری جایگزین دارد و خرید المنت جایگزین کارکرده که در زیر نمونه‌ی قیمتی آن معرفی میگردد نیز ریسک‌های احتمالی خود را دارد:

مکاتبه‌ی اخیر برای تهیه‌ی المنت یک دستگاه کمپرسور ZT 200 اطلس کوپکو

مجموعه‌ی شناخته شده‌ای از همکاران مستقر در اتریش در استعلام و پیشنهاد قیمتی برای یک نمونه المنت کمپرسور ZT200 اطلس کوپکو پیشنهاد مقابل را ارایه داده اند. از جمله‌ی ریسک‌های بکارگیری چنین المنتی همانطور که در پیشنهاد نیز ذکر شده است تعداد ساعت کارکرد المنت اطلس کوپکوست. المنتی که ۳۵ هزار ساعت کار کرده و به هر دلیلی از روی دستگاه اطلس باز شده، المنت فشار ضعیف آن ۸ هزار یورو و المنت فشار قوی آن ۵۵۰۰ یورو قیمت گذاری شده است که به قیمت یوروی روز به ترتیب چیزی حدود ۴۸۰ و ۳۳۰ میلیون تومان قیمت المنت کارکرده تمام خواهد شد.

تماس با شرکت