اطلس کوپکو در کنار کمپرسورهای روغن پاششی یا اویل اینجکت خود، به طراحی،‌ ساخت و فروش کمپرسورهای بدون روغن یا اویل فری نیز میپردازد. این کمپرسورها، از مدل‌های مختلفی هستند. کمپرسورهای اسکرول و سانتریفیوژ به دلیل ساختار خود راحتتر امکان عرضه هوای خشک یا عاری از روغن دارند اما این کمپرسورها امکان ارائه فشارهای عملیاتی مورد نیاز بسیاری از صنایع تولیدی و غیرتولیدی را ندارد. کمپرسور اسکرو امکان دستیابی به فشارهایی تا ۴۰ بار را دارد و اگر راهی برای جبران افت بهره وری کمپرسور که در غیاب روغن رخ میدهد وجود داشته باشد، کمپرسور اسکرو اویل فری گزینه‌ی ایده‌آلی برای رنگ‌پاشی، صنایع غذایی و دارویی،‌ و همچنین نفت و پتروشیمی است.

کمپرسور اسکرو اویل فری

در دهه ۷۰ میلادی مهندسان کمپانی‌های شناخته شده اطلس کوپکو و کمپرسور کایزر به طور موازی به بهبود پروفایل روتورهای کمپرسور اسکرو پرداختند. نتیجه‌ی این تحقیق و توسعه دستیابی به روتورها و المنت‌هایی با بهره‌وری بهبود یافته بود. کاهش کلیرانس یا فاصله روتورهای اسکرو با دیواره‌ی سیلندر فشرده سازی نخستین راه افزایش بهره‌وری کمپرسور اسکروست. با این طراحی، جریان برگشتی که از عوامل شناخته شده کاهش بهره‌وری است هدف قرار میگیرد. کاهش جریان برگشتی منجر به ارتقای بازدهی کمپرسور نیز میشود. کلیرانس روتورها با جداره در سیلندر کمپرسور اویل فری کمتر از ۰/۰۵ میلی متر است. از این رو

در کمپرسور کایزر علاوه بر کمپرسورهای بدون روغن، در بسیاری از مدل‌های روغن پاششی نیز از این طراحی که پروفایل سیگما مینامند بهره گرفته میشود.

دومین تفاوت استیج کمپرسور اسکرو اویل فری با کمپرسور روغن پاششی

دومین تفاوتی که در محفظه فشرده سازی کمپرسور اسکرو اویل فری مشاهده میشود روکش روتورهای آن است. روتورهای کمپرسور روغن پاششی فولادی است. در کمپرسورهای بدون روغن این روتورها با روکشی از تفلون پوشانده میشود. روکش تفلونی اغتشاشات جریان را در فرآیند تراکم هوا میکاهد. همچنین علاوه بر افزایش بهره وری، از اکسیداسیون روتورها نیز جلوگیری مینماید.

روکش خاص این روتورها خود دلیل دیگری برای ضرورت کاهش کلیرانس است. کوچکترین ماده‌ای که در آن فاصله تجمع کند امکان آسیب دیدگی و پوست پوست شدن روکش تفلونی را ایجاد میکند که خطری برای بهره‌وری است و افت فشار و افت دبی هوای خروجی را به همراه می آورد.

دی سولفید مولیبدنوم نیز ماده‌ی دیگری است که در برخی از کمپرسورها از آن به عنوان روکش روتورها و به جای تفلون بهره برده میشود. این روکش تحمل حرارتی بسیار بالاتری دارد.

کمپرسور اسکرو اویل فری اطلس کوپکو

اطلس کوپکو در مدل ‌های کمپرسور برقی و کمپرسور پرتابل دیزلی اقدام به تولید و عرضه کمپرسور هوای خشک مینماید. کمپرسورهای دیزلی هوای خشک اطلس کوپکو برای مصارف پالایشگاهی و خطوط لوله نفت ایده آل محسوب میشود و در پکیج ‌های آف شور نیز ارائه میشود.

کمپرسورهای برقی اوی فری اطلس کوپکو سری Z است. این سری در دو دسته‌ی ZT و ZR در بازار وجود دارد که تفاوت‌ آنها در سیستم خنک کننده‌ی با هوا یا آب آنهاست.

معرفی فنی کمپرسور

کمپرسورهای سری Z اطلس کوپکو، کمپرسورهای بدون روغن یا اویل فری این مجموعه هستند. این کمپرسورها در دو نوع هواخنک و آب‌خنک ساخته می شوند که پسوند مدل‌های هواخنک T و مدل‌های آب‌خنک R میباشد.

با توجه به الگوی جدیدتر نامگذاری کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو، ZT 22 کمپرسوری روتاری اسکرو، برقی،‌ Oil-free و هواخنک می باشد که از موتوری ۲۲ کیلوواتی بهره می برد و با بهره‌گیری از این موتور در دبی ۳/۶ مترمکعب بر دقیقه، هوای با فشار ۷/۵ بار، ۳/۲ مترمکعب بر دقیقه، ۸/۶ بار و در دبی ۲/۷ مترمکعب بر دقیقه، هوایی با فشار عملیاتی ۱۰ بار به بیرون میدمد.

اهمیت نگهداری صحیح و کمپرسور استندبای

کمپرسورهای اسکرو برقی بدون روغن اطلس کوپکو از طراحی بسیار پیچیده‌ای برای جلوگیری از افزایش حرارت روتورها بهره می برند که کاهش کلیرانس میان روتورها به مقادیری بسیار بسیار ناچیز من‌جمله‌ی این طراحی است. در نتیجه‌ی این توضیحات، اگر به کمپرسوری بدون روغن (اویل فری) نیاز دارید می بایست مدنظر قرار دهید که تعمیرات واحد هواساز یا المنت آن فرآیندی بسیار دشوار و تخصصی است، در حدی که در داخل ایران این تعمیرات انجام نمیشود و به موجب هزینه‌ی بالای تعمیرات آن چند گزینه پیش روی مصرف‌کنندگان هوای عاری از روغن، برخی واحدهای نساجی، رنگ‌پاشی خودروسازی‌ها، داروسازی و امثالهم، قرار دارد:
– تهیه کمپرسورهای کارکرده
– تهیه‌ی کمپرسورهای استندبای برای جلوگیری از خواب خط تولید
– ارسال واحد هواساز به خارج از کشور برای تعمیر
ـ پیشگیری از خرابی و رعایت تمامی نکات کلیدی در نگهداری از این کمپرسورها

تصویر تزئینی از این کمپرسور پزشکی
کمپرسور ZT 22 MED- مناسب برای مصارف پزشکی و دارویی

نکته پایانی

بروشور معرفی و نگهداری این کمپرسور بر روی صفحه‌ی کتب راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفته است. در سایر صفحات مشابه امکان مقایسه مدل‌های اطلس کوپکو با کمپرسورهای کمپانی کمپرسور کایزر و اینگرسولرند وجود دارد.

تصاویری از یک دستگاه کمپرسور کارکرده اویل فری اطلس کوپکو، ZT 22

کمپرسور کارکرده اویل فری اطلس کوپکو ۲۲ کیلووات

در بالا تصاویری از پکیج کمپرسور ZT استاندارد (فاقد درایر یکپارچه)، پلاک یا نیم پلیت دستگاه و نمایشگر آن که تعداد ساعت کار دستگاه را نمایش میدهد مشاهده میکنید.

تماس با شرکت