همانطور که پیشتر در پست مربوط به معرفی کمپرسور XAS760 گفته شد،‌ در این دستگاه‌ها، X نشاندهنده متحرک و روغن‌پاششی بودن، A نشاندهنده‌ تک مرحله ای بودن، T نشاندهنده فشار عملیاتی ۱۰/۳ بار، S مخفف Silenced و ۴۰۰ مقدار حجم هوادهی دستگاه می باشند که در اینجا دبی با واحد CFM آمده است (۴۰۰ فوت مکعب بر دقیقه برابر با ۱۱/۳۲ مترمکعب بر دقیقه).

این کمپرسورها برای عملیات‌ راه سازی، نیلینگ و حفاری مناسب می باشد.

در پست زیر می توانید مفهوم حروف و نحوه نامگذاری دستگاه‌های کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو را مشاهده کنید.

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAS 750

اما در این مطلب ما قصد بررسی دو حرف حک شده پس از مقدار دبی هوادهی کمپرسور را داریم. این دو حرف و همچنین TF4 معرف نوع موتور نصب شده بر روی این دستگاه‌ها هستند. JD کوتاه شده ی John Deere و CD کوتاه شده ی Caterpillar؛ و هر دوی موتورها تایر ۴ می باشند.

در جداول زیر مشخصات فنی هر دو دستگاه قابل مشاهده است:

مشخصات فنی XATS 400 جان دیر
کمپرسور XATS 400 با موتور جان دیر
مشخصات فنی XATS 400 اطلس کوپکو با موتور کاترپیلار
کمپرسور XATS 400 با موتور کاترپیلار

همانطور که مشاهده می کنید هر دو دستگاه در ابعاد مشابهی طراحی شده اند، لیکن موتور کاترپیلار تا حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین تر می باشد. اما در ویژگی های مهمتر می بایست به دور ماکسیمم دور موتور بیشتر موتور کاترپیلار (۲۲۰۰ در برابر ۲۰۰۰ دور بر دقیقه)‌ و متعاقبا توان بیشتر آن (۱۵۵ در برابر ۱۲۵ اسب بخار) اشاره کرد؛ این در حالیست که هر دو دستگاه در فشار عملیاتی اسمی (۱۰/۳ بار) ظرفیت هوادهی مشابهی در حدود ۴۰۰ فوت مکعب بر دقیقه دارند (۳۹۷ برای جان دیر و ۳۹۵ برای کاترپیلار). همانطور که پیشتر نیز گفته شد در مطابقت با قوانین انتشار آلایندگی هر دو دستگاه تایر ۴ (TF4) هستند. همچنین هر دوی موتورها ۵۲ گالن آمریکایی معادل ۱۹۷ لیتر ظرفیت سوخت دارند.

اما سوال مهم چرایی ترجیح کمپرسورهای با موتور کاترپیلار بر کمپرسورهای با موتور جان دیر در بازار ایران می باشد؟ همانطور که دیدیم موتور جان دیر در دور موتور نهایی پایینتری دبی هوادهی مورد نیاز را تامین می کند، که این ضامن طول عمر بیشتر دستگاه است، البته این تفاوت به اندازه‌ای چشمگیر نیست که در سر و صدای کار دستگاه نیز اثرگذار باشد. در اینجا دم دست ترین علت ممکن صحیح ترین نیز هست، “شناخته شدگی”
موتورهای کاترپیلار در ایران شناخته شده تر هستند، سال ها شرکت های مختلف بر روی آنها کار کرده و پیش از انقلاب نمایندگی آن در ایران برقرار بوده است. این نکته‌ی مهم نهایتا به دسترسی راحتتر به قطعات و لوازم این موتورها نیز انجامیده است؛ و در نهایت همانطور که هیچ “شناخته شدگی” ای بی دلیل نیست، متخصصان امر معتقدند موتورهای کاترپیلار از ساخت و کیفیت عملکرد بهتری نیز برخوردارند.

تا ساعتی دیگر بروشورهای هر دوی این دستگاه ها بر روی سایت، در صفحه ی مخصوص به کاتالوگ‌های کمپرسورهای اطلس کوپکو، قرار داده خواهد شد:

اطلس کوپکو

تماس با شرکت