پیشتر به بررسی سه مدل دیگر کمپرسور دیزلی اینگرسولرند که از موتور کامینزی مشابه با XP 750 بهره میبرد پرداخته ایم.

کمپرسور اسکرو دیزلی اینگرسولرند مدل XP825

کمپرسور اسکرو دیزلی اینگرسولرند مدل HP750

و کمپرسور اسکرو دیزلی اینگرسولرند مدل HP675

تمامی این کمپرسورها در عنوان خود پسوند WCU نیز دارند. مدل‌هایی که به WCU ختم میشود موتور کامینز و مدل‌هایی که به WCAT ختم میشود موتور کاترپیلار است.

کمپرسور اسکرو دیزلی

همانطور که پیشتر و در مطالب مشابهی گفته شد، کمپرسور اسکرو نوعی از کمپرسور هواست که از مکانیسم جابجایی مثبت برای تراکم هوای محیط بهره میبرد. در این کمپرسور روتاری هوای محیط به داخل مکیده شده و در میان روتورهای نر و ماده فشرده شده به جلو رانده میشود تا از شیر خروجی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. هوای فشرده در صنایع تولیدی و غیرتولیدی کاربردهای مختلف و متعددی دارد. از میان این کاربردها میتوان به حفاری چاه آب، حفاری معدن، راهسازی، پی‌ریزی ساختمان و نیلینگ، و نگهداری خطوط لوله نفتی و تجهیزات پالایشگاهی اشاره داشت. تمامی مصارفی که در خط قبل نام برده شد مصارفی غیرتولیدی محسوب میشود. در مصارف تولیدی که عموما در داخل کارخانجات و کارگاه‌ها اتفاق میفتد معمولا از کمپرسور برقی استفاده میشود. هرگاه دسترسی به الکتریسیته مقدور باشد کمپرسور برقی بازدهی و بهره‌وری مناسبتری نسبت به مدل‌های دیزلی دارد و توصیه میشود.

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو دیزلی XP 750

اطلاعات فنی چهار کمپرسور دیزلی اینگرسولرند که در مطالب اخیر معرفی شده اند در کنار یک دیگر آمده است.
اطلاعات فنی چهار کمپرسور دیزلی مورد بررسی

همانطور که در جدول اطلاعات فنی یا دیتاشیت فوق مشاهده میشود، این ۴ مدل موتور دیزلی یکسانی دارند، 6CTAA 8.3 کامینز. موتور مذکور دارای سرعت اسمی ۲۰۰۰ دور بر دقیقه بوده و در حالت آنلود و در سرعت ۱۵۰۰ دور بر دقیقه استراحت میکند. این موتور در سرعت اسمی خود ۱۹۲ کیلووات توان خروجی در اختیار کمپرسور اسکرو قرار میدهد.

توان مذکور از طریق شافت و با کمک دنده‌ها وارد واحد کمپرسور شده و روتورهای اسکرو را به گردش درمیآورد. هوای مکیده شده به داخل سیلندر فشرده سازی کمپرسور دیزلی XP 750 به فشار ۸/۶ بار رسیده و با دبی هوای فشرده ۲۱/۲ متر مکعب بر دقیقه از شیر خروجی خارج شده و در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد.

این کمپرسور نیز مشابه با سایر مدل‌های موجود در جدول از یک شیر ۲ اینچی برای خروجی هوای فشرده بهره میبرد. میبایست توجه اکید شود که در مراحل بعدی توزیع هوای فشرده و لوله کشی اقدامی نادرست منجر به افت فشار نشود. برای مثال حتی با وجود خروجی ۲ اینچی کمپرسور، بهتر است از لوله‌‌کشی لوله سیاه ۴ اینچی استفاده شود. همچنین از خمیدگی‌ها و زانویی‌های بیمورد و ۹۰ درجه اکیدا پرهیز شود. در صورتی که در انتها نیز مایل به بهره‌گیری از هوای فشرده برای چندین ابزار پنوماتیک کم‌مصرف هستید، در محل مصرف یک پخش‌کننده قرار دهید و به هرکدام از دستگاه‌ها هوای فشرده موردنیاز را منتقل نمایید.

در مقایسه فوق که با استفاده از جدول ممکن شده است ملاحظه میکنید که کمپرسورهای HP اینگرسولرند ۱۰/۳ بار و کمپرسورهای XP آن ۸/۶ بار هستند. همچنین ارقام مقابل این حروف بیانگر دبی هوای فشرده خروجی یا FAD* با واحد فوت مکعب بر دقیقه (CFM) هستند.

FAD: Free Air Delivery*

کتب راهنما

کتاب راهنما و منوآل نگهداری این دسته از کمپرسورها بر روی صفحه کتب راهنمای اینگرسولرند و دوسان آمده است.

کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو و کمپرسور پرتابل اینگرسول رند هر دو کیفیت بسیار بالا و قابل اطمینانی دارد. اگر در میان این دو گزینه دچار تردید هستید بهتر است از کارشناسان کارکشته‌ی هوای فشرده کمک بگیرید. مثلا موتور دیزلی کاترپیلار بهترین است، اما کارشناسان میدانند یک مدل خاص ایرادی دارد. یا موتور دیزلی خطی مرسدس بنز ضعف دارد.

به هر روی، در کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو برتر است، اما در کمپرسور پرتابل و دیزلی اطلس کوپکو و اینگرسول رند شانه به شانه هستند.

تماس با شرکت