کدام کمپرسور باد صنعتی برای شما مناسب است؟

انواع و مدل‌های فراوانی از کمپرسورهای هوا موجود می باشد. در چنین شرایطی سردرگمی محتمل بوده و علاوه بر سایزها و مدلهای فراوان، آپشن‌های افزوده‌ای مانند درایر و فیلتر و … را نیز باید در نظر داشت.

با این وجود، نگران نباشید، زمانی که بدانید به دنبال چه باشید،‌ فرآیند خرید کمپرسور هوای مناسب نسبتا آسان و سرراست می باشد.

برای انتخاب صحیح موارد زیر را می بایست بدانیم:
۱. مناسب‌ترین نوع کمپرسور باد صنعتی برای استفاده‌ی خاص ما.
۲. فشار مورد نیاز.
۳. ظرفیت مورد نیاز (نرخ جریان هوای) کمپرسور باد صنعتی.
۴. موارد اضافه و آپشن‌ها

کمپرسور پیستونی یا کمپرسور اسکرو

به طور کلی دو دسته‌ی کمپرسور هوای فشرده هستند که در اینجا بحثشان مطرح است: کمپرسور هوای اسکرو و کمپرسور هوای پیستونی. (بعدتر با کمپرسور سانتریفیوژ هم آشنا خواهید شد) انتخاب نوع مناسب، برای موقعیت شما، ضروری است. در اینجا برخی قوانین سرانگشتی را می آوریم که شما از انتخاب صحیح مطمئن شوید.

در اینجا صحبت از فشار و ظرفیت کمپرسور کردیم؛ تمام این‌ها مسئله‌ی سایز و قدرت است.

کمپرسور باد صنعتی کوچکتر از حد مورد نیاز کار را به خوبی انجام نمیدهد، اما کمپرسوری بزرگتر از آن حد حتی می تواند بدتر هم باشد‌ ( به پول هدررفته بر روی کمپرسور گرانتر، هزینه‌های بیشتر نگهداری و هزینه‌های بیشتر انرژی فکر کنید)…

در نهایت نیز می بایست تصمیم بگیریم که آیا به افزونه‌هایی مانند درایر هوای فشرده، فیلترها و موارد مشابه نیاز داریم یا خیر.

افترکولر کمپرسور هوا چیست؟

این نکات را یک به یک بررسی می کنیم.
اما نخست اجازه بدهید در مورد مقدمات صحبت کنیم؛ فشار هوا و ظرفیت کمپرسور.

من چه نوع کمپرسور باد صنعتی نیاز دارم؟

دو نوع محبوب کمپرسور هوا عبارتند از:
– کمپرسور هوای فشرده پیستونی
– کمپرسور هوای فشرده اسکرو

اقسام دیگر عبارتند از اسکرول، توربو و روتاری وین*، اما این کمپرسورها عموما برای استفاده‌های مخصوصی به کار می روند. فعلا می توانید آنها را فراموش کنید و بر دو نوع عمده‌ی گفته شده در بالا تمرکز کنیم. کمپرسور باد صنعتی هوای فشرده مورد نیاز ابزارآلات پنوماتیک و همچنین تجهیزات حفاری را فراهم میکند. این کمپرسور در کارخانجات و راه‌سازی و ساختمان‌سازی و همچنین معادن و حفاری چاه آب کاربرد دارد.

* Vane

کمپرسور هوای فشرده پیستونی

اولین مدل کمپرسور باد صنعتی که بررسی خواهیم کرد کمپرسور پیستونی است که تا سالها بی رقیب بود. کمپرسورهای پیستونی به وسیله‌ی یک یا چند سیلندر/پیستون هوا را فشرده می کنند. پیستون‌ها در درون سیلندرها بالا و پایین می روند (reciprocating) تا هوا را فشرده سازند. برای اطلاعات بیشتر سری به صفحه‌ی کمپرسور پیستونی بزنید.

کمپرسور باد صنعتی، مدل پیستونی:
  • میتوانند از فشار پایین تا فشارهای خیلی زیاد به ما بدهند.
  • ظرفیتشان پایین است.
  • برای استفاده های نوبتی طراحی شده اند. (غیر مداوم)

کمپرسورهای پیستونی نسبتا کمپرسورهای کوچکی هستند. تا ۱۰ اسب بخار (۷ کیلووات) توان دارند و در عموما موارد زیر به کار گرفته می شوند:

  • کارگاه‌ها
  • گاراژها
  • مصارف خانگی
  • کسب و کارهای کوچک
  • کارهای ساختمانی (پیچ و مهره کردن و …)

تمایزات و مزایا و معایب کمپرسورهای تک و دومرحله و همچنین دوتایی را در بخش راهنمای خرید کمپرسور پیستونی خواهم آورد.

چند مدل کمپرسور پیستونی را با کلیک بر روی لینک‌های زیر مشاهده کنید:

کمپرسور پیستونی LT 20-30 اطلس کوپکو

کمپرسورهای پیستونی P 37 تا P 275 اطلس کوپکو

کمپرسور هوای فشرده اسکرو

کمپرسورهای دوار اسکرو هوا را به وسیله دو اسکرو (روتور) که داخل محفظه (هوزینگ) در جهت‌های مخالف یکدیگر میچرخند فشرده می کند. هوا میان روتورها گیر افتاده و فشرده می شود. جزئیات بیشتر در صفحه‌ی کمپرسور اسکرو آمده است.

کمپرسور باد صنعتی، مدل اسکرو:
  • فشار پایین هستند ( ۷ تا ۱۵ بار و یا ۱۰۰ تا ۲۱۵ psi).
  • ظرفیتشان زیاد است.
  • برای استفاده‌ی مداوم (۲۴ساعته) طراحی شده اند.

کمپرسورهای هوای فشرده اسکرو دستگاه‌هایی بزرگ و صنعتی هستند. توان آنها از حدود ۱۰ اسب بخار (۷ کیلووات) شروع شده و تا بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار (۷۰۰ اسب بخار) می رسد. بزرگترین دستگاهی که من بر روی آن کار کرده ام ۲۰۰۰ اسب بخار معادل ۱۵۰۰ کیلووات توان داشت.

برای اطلاعات بیشتر:

کمپرسور هوای فشرده اسکرو روغن پاششی

کمپرسور هوای فشرده اسکرو بدون روغن یا اویل فری

برای آشنایی با مدل‌های مختلف و فراوان کمپرسور اسکرو این کلیدواژه را بر روی سایت جستجو کنید یا بر روی تلفن همراه به پایین صفحه رفته و از لیست‌های کمپرسور اسکروی بررسی شده بهره ببرید.

اگر با کامپیوتر شخصی به وبسایت ما آمده اید، در نسخه دسکتاپ میتوانید این لیست‌ها را در سمت راست تمامی صفحات ملاحظه کنید.

از کجا بدانیم کدام نوع کمپرسور باد صنعتی برای ما مناسب است؟

کمپرسور پیستونی برای شما مناسب است

کمپرسور پیستونی بخرید در صورتی که: به حجم محدودی از هوا نیاز داشته و از هوای فشرده به طور مداوم استفاده نمی کنید (برای مثال در کارگاه و برای استفاده از ابزارآلات بادی). اگر ابزار بزرگی دارید که به مقدار هوای زیادی نیازمند است (اما فقط چندوقت یک بار از آنها استفاده می کنید) بهتر است که یک گیرنده هوای فشرده‌ی بزرگتر نصب کنید تا اینکه کمپرسور پیستونی بزرگتری تهیه کنید یا حتی سراغ کمپرسورهای اسکرو بروید.

در صورتی که کمپرسور شما بیش از ۶۰ درصد اوقات ثابت است، بهتر است از کمپرسور پیستونی استفاده کنید. کمپرسورهای پیستونی مشکلی با درجا بودن ندارند (حتی ترجیح میدهند اصلا حرکت نکنند) اما در نظر داشته باشید که وقتی از آن هوای کمپرسور بهره میگیرید ظرفیت کمپرسور پیستونی مورد استفاده به اندازه‌ی کافی باشد.

در صورتی که به فشار بالا (بالاتر از ۱۵۰۰psi) نیاز دارید، یک کمپرسور پیستونی تنها انتخاب پیش روی شما خواهد بود. کمپرسورهای اسکرو بالاتر از ۱۵ تا ۲۰ بار (حول و حوش ۲۵۰ psi) فشار ارائه نمی دهند.

کمپرسور اسکرو برای شما مناسب است

کمپرسور اسکرو بخرید در صورتی که: به هوای مداوم نیاز دارید. یک کارگاه بزرگ دارید که هوای فشرده تمام مدت استفاده می شود یا کارخانه‌ای دارید که یک یا چند دستگاه آن از هوای فشرده استفاده می کنند.

کمپرسورهای هوای فشرده اسکرو از یک جا نشینی خوششان نمی آید، کهنه و زنگ زده می شوند. در مصارف متحرک حتما می بایست به سراغ کمپرسور اسکرو بروید. کمپرسور پیستونی با توجه به تعداد قطعات متحرک بهتر است زیاد جابجا نشود. هوای فشرده مورد نیاز برای مصارف متحرک، همچون صنایع غیرتولیدی مانند حفاری و نفت و گاز، نیازمند جریان هوای فشرده مداوم است که چنین قابلیتی در کمپرسور پیستونی امکان پذیر نیست. در دیگر سو برای مصارفی که نیاز به دبی هوای فشرده بالاتری دارند نیز کمپرسور اسکرو گزینه بهتری است. کمپرسور اسکرو دیزل در راهسازی و پی ریزی ساختمان و دیگر مصارف نیازمند راه اندازی تجهیزات پنوماتیک بسیار خوب عمل می کند.

کمپرسور باد صنعتی – کمپرسور هوای فشرده اسکرو و پیستونی

پیستونی

اسکرو

فشار (psi)

تا سقف ۱۵ هزار psi

تا سقف ۲۱۵ psi

ظرفیت هوادهی (cfm)

از یک تا ۷۰ cfm

از ۲۰ تا ۵۰۰ cfm و بیشتر

کاربری

کارگاهی، کارهای قراردادی، خانگی، گاراژی

کارگاه‌های بزرگتر، مصارف صنعتی

نکات

برای استفاده‌های منقطع. با یکجانشینی مشکلی ندارد.

برای استفاده‌های مداوم. در صورت کار ۲۴/۷ خوشحالتر هم خواهد بود

تماس با شرکت