دویتز تولیدکننده‌ی آلمانی موتورهای احتراق داخلی است که کارخانه و دفتر مرکزی آن در کلن آلمان قرار دارد. این کمپانی در سال ۱۸۶۴ میلادی توسط نیکولاس اتو و یوگن لانگن تاسیس شد. نیکولاس اتو برای اختراع موتورهای چهارمرحله‌ای داخلی شناخته شده است. گاتلیب دایملر موسس شرکت دایملر بنز نیز مدیر فنی این کمپانی بود که در پی اختلاف با مدیران از مجموعه جدا شده و در سال‌های بعد اشتیاق همیشگی خود، یعنی ساخت خودروهای سبک، را به سرانجام رساند. امروزه شرکت مرسدس بنز در زمینه تولید موتور دیزلی نیز وارد شده و از رقبای دویتز است. از دیگر اسامی شناخته شده که سال‌ها برای دویتز کار کردند میتوان به میباخ، بوگاتی و بوش اشاره داشت.

موتورهای دویتز در رنج ۴ تا ۵۰۰ کیلووات و با سیستم‌های خنکسازی آب، روغن یا هوا ساخته می شود و عمر مفیدی در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار ساعت (بین هر دو اوورهال) دارد.

موتورهای دیزلی بسیاری از کمپرسورهای پرقدرت اسکرو دیزلی از برند دویتز هستند.
لوگوی کمپانی دویتز آلمان

از موتور دویتز بر روی بسیاری از کمپرسورهای اسکرو دیزلی اطلس کوپکو استفاده شده است. در این مطلب بر معرفی و آشنایی با یکی از این مدل‌ها تمرکز می کنیم. کمپرسور اسکرو دیزلی XAS 136 که در دو مدل استاندارد و مجهز به ژنراتور ساخته می شود. اطلاعات فنی این کمپرسور در کنار گروهی از کمپرسورهای اطلس کوپکو که با موتور دیزلی دویتز کار می کنند در ادامه آمده است.

معرفی فنی و دیتاشیت کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو – ۱۳۵ لیتر بر ثانیه

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو دیزل اطلس کوپکو
دیتاشیت و اطلاعات فنی کمپرسور

پیشتر یکی دیگر از کمپرسورهای این سری (XAS186) را معرفی کردیم که در حین آن گفته شد کمپرسورهای هوای XA کمپرسور دیزلی تک استیج و روغن‌ پاششی هستند و S کم‌صدا بودن آنها را نشان می دهد. عدد مقابل آن نیز میزان هوادهی آن را به لیتر بر ثانیه و یا فوت مکعب بر دقیقه نشان میدهد. در اینجا ۱۳۶ لیتر بر ثانیه دبی هوای فشرده‌ی این کمپرسور (FAD) بوده و ۷ بار فشار نرمال عملیاتی دارد. موتور نصب شده روی این کمپرسورها نیز مدل BF4M دویتز می باشد.

موتور دیزلی دویتز

در نام این کمپرسورها Dd به معنای موتور دیزلی دویتز و DdG به معنای موتور دیزلی دویتز به علاوه ژنراتور است.

در صورت تمایل می توانید به صفحه‌ی موتورهای BFM 2011 دویتز بر روی وبسایت این شرکت مراجعه کرده و اطلاعات جامع‌تری دریافت کنید. نمودار زیر نیز از صفحه‌ی مذکور استخراج شده است.

موتور دیزلی این کمپرسور از شرکت دویتز
اطلاعات کاملتری از موتور دیزلی دویتز این کمپرسور اسکرو

این کمپرسورها با توجه به دبی هوادهی نسبتا پایینشان برای عملیات نیلینگ و سایر نیازهای راهسازی مناسبتر هستند تا حفاری معدن. بروشور این کمپرسورها نیز بر روی صفحه‌ی کاتالوگ‌های اطلس کوپکو قرار گرفت.

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو کمپرسوری است که از موتور دیزلی یا الکتروموتور برای راه اندازی روتورهای داخل هوزینگ المنت یا استیج هواساز بهره می برد. در داخل المنت هوای ورودی گرفته شده از محیط داخل فضای میان لوب‌های دو روتور گیر افتاده و تدریجا فشرده می شود. کمپرسور اسکرو در موارد فراوانی با نسبت فشار حدود ۱۴ تولید می شود. این بدین معناست که این کمپرسور امکان دریافت هوای اتمسفریک و خروجی هوای فشرده ۱۴ بار تنها در یک مرحله را داراست. لیکن چنین اقدامی بهره وری نداشته و ظرفیت هوادهی را با افت جدی روبرو میسازد. از این رو، کمپرسورهای اطلس کوپکو در صورت نیاز به فشار بالاتر از چندین مرحله استفاده می کنند تا جلوی افت بهره وری دستگاه نیز گرفته شود.

تماس با شرکت