چه کردیم که کمپرسور اسکرو داغ میکند، سروصدای غیرعادی دارد و روتورها تخریب شد؟ … دستورالعمل‌های کار با کمپرسور هوای فشرده اسکرو و نگهداری از آن

ما بخت گفتگو و همکاری با صدها فرد فعال در حوزه هوای فشرده را داشته‌ایم. این تجربه امکان درک بهتر زمینه‌های مشکل‌‌ در این حوزه را به ما داده است. گزارش زیر ۶ خطای رایجی است که ما در فرآیند انتخاب، راه‌اندازی و عملیات یک سیستم هوای فشرده دیده‌ایم.

۱. باور نادرست: هوای فشرده ارزان است.

کمپرسور باد صنعتی که توان مورد نیاز خود را از الکتروموتور تامین کند سالانه میزان شگفت‌انگیزی انرژی مصرف کرده و دیر یا زود هزینه‌ی مصرف برق فعالیت یک کمپرسور هوای فشرده اسکرو به هزینه‌ی ابتدایی خرید آن نزدیک می شود. اهمیت تهیه کمپرسور سرعت متغیر یا VSD همینجاست.

برندهای مشهور سازنده‌ی الکتروموتور

الکتروموتورهای ۱۰ برند شناخته شده که بر روی عموم دستگاه‌های کمپرسور هوای فشرده اسکرو برقی اطلس کوپکو، اینگرسولرند، کمپرسور کایزر، کمپ ایر و سول ایر بکار گرفته شده اند عبارت است از:

۱. زیمنس
۲. ABB یا آسئا براون بووری
۳. WEG برزیل
۴. بالدور که به تازگی زیرمجموعه‌ی ABB شده است.
۵. TECO
۶. ماراتن الکتریک
۷. Nidec
۸. Leroy Somer که به تازگی زیرمجموعه‌ی Nidec شده است.
۹. توشیبا
۱۰. Regal Beloit

۲. نشت هوا

بهترین فرصت برای جلوگیری از هدررفت منابع، کنترل نشتی‌هاست، زیرا اغلب واحدهای صنعتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از هوای خود را به خاطر نشت‌های هوا از دست می دهند.

در هنگام تشخیص و مانیتور نشتی‌ها باید تمرکز خود را بر تمامی نقاط بگذاریم، نه فقط سیستم لوله‌کشی و ورودی و خروجی. حقیقت این است که همواره بیشتر نشتی‌ها را در شیرها، تخلیه‌ها، اتصالات، ابزارآلات و نقاط مصرف مشاهده می کنیم.

زیر و بم کمپرسور هوای فشرده اسکرو را دریابید

۳. کنترل‌های کمپرسور

سیستم‌های کنترلی فراوانی برای عملیات انواع کمپرسور باد صنعتی از جمله کمپرسور پیستونی، اسکرو و سانتریفیوژ موجود است و طبیعی است چند مورد از آنها را در یک واحد خاص داشته باشیم.

در طول سالیان، احتمالا کمپرسورهای جدیدی برای مدیریت رشد و یا جایگزینی کمپرسورهای قدیمی به یک مجموعه اضافه خواهند شد و سیستم هوای فشرده‌‌ می بایست توان تطبیق با انواع کمپرسورهای مختلف و برندهای گوناگون را داشته باشد.

قواعد دقیقی (که سرانگشتی نیستند) بر عملکرد یک سیستم هوای فشرده حاکم هستند و شما، یا کسی که به او اعتماد دارید، باید آنها را دانسته و عملکرد سیستم را تحت نظر بگیرد، از مشکلات جلوگیری نموده و فرآیند را بهینه کند.

ارتباطات به هم پیوسته‌ای میان اجزای مختلف سیستم هوای فشرده وجود دارد. مثال خوب اهمیت این ارتباط را می توان در تعامل میان لوله‌کشی هوای فشرده، تانک هوای فشرده و کمپرسور هوا دانست.

۴. مدیریت ضعیف کاندنسِیت

کاندنسیت، رطوبتی است که در هنگام سرد شدن از جریان هوا می چکد. این میعانات تهدیدی دائمی برای سیستم هوای فشرده بوده و مشکلات گرانی را به وجود می آورد. مثال‌هایی از مشکلات عبارتند از:
– رطوبت روغن را از ابزارآلات پنوماتیک و تجهیزات تولید شسته و منجر به توقف خط تولید و نیاز به تعمیرات می شود.
ـ جریان هوای فشرده‌ی خشک منقطع بر کیفیت محصولات نهایی اثر میگذارد.
ـ خوردگی و زنگ‌زدگی بیش از حد عموما از معضلات سیستم هوای فشرده است.
ـ ممکن است آب به داخل کمپرسور نفوذ کرده و دستگاه را خراب کند.
ـ ممکن است درایر کمپرسور دچار ایراد (overloaded) شود.
ـ ممکن است فیلترهای کمپرسور باد صنعتی تخریب شوند.

مشکلات در زمان استفاده از کمپرسور اسکرو اویل اینجکت دوچندان می شود؛ روغن کمپرسور وارد سیستم توزیع هوای فشرده شده و مخلوط روغن، آب، غبار و حرارت ملغمه‌ای درست کرده و دستگاه‌های پنوماتیک و تخلیه‌ها را خفه می کنند.

۵. افت فشار در سیستم لوله‌کشی

ضروری است که افت فشار در سیستم هوای فشرده به حداقل برسد، در غیر اینصورت شما فشاری تولید می کنید که هیچگاه به نقطه‌ی مصرف نرسیده و انرژی شما هدر می رود.

هر پاند افزایش یا کاهش فشار نیم درصد افزایش یا کاهش مصرف انرژی را به همراه خواهد داشت، در نتیجه افتی برابر با ۱۰ پاند بر اینچ مربع (۰/۷ بار) ۵ درصد انرژی شما را هدر می دهد.

برخی مشکلات معمول عبارتند از:
– انتقال هوای فشرده به نقطه مصرف با لوله‌ای که بسیار کوچک است. برای مثال: به کارگیری ۱۰ متر از شیلنگی سه هشتم اینچ به جای شیلنگی ۱ اینچی و کوتاهتر.
ـ به کارگیری زانویی ۹۰ درجه به جای زوایای ۳۰ یا ۴۵ درجه در مکان ورود هوا به جریان جاری هوای فشرده.
– صرفه‌جویی در هزینه با بکارگیری درایرها و یا فیلترهای کوچکتر که افت فشار بیشتری به همراه دارند.

۶. تولید فشار بیشتر از نیاز

ضروری است که فشار دقیق مورد نیاز خود را محاسبه کنید. واحدهای صنعتی که این مسئله را بررسی کرده اند عموما به این نتیجه رسیده اند که فشار بسیار بالایی را برای مجموعه‌ی خود تولید می کنند تا تنها نیاز یک دستگاه جداافتاده‌ی با نیاز به فشار عملیاتی بالا را ارضا کنند.

راهکار قطعا نصب یک کمپرسور باد کوچکتر فشار قوی به همراه تانک ذخیره و درایر خود در نزدیکی محل آن دستگاه نیازمند به هوای فشار قوی است. برای سایر نیازها می توان از کمپرسورهای فشار معمولی بهره برد.

تماس با شرکت