نگاهی به دیاگرام موجود در فایل زیر بیندازید:

گستره‌ی کمپرسورهای پرتابل اطلس کوپکو

در دیاگرام فوق کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو بر روی چارت با مشخصات فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی FAD هوای فشرده، به ترتیب، بر مبنای واحدهای استاندارد بار و مترمکعب بر دقیقه و همچنین واحدهای پرکاربرد psig برای فشار و لیتر بر ثانیه و cfm برای ظرفیت هوادهی هوای فشرده آمده است.

در این مطلب به مدلی از میانه‌ی پایین جداول میپردازیم، XATS 456 Cd. همانطور که پیشتر و در معرفی کمپرسور دیزلی XAMS 355 اطلس کوپکو گفته شد، اطلس کوپکو برای نامگذاری عموم کمپرسورهای دیزلی و پرتابل خود از یک سیستم واحد بهره میبرد:

عنوان یک دستگاه کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو عموما با X آغاز میشود که معرف کمپرسور متحرک روغن پاششی است. پس از آن حرف A معرف تک مرحله‌ای بودن تراکم هوا در این دستگاه است؛ کمپرسور XATS 456 اطلس کوپکو از یک المنت بهره میبرد. حرف سوم، در اینجا T، معرف فشار عملیاتی ۱۵۰ psi، در سیستم استاندارد برابر با ۱۰/۲۱ بار، است. S مخفف Silenced و بدین معناست که بدنه‌ی دستگاه برای کاهش سطح آلایندگی صوتی طراحی شده است.

۴۵۶ رقمی است که در ادامه‌ی عنوان آمده است و ظرفیت هوادهی هوای فشرده خروجی کمپرسور را حدود ۴۵۶ لیتر بر ثانیه یا ۲۷ مترمکعب بر دقیقه اعلام میکند. این رقم برابر با ۹۵۰ cfm است و این دستگاه در سیستم آمریکایی همان کمپرسور دیزلی XATS 950 CD6 اطلس کوپکوست.

موتور کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو، موتور کاترپیلار

کمپانی کاترپیلار سازنده‌ی بهترین موتورهای دیزلی در سطح جهان بوده و موتورهای دیزلی ساخت این برند در بازار و صنعت ایران نیز از اعتباری کاملا متفاوت برخوردار است. موتور نصب شده بر روی این کمپرسور پرتابل C9 ACERT T3 کاترپیلار است. موتور C9 کاترپیلار ۲۲۴ کیلووات توان خروجی در اختیار واحد کمپرسور قرار میدهد. این توان به صورت ۱۸۰۰ دور بر دقیقه چرخش دنده‌ی سمت موتور بر روی شافت انتقال می یابد و با توجه به نسبت دندانه‌های دنده‌ی سمت کمپرسور به دندانه‌های دنده‌ی سمت موتور روتورهای اسکروی داخل المنت را به چرخش وامیدارد.

موتور C9 کاترپیلار در سرعت ۱۳۰۰ دور بر دقیقه درجا کار کرده و آنلود است.

دیتاشیت یا برگ اطلاعات فنی کمپرسور

دیتاشیت کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو مدلهای XAMS 496 - XAMS 546 و XATS 456
دیتاشیت

در جدول بالا اطلاعات فنی کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو مدل‌های XATS 456 – XAMS 546 – XAMS 496 را مشاهده میکنید. از پیش میدانیم مد‌ل‌هایی که در نامشان از حرف M استفاده شده دستگاه‌هایی ۸/۶ بار است. کمپرسور XATS 456 به میزان ۲۶/۹ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در فشار ۱۰/۳ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. این کمپرسور یک شیر خروجی ۲ و نیم اینچی دارد.

ظرفیت روغن سیستم کمپرسور ۸۰ لیتر و ظرفیت استاندارد مخزن سوخت آن ۵۳۸ لیتر است.

در جداول زیر ابعاد، وزن، حالات مختلف شاسی و بدنه و همچنین سطح صدای تولیدی کمپرسور XATS 456 اطلس کوپکو را ملاحظه خواهید کرد:

ابعاد و آلایندگی صوتی کمپرسور دیزلی
جزئیات تکمیلی

ظرفیت هوادهی کمپرسور مطابق با استاندارد ISO1217 سنجیده شده است. همچنین همانطور که در جدول مشاهده میشود سطح صدای تولیدی نیز با استاندارد ISO2151 سنجیده شده است که این پارامتر را در فاصله‌ی ۷ متری کمپرسور اندازه میگیرد.

ویژگی‌های کمپرسور XATS 456 اطلس کوپکو

این دستگاه از تکنولوژي FuelXpert برای بهینه‌سازی مصرف سوخت بهره میبرد. طراحی بدنه‌ی آن سطح آلایندگی صوتی را کاسته و ظرفیت سوخت مخزن آن ارتقا یافته تا امکان عملیات مداوم بدون نیاز به سوخت رسانی فراهم باشد.

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو مدل XATS 456 در دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد تا مثبت ۵۰ درجه سانتیگراد قابل استفاده است.

کتب راهنما

کتب راهنمای اطلس کوپکو را با کلیک بر روی لینک زیر در دسترس خود خواهید داشت:

اطلس کوپکو

تماس با شرکت