کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو از نظر تزریق روغن به داخل محفظه تراکم (المنت) بر دو نوع تقسیم میشود: کمپرسور اویل اینجکت که در آن به میان روتورهای اسکرو و داخل محفظه روغن تزریق میشود و کمپرسور اویل فری. کمپرسور اویل فری یا بدون روغن کمپرسوری است که در داخل محفظه تراکم هوا خبری از روغن نیست. در این کمپرسورها غیبت روغن ۳ معضل خلق میکند که هر سه به شکلی در افت بهره وری کمپرسور اویل فری نقش دارد: عدم روانکاری روتورها، عدم پاکسازی میان روتورها، کاهش خنک کنندگی. پاشش یا تزریق روغن در داخل المنت با روانکاری، پاکسازی و خنک‌سازی بهره وری کمپرسور را ارتقا میدهد. در کمپرسور اویل فری برای افزایش بهره وری تلاش شده است دو راهکار به کار گرفته شود: کاهش کلیرانس یا فاصله روتورها با جداره المنت و روکش مخصوص روتورها.

روکش روتور در کمپرسور اویل فری

روکش معمولا بر دو نوع تفلون یا پلی تترا فلوئورو اتیلن و مولیبدنوم دی سولفید است. تفاوت این دو روکش در نقطه ذوب آنهاست که دومی را برای دماهای به مراتب بالاتر مناسبتر کرده است.

کلیرانس روتور و دیواره در کمپرسور اویل فری

هرچه در کمپرسور اسکرو، فاصله روتورها با جداره افزایش یابد، نوعی از هدررفت هوای فشرده که به آن جریان برگشتی میگوییم افزایش می یابد. همانطور که از نام آن برمیآید، در هدررفت هوای فشرده به شکل جریان برگشتی، مقادیری از هوای فشرده به عقب بازگشته و بهره وری کمپرسور کاسته میشود. با کاهش کلیرانس و طراحی ویژه‌ی المنت کمپرسور، این جریان برگشتی به حداقل میرسد. طراحی المنت کمپرسور اسکرو اویل فری پیچیدگی‌های خاصی داشته و ساخت المنت با کلیرانس اندک روتور و دیواره سختی‌های خاص خود را دارد. از این روست که در کمپرسور روغنی عموما این مکانیسم افزایش بهره وری نادیده گرفته میشود. البته در برخی برندها من جمله کمپرسورهای ساخت کمپانی کمپرسور کایزر، از کلیرانس اندک برای افزایش بهره وری بسیاری از کمپرسورهای روغن پاششی هم بهره گرفته شده است. (مراجعه شود به کمپرسور کایزر، پروفایل سیگما)

تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا از هوای فشرده و ابزارآلات پنوماتیک (بادی) بهره میبریم؟ چرا به طور مستقیم از الکتریسیته استفاده نمیکنیم؟ اگر این سوال برای شما نیز پیش امده است، کلیک کنید.

کمپرسور هوای فشرده اسکرو اطلس کوپکو، معرفی فنی

zr50vsdff
کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو، ZR 50 سرعت متغیر و مجهز به درایر داخلی

کمپرسور ZR 50 از کمپرسورهای هوای اویل فری اطلس کوپکوست. این واحد آب‌خنک بوده و ماکسیمم فشار کاری آن ۸/۶ بار یا ۱۲۵ پاوند نیرو بر اینچ مربع می باشد. این کمپرسور سرعت متغیر است و ظرفیت هوای آزاد آن (FAD) در بازه‌ی ۴۰/۴ – ۱۲۶/۸ لیتر بر ثانیه قرار میگیرد. این کمپرسور همانطور که از نام آن برمی آید از موتور ۵۰ کیلوواتی،‌ یا ۶۷ اسب بخار،‌ بهره میبرد. در نسخه‌های جدیدتر این مدل کمپرسور با دو مدل ضعیف‌تر و قوی‌تر جایگزین شده است؛ ZR 45 و ZR 55.

در تبدیل واحد به متر مکعب بر دقیقه خواهیم داشت: ظرفیت ماکسیمم این کمپرسور ۷/۶ متر مکعب بر دقیقه است. در تبدیل واحدی مشابه به CFM یا فوت مکعب بر دقیقه نیز به مقدار ۲۶۸/۶ سی اف ام میرسیم.

ظرفیت هوای آزاد کمپرسور باد صنعتی چیست؟

این اصطلاح ترجمه تحت اللفظی عبارت Free Air Delivery است. در حقیقت و در زبان فنی و بازار فارسی از آن با نام ظرفیت هوای فشرده، دبی حجمی هوای فشرده و حتی سایز کمپرسور یاد میکنیم. میزان نیاز مصرف کننده به ظرفیت هوای فشرده بر ثانیه، دقیقه و ساعت متفاوت است. برخی مصارف به پمپاژ پیوسته هوای فشرده نیازمندند که در آن صورت میبایست به سراغ کمپرسورهایی با سایز بزرگتر بروند. برای اطلاع کاملتر و آشنایی با نحوه محاسبه آن به لینک زیر مراجعه کنید: اندازه‌گیری کار، توان و نرخ حجمی هوای فشرده

 

در این کمپرسورها، به دلیل آنکه نیازی به خنک‌سازی واحد هواساز نیست، مصرف انرژی آنها بسیار پایینتر است.

کمپرسور اسکرو برقی بدون روغن جدید اطلس کوپکو - ZR 55 آب خنک
دیتاشیت ZR 55

برای نمونه در گزینه‌ای از مدل‌های جدید جایگزین این کمپرسور که ZR 55 VSD است ملاحظه میکنید که در مدل ۸/۶ بار، ظرفیت هوادهی بین ۴۱/۱ تا ۱۳۵ لیتر بر ثانیه است. این مقادیر را میتوان با مقادیر پیشتر گفته شده‌ی ۴۰ تا ۱۲۶ لیتر بر ثانیه برای ZR 50 VSD مقایسه کرد. البته در مدل جدیدتر موتور آن نیز ۵ کیلووات قدرت و توان بیشتری در اختیار کمپرسور قرار میدهد.

دقت در هنگام تهیه کمپرسور باد صنعتی

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

قیمت کمپرسور اسکرو

کمپرسور ZR 55 VSD

توجه به نکات متنوع و متعددی در هنگام خرید یا فروش کمپرسور اسکرو لازم است و از آن جمله میتوان به صفر یا کارکردگی، میزان کارکرد، وضعیت دستگاه (به رویت کارشناس)، آپشن‌ها و فیچرهای دستگاه، تجهیزات جانبی دستگاه، سال ساخت دستگاه، کشور ساخت دستگاه، شرایط محیطی کارکرد و اوورهال کمپرسور اسکرو اشاره داشت. لیست این عوامل که بر قیمت کمپرسور اسکرو تاثیرات جدی دارد بی پایان می نماید،‌ اما مجموعه‌ی این عوامل در ذهن کارشناسان فنی به خوشه‌هایی از اطلاعات تبدیل شده که با بررسی اجمالی دستگاه رنج قیمتی آن برایشان مسجل خواهد شد.

قیمت کمپرسور اسکرو ZR 55 VSD اطلس کوپکو اعلامی ۵۷۰۰ یورو. تاریخ:‌آذر ۴۰۲
قیمت اعلامی – هلند – یورو – آذر ۱۴۰۲

کمپرسور فوق ساخت سال ۱۹۹۸ است و فروشنده هیچ گونه اطلاعات دیگری نداده است. چطور کمپرسور ساخت سال ۱۹۹۸ ۲۵ سال بعد همچنان در وضعیت «مشابه نو» است؟ باید دید… کارشناسان خبره‌ی کمپرسور اطلس کوپکو بایستی وضعیت این دستگاه و قیمت آن را بررسی نمایند.

دیتاشیت کمپرسور ZR 55 اطلس کوپکو – مدل ۸/۶ بار

کمپرسور ZR 45 اطلس کوپکو

همانطور که معلوم است در هفته‌ی اخیر ما به دنبال شکار نمونه دستگاه کارکرده اطلس کوپکو فشار معمولی و با هوادهی در رنج ۶ تا ۸ متر (حدود ۲۵۰ سی اف ام) بوده ایم و با موارد مختلفی از پیشنهادات همکاران اروپایی برخورد داشته ایم و نمونه‌ی دیگری از کمپرسور اویل فری اطلس کوپکو که از الکتروموتور ۴۵ کیلوواتی زیمنس بهره میبرد نیز از طرف شرکت اینووک مطرح گردیده است که دیتاشیت آن بر روی سایت قرار گرفته است و با کلیک بر روی لینک زیر امکان دستیابی به آن فراهم است:

دیتاشیت کمپرسور ZR 45 اطلس کوپکو – مدل ۸ بار

و پیشنهاد این مجموعه با آنکه سال ساخت قدیمی‌تر و هوادهی پایین‌تری نسبت به دستگاه فروشنده‌ی هلندی دارد، قیمت بالاتری دارد.

پیشنهاد قیمت کمپرسور اسکرو – 
تامین کننده: اینووک – مدل: ZR 45 اطلس کوپکو

و اما هیچ اختلاف قیمتی بی دلیل نیست (حداقل دلیل ممکن هم آنکه فروشنده‌ی دومی گرانفروش است). لیکن ما اطلاع داریم که اینووک از گذشته دو دستگاه ZR 45 یکسان با میزان کارکرد مشابه (۸۰ هزار ساعت) در انبار داشته است. این دستگاه‌ها مجهز به درایر جذبی MD 100W است. از جمله دلایل دیگری که این تفاوت قیمت را رقم زده است میتوان به:

  • بی اطلاعی فروشنده‌ی اول (اینووک از فعالان شناخته شده‌ی خرید و فروش ماشین آلات کارکرده است و قطعا ظرفیت کارشناسی لازم را برای قیمت گذاری دارد، حال آنکه کمپانی هلندی جی‌پی‌آی پلیمرز در کار پلاستیک‌های بازیافتی بوده و در حقیقت ما کمپرسور را از خود فروشنده خواهیم خرید)
  • ضعف سلامت کمپرسور ارزانتر
  • درایر کمپرسورهای اینووک
  • و …

اشاره داشت.

*  لازم به توجه است که هزینه‌ی ارزش افزوده یا Value Added Tax کشور مقصد صدور دستگاه به هنگام ارسال از هزینه‌ی کل کاسته میشود، منوط به VAT-ID و/یا ثبت شرکت.

تماس با شرکت