کمپرسور اسکرو دسته‌ای از کمپرسورهاست که از مکانیسم جابجایی مثبت برای فشرده سازی گازها بهره میبرد. کمپرسورهای جابجایی مثبت خود بر دو دسته اند، رفت و برگشتی که معروفترین آنها پیستونی است و دورانی که در این مطلب به آن پرداخته ایم. کمپرسور هوای اسکرو هوای محیط را به درون مکیده و به داخل سیلندر تراکم یا المنت کمپرسور هدایت میکند تا فشرده شود. در داخل المنت کمپرسور اسکرو دو روتور در هم تنیده قرار دارد که تعداد لوب یا شیارهایی نابرابر دارند، یکی نر و دیگری ماده. چرخش همزمان این دو روتور هوای ورودی را فشرده ساخته و به جلو هدایت میکند تا با گشایش دریچه‌ی خروجی از شیر خارج شود. کمپرسور اسکرو به دلیل ساختاری که معرفی شد ۲ برتری بر مدل‌های دیگر کمپرسور دارد که در مصارف غیرتولیدی (فاقد دسترسی دائمی به الکتریسیته) به کار می آید. یکی بازه‌ی فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی مناسب و بهینه‌ی آن است که در حفاری چاه آب و معدن، نگهداری خطوط لوله، پتروشیمی و پالایشگاه، راهسازی، ساختمان سازی و راه اندازی ابزارآلات پرکاربرد پنوماتیک به کار می آید و دیگری تعداد کم قطعات متحرک آن است. نکته‌ی دوم امکان فعالیت آن بر روی شاسی متحرک و در نقاط دوردست را میسر ساخته است.

نمودار انواع کمپرسور
جاگیری کمپرسور اسکرو ذیل کمپرسورهای جابجایی مثبت و دورانی

کمپرسور دیزلی

همانطور که گفته شد کمپرسور اسکرو برای بکارگیری در نقاط دوردست و فاقد الکتریسیته مناسب است. در چنین شرایطی توان کمپرسور را موتور دیزلی نصب شده بر روی آن تامین میکند. این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای برقی ایستا، کمپرسور دیزلی یا پرتابل خوانده میشود. پرتابل در زبان انگلیسی به معنای قابل حمل است.

آکمپرسور دیزلی عموما با شاسی متحرک و چرخ‌ و کشنده عرضه میشود. در مدل‌های مناسب صنایع نفتی این کمپرسور در پکیج‌های آف شور نیز موجود است.

معرفی فنی XRVS 1350 CD7

XRVS 1350
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو، XRVS 1350، مناسب حفاری

پیش تر در معرفی XAS 760 توضیح داده شد که هرکدام از حروف و اعداد در نام مدل کمپرسورهای متحرک و دیزلی اطلس کوپکو به چه معناست؛ مطلب مذکور از طریق لینک زیر قابل مشاهده می باشد:

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAS 750

بنا بر همان توضیحات، XRVS 1350 CD7 کمپرسوری متحرک، روغن پاششی، دو مرحله ای، کم‌صدا، با ۱۳۵۰ cfm ( برابر با ۳۸ مترمکعب بر دقیقه)‌ ظرفیت هوادهی، با موتور دیزلی کاترپیلار می باشد. فشار نرمال کاری این کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو ۲۵ بار می باشد.

ظرفیت هوادهی مناسب خود را چگونه محاسبه کنیم؟ کلیک کنید.

فشار عملیاتی مناسب خود را چگونه محاسبه کنیم؟ کلیک کنید.

همانطور که از نام اختصاصی کمپرسورهای این لاین، DrillAir، نیز برمی آید کمپرسورهای این شاخه با توجه به دبی و فشار بالا برای حفاری گزینه های مناسبی می باشند. در این مصارف و هنگامی که قطر و عمق حفاری افزایش می یابد نیاز به کمپرسوری با فشار و دبی هوادهی بالا ضروری است تا امکان تخلیه کاتینگ ها (براده ها یا خرده های حفاری) فراهم گردد. می بایست مدنظر قرار گیرد که کمپرسورهای با ظرفیت هوادهی بالاتر علاوه بر فراهم آوردن امکان نفس کشیدن کمپرسور، از افت دبی و متعاقب آن افت فشار جلوگیری می کند.

موتور این لاین کمپرسورهای اطلس کوپکو (مدل های XRVS 1300 CD7 و XRVS 1350 CD7 در فشار ۲۵ بار و XRXS 1240 CD7 و XRXS 1275 CD7 در فشار ۳۰ بار) کاترپیلار C18 Acert T3 می باشد که توانی معادل ۵۷۵ اسب بخار (معادل ۴۳۰ کیلووات) در ۱۸۰۰ دور بر دقیقه دارند.

ابعاد تمامی مدل های این لاین یکسان بوده و حالات مختلف آن در جدول زیر قابل مشاهده می باشد:

ابعاد
ابعاد کمپرسورهای دریل ایر اطلس کوپکو

سطح توان صدای این کمپرسورها زیر بار ۱۰۴ دسی‌بل و سطح فشار صدای آنها نیز ۷۶ دسی‌بل می باشد.

* بروشور این کمپرسورها بر روی صفحه کتاب‌های راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفت.

** کتاب راهنما (Instruction Manual) این کمپرسورها بر روی صفحه کتاب‌های راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفت.

تماس با شرکت