اطلس کوپکو کمپانی چندملیتی با مرکزیت سوئدی است که بزرگترین کارخانه‌ی ساخت کمپرسور و ماشین آلات آن در آنتورپ بلژیک قرار دارد. این کمپانی زیرمجموعه‌های مختلف و متعددی دارد و هرکدام از قطعات اصلی آن ساخت یکی از آنهاست. کمپانی اطلس کوپکو کمپرسورهای پیستونی، اسکرو، اسکرول، توربوکمپرسور یا سانتریفیوژ و مدل‌های دیگری تولید میکند که برای مصارف مختلف کاربرد دارد. تخصص ما در شرکت جهان کمپرسور بر کمپرسور هوای اسکرو متمرکز است.

کمپرسور هوای اسکرو دستگاهی است که هوای محیط را به درون مکیده و در داخل المنت یا سیلندر تراکم و در میان روتورهای نر و ماده‌ی نامتقارن فشرده میسازد و از شیر خروجی در اختیار مصرف کننده هوای فشرده قرار میدهد. کمپرسورهای اسکرو توان مورد نیاز خود را از دو نوع منبع تامین میکند: سوخت دیزلی، دستگاه‌های عموما پرتابل و متحرک و الکتریسیته که عموما دستگاه‌های ثابت و درجا هستند. کارشناسان همواره، در صورت دسترسی به الکتریسیته مناسب و دائمی، بکارگیری کمپرسور اسکرو برقی را بر کمپرسور اسکرو دیزلی ارجح میدانند.

المنت عنوانی است که کمپانی و کارشناسان اطلس کوپکو به پکیج سیلندر تراکم و روتورهای داخل آن اطلاق میکند. عنوان عمومی‌تر در صنعت هوای فشرده ایرند (Airend) است. ایرند یا المنت قلب کمپرسور اسکروست. برای آشنایی با قطعات کمپرسور اسکرو کلیک کنید.

کمپرسور پرتابل و دیزلی اطلس کوپکو مدل XAVS 307

اطلس کوپکو همواره سیستم مشخصی را برای نامگذاری کمپرسورهای اسکرو دیزلی، بالاخص برای کمپرسور فشار معمولی و روغن پاششی، خود در پیش میگیرد که در شکل زیر توضیح داده شده است:

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو
کمپرسور پرتابل روغن پاششی اطلس کوپکو

همانطور که در جدول فوق ملاحظه میکنید XAVS به اختصار نماینده‌ی کمپرسور پرتابل روغن پاششی تک مرحله ایست که ۳۰۷ لیتر بر ثانیه هوای فشرده در فشار عملیاتی ۲۰۰ psi (پاوند نیرو بر اینچ مربع) در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. عددی که در نام کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو در مقابل حروف لاتین قرار میگیرد ظرفیت هوادهی هوای فشرده‌ی کمپرسور را بر مبنای لیتر بر ثانیه و یا فوت مکعب بر دقیقه (cfm) بیان میدارد. در اینجا ۳۰۷ بر مبنای لیتر بر ثانیه و معادل ۶۵۰ cfm است. در نتیجه دو عنوان XAVS 307 Cd و XAVS 650 CD7 ناظر بر کمپرسوری یکسان است که یکی برای بازار آمریکا و دیگری برای بازار بین‌المللی ساخته شده است.  ۳۰۷ لیتر بر ثانیه یا ۶۵۰ سی اف ام برابر با ۱۸/۵ مترمکعب بر دقیقه است. همچنین ۲۰۰ پی اس آی فشاری عملیاتی برابر با ۱۳/۶ بار است.

دیتاشیت – اطلاعات فنی کمپرسور

دیتاشیت یا اطلاعات فنی کمپرسور دیزلی در این جدول آمده است - موتور کاترپیلار
دیتاشیت

همانطور که پیشتر مشخصات فنی حدودی این کمپرسور از روی عنوان آن تشخیص داده شد، XAVS 307 کمپرسور اسکرو دیزلی ۱۴ بار با دبی هوای فشرده ۱۸/۶ مترمکعب بر دقیقه است. موتور نصب شده بر روی این دستگاه کاترپیلار است. کاترپیلار معتبرترین و شناخته‌شده ترین برنده سازنده‌ی موتور دیزلی در سطح جهان و در بازار ایران است. موتور ۶ سیلندر این کمپرسور از مدل Caterpillar C 7 acert T3 است. این موتور دیزلی ۱۸۶ کیلووات توان اسمی داشته و سرعت اسمی آن برابر با ۲۰۰۰ دور بر دقیقه است. موتور دیزلی کاترپیلار سی۷ در دور ۱۳۰۰ آنلود خواهد شد. ظرفیت‌های مخازن روغن موتور و واحد کمپرسور و همچنین ظرفیت مخزن خنک کننده و تانک سوخت موتور دیزلی را در جداول مشاهده میکنید.

لیست قطعات یدکی کاترپیلار سی ۷

کمپرسور XAVS 307 دستگاهی نسبتا پرسروصداست که در کنار آن ۱۰۰ دسی بل و در فاصله ۷ متری ۷۶ دسی بل صدای تولیدی آن زیر بار است. همچنین این دستگاه اسکرو تا دمای محیطی ۵۰ درجه سانتیگراد قابلیت فعالیت دارد. کاتالوگ کمپرسور موتور کاترپیلار اطلس کوپکو بر روی صفحه کتب راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفته است.

تماس با شرکت