همانطور که در مطلب قبلی و معرفی کمپرسور پرتابل XATS 456 اطلس کوپکو آمده است، در این مطلب نیز شما را دعوت میکنیم نگاهی به دیاگرام زیر بیندازید:

گستره‌ی کمپرسورهای پرتابل اطلس کوپکو

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو مدل XAMS 407 یا XAMS 850

در رنج یا گستره کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو، همانطور که در فایل بالا مشاهده شد، XAMS 407 Cd و XAMS 850 CD7 در کنار یکدیگر آمده اند، این بدین معناست که این دو نام برای یک کمپرسور یکسان استفاده میشود. XAMS 850 CD7 شیوه‌ی نامگذاری مطلوب بازار ایالات متحده است. این از آن روست که ۴۰۷ در عنوان به واحد لیتر بر ثانیه است، و این واحد در کشور آمریکا کاربرد چندانی نداشته، CFM یا فوت مکعب بر دقیقه به جای آن استفاده میشود. ظرفیت هوادهی این کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو حدود ۴۰۷ لیتر بر ثانیه معادل ۸۵۰ فوت مکعب بر دقیقه یا ۲۴ مترمکعب بر دقیقه است. همچنین همانطور که از پیش میدانیم XAMS کمپرسوری متحرک، روغن پاششی و تک مرحله ایست. بدین معنا که تنها از یک المنت یا محفظه تراکم کمپرسور اسکرو بهره میبرد. کمپرسور XAMS 407 Cd مجهز به موتور کاترپیلار است.

مشخصات فنی کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو مدل XAMS 407 Dd یا XAMS 850 CD7

همانطور که در دیتاشیت یا برگ اطلاعات فنی زیر ملاحظه میکنید، این کمپرسور در کنار ۳ کمپرسور دیزلی دیگر اطلس کوپکو آمده است. این کمپرسورها همگی تک مرحله ای بوده و بین ۱۸ تا ۲۴ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی هوای فشرده دارند. همچنین همگی از موتور کاترپیلار یکسانی استفاده میکنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو مدل های XAMS 407 XATS 377 XAHS 347 XAVS 307
دیتاشیت

کمپرسور XAMS 407 یا XAMS 850 اطلس کوپکو دستگاهی است که ۲۴ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده با فشار عملیاتی ۸/۶ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. این کمپرسور در مقایسه با مدل‌های دیگر موجود در این جدول فشار کمتر و ظرفیت هوادهی یا Free Air Delivery بیشتری دارد. در حقیقت در طراحی و ساخت کمپرسور هوای اسکرو یک بده بستان یا tradeoff میان فشار و ظرفیت هوادهی برقرار است.

فشار عملیاتی یا ظرفیت هوادهی بیشتر؟

برای مثال در طراحی کمپرسورهای اسکرو دومرحله‌ای، در صورت نیاز به دبی یا شارش حجمی هوای فشرده بیشتر بر واحد دقیقه، المنت‌های اسکرو را به طور موازی متصل میکنند. این بدین معناست که دو استیج یا مرحله فشرده سازی در کنار یکدیگر کار میکند، هوای فشرده را به فشار موردنظر میرساند و بعد به سیستم توزیع هوای فشرده و شیر خروجی تحویل میدهد که در ترکیب محصول این دو استیج، میزان یا حجم هوای فشرده در دسترس بر واحد دقیقه افزایش می یابد.

موتور دیزلی، فیلترها و ... داخل کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو
نمای داخلی

در کمپرسور اسکرو تک مرحله‌ای، مانند XAMS 407 اطلس کوپکو، نیز قاعده به همین منوال است. محفظه تراکم تحمل مشخصی برای هوای فشرده دارد. در تعیین نیاز مصرف کننده و ساخت کمپرسور هوا بالانسی میان میزان دبی موردنیاز هوای فشرده و همچنین فشار هوای فشرده خروجی برقرار میشود. با نگاهی به جدول فوق مشاهده میکنید که XAVS 307 اطلس کوپکو دستگاهی است که ۱۸/۶ مترمکعب بر دقیق هوای فشرده با فشار عملیاتی ۱۴ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. این کمپرسور در مقایسه با XAMS 407 فشار عملیاتی به مراتب بیشتری داشته، اما تا ۲۵ درصد از ظرفیت هوادهی آن کاسته شده است.

موتور دیزلی کمپرسور

مشخصات فنی موتور دیزلی C7 کاترپیلار برای کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو
دیتاشیت موتور دیزلی

کاترپیلار معتبرترین برند شناخته شده در ساخت موتورهای دیزلی است. این قاعده در بازار و صنعت ایران نیز برقرار بوده و کارشناسان اعتماد ویژه‌ای به موتور کاترپیلار دارند. لازم به توجه است که این اعتماد و اطمینان ناقض کیفیت موتور دیزلی ساخت برندهای دیگر نیست. در بازار موتورهای دیزلی ساخت کامینز (کومنز)، دویتز آلمان، موتورهای بنز و چندین برند دیگر نیز کیفیتی رقیب با کیفیت موتورهای دیزلی کاترپیلار ارائه میدهد.

موتور نصب شده برای روی هر چهار کمپرسور مذکور، کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو مدل‌های XAMS 407 – XATS 377 – XAHS 347 – XAVS 307، یکسان، و کاترپیلار C7 ACERT T3 است.

موتور کاترپیلار سی۷ موتوری دیزلی و ۶ سیلندر است. این موتور ۱۸۶ کیلووات توان خروجی در اختیار واحد کمپرسور قرار میدهد. ۱۸۶ کیلووات مذکور به معنای آن است که موتور دیزلی کاترپیلار دنده‌های سمت موتور متصل به شافت را ۲۰۰۰ دور بر دقیقه میچرخاند. این چرخش با توجه به تعداد دندانه‌های دنده‌ی متصل به شافت در سمت واحد کمپرسور به روتورها منتقل میشود. در حقیقت کمپانی سازنده با دستکاری این نسبت، و نصب دنده‌های متفاوت با شمار دندانه‌های نابرابر بر روی واحد کمپرسور، ظرفیت هوادهی و فشار عملیاتی را دستکاری کرده و چهار مدل مختلف فوق را به بازار تحویل میدهد.

برای تامین قطعات کمپرسورهای برقی و دیزلی اطلس کوپکو با شرکت جهان کمپرسور تماس حاصل کنید.

سایر مشخصات کمپرسور

ابعاد و وزن کمپرسور
ابعاد و وزن

از ویژگی‌های دیگر این کمپرسور که اطلس کوپکو در معرفی آن ذیل ویژگی‌های برتر آن دسته بندی کرده است، یکی همین ابعاد نسبتا کوچک آن است. طول، عرض و ارتفاع کمپرسور به همراه وزن آن را در جدول فوق ملاحظه میکنید.

این کمپرسور با توجه به موتور پرقدرتی که بر روی آن نصب شده است و ۲۰۰۰ دور بر دقیقه سرعت اسمی دارد، از پروفایل کاهنده‌ی صدا استفاده کرده  و میزان آلایندگی صوتی آن در فاصله هفت متری به ۷۶ دسی‌بل کاهش یافته است که صدای ماشین لباسشویی نسبتا پرسروصداست.

نقاط دسترسی نگهداری و سرویس این کمپرسور همگی در یک سمت کمپرسور قرار دارد که سهولت را برای تعمیرکار و تکنسین فنی فراهم میاورد. این کمپرسور نیز برای بهینه‌سازی مصرف سوخت از تکنولوژی FuelXpert اطلس کوپکو استفاده میکند. بروشور معرفی کمپرسورهای اطلس کوپکو، من جمله مدل‌های یادشده در این پُست، بر روی صفحه کتب راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفته است.

این فایل‌ها برای سهولت دسترسی شما عزیزان در انتهای این پُست نیز به پیوست آمده اند:

بروشور معرفی و مقایسه اطلاعات فنی کمپرسورها

کتاب راهنما و مشخصات جامع فنی کمپرسورها

بروشور معرفی کمپرسورها

همچنین لیست قطعات یدکی موتور C7 کاتریپلار نیز بر روی صفحه لیست قطعات یدکی قرار گرفت.

تماس با شرکت