در وبسایت جهان کمپرسور به معرفی مدل‌های متعددی از کمپرسورهای GA اطلس کوپکو پرداخته ایم. این کمپرسورها تا به حال به دو صورت نامگذاری شده اند. مدل‌های قدیمی‌تر معمولا با ارقامی سه یا چهار رقمی شناخته میشود که در میان آنها میتوان از GA 408 و همچنین GA 710 نام برد. در این کمپرسورها (معمولا) عدد نخست معرف ظرفیت هوادهی یا دبی حجمی کمپرسور و رقم آخر معرف فشار عملیاتی آن است؛ برای مثال GA 710 کمپرسوری است که ۷ متر مکعب بر دقیقه هوای فشرده در فشار عملیاتی ۱۰ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. لیکن این قاعده در برخی دیگر از مدل‌ها برقرار نبوده و در مدل‌هایی چون GA 1208 و GA 1408 عدد چهاررقمی مقابل GA تنها عنوان مدل است.

در مدل‌های جدیدتر این شیوه نامگذاری کنار گذاشته شده و تنها به عددی که نشاندهنده‌ی توان موتور به کیلووات است اکتفا میشود. کارشناسان فنی با آگاهی از توان موتور کمپرسور اسکرو امکان محاسبه فشار و دبی متناظر را با در نظر گرفتن مسائلی دارند.

کمپرسور باد صنعتی

کمپرسور دستگاهی است که به مانند پمپ، سیال را متراکم میکند. تفاوت در آن است که کمپرسور دستگاهی برای تراکم گازهاست و پمپ معمولا برای تراکم مایعات به کار گرفته میشود. انواع کمپرسوراز مکانیسم‌های مختلفی برای تراکم گاز بهره میبرد که از جمله‌ی آن میتوان به کمپرسور پیستونی، کمپرسور اسکرو، کمپرسور سانتریفیوژ و کمپرسور محوری اشاره داشت که هرکدام برای مصارف خاصی مناسبتر از دیگری است. کمپرسور پیستونی امکان دستیابی به فشارهای بسیار بالا دارد، توربوکمپرسور و کمپرسور محوری در هر مرحله امکان افزایش فشار چندانی ندارد، ولی ظرفیت هوادهی آنها تفاوت عجیب و غریبی با کمپرسورهای پیستونی و اسکرو دارد. کمپرسور اسکرو که از میانه‌های قرن گذشته آهسته آهسته طراحی و وارد بازار شد در برخی از مصارف کارخانه‌ای و متحرک همچون معادن، راه سازی و ساختمان‌ها به خوبی جای کمپرسور پیستونی، محبوب‌ترین کمپرسور باد صنعتی را گرفت.

تمامی مکانیسم‌های یادشده برای تراکم و انتقال گازهای فرآیندی نیز کاربرد دارد. لیکن اینجا بحث ما کمپرسور هواست یا به بیان دیگر کمپرسور باد صنعتی. این نوع کمپرسور هوای محیط را دریافته و از سوی دیگر در دبی و فشار بالاتری تحویل مصرف کننده میدهد. چرا مصرف کنندگان به جای برق یا نیروی دیزلی از الکتروموتور و موتور دیزلی برای تولید هوای فشرده و بکارگیری تجهیزات پنوماتیک یا بادی استفاده میکنند؟ از حوصله‌ی این مطلب خارج است:

کاربرد هوای فشرده

مصارف هوای فشرده

در یک کلام، کمپرسور باد صنعتی همچون باتری نیرومندی در خدمت صنایع و معادن است.

کمپرسور اسکرو برقی

کمپرسور اسکرو برقی، یا به طور دقیقتر، کمپرسور اسکرو برقی اویل اینجکت که در این مطلب مورد نظر ماست، دستگاهی است که توان الکتروموتور را دریافت کرده و بسته به مقدار آن توان، ظرفیت محفظه تراکم، طول روتورها، ساختار دنده‌های سر شافت موتور و سر روتور کمپرسور، کلیرانس روتور با دیواره محفظه و چند پارامتر دیگر هوا را تا سطوح مشخصی فشرده میسازد. این سطوح مشخص در زبان فنی به نسبت فشار کمپرسور شناخته میشود. هر المنت تراکم هوا نسبت فشار محدود و مشخصی دارد.

برای آشنایی بهتر با قطعات کمپرسور اسکرو کلیک کنید.

هوای محیط به داخل مکیده شده و در داخل محفظه تراکم یا به اصطلاح اطلس کوپکو‌یی‌ها، المنت، فشرده میشود. این فشرده سازی در میان دو روتور اسکروی در هم تنیده اتفاق میفتد. در کمپرسور روغن پاششی در داخل محفظه تراکم و در میان روتورها پاشش روغن داریم که عملیات پاکسازی، روانکاری و خنک سازی را تسهیل نموده، بهره وری کمپرسور را ارتقا میدهد.

مشخصات فنی کمپرسور اطلس کوپکو

کمپرسور GA 90 از جمله‌ی کمپرسورهای هوای اسکرو برقی اطلس کوپکوست که با ظهور در دهه‌ی ۹۰ میلادی تحولی در بازار کمپرسور هوا و نیز اعتبار برند اطلس کوپکو ایجاد کردند. این کمپرسور همانطور که از نامش بر می‌آید از الکتروموتوری ۹۰ کیلوواتی بهره می برد.

این کمپرسور در ۴ فشار عملیاتی ۷/۵، ۸/۵، ۱۰ و ۱۳ بار ساخته می شود که به ترتیب از حجم هوادهی ۱۶/۹، ۱۶/۵، ۱۵ و ۱۳ مترمکعب بر دقیقه برخوردارند.

این کمپرسور در ۴ فشار عملیاتی ۷/۵، ۸/۵، ۱۰ و ۱۳ بار ساخته می شود که به ترتیب از حجم هوادهی ۱۶/۹، ۱۶/۵، ۱۵ و ۱۳ مترمکعب بر دقیقه برخوردارند. موتور نصب شده بر آن نیز ۹۰ کیلووات یا ۱۲۵ اسب بخار توان خروجی دارد.

صدای تولیدی این کمپرسور ۷۳ دسی‌بل می باشد و در دو حالت استاندارد و فول فیچر وزن آن در جدول فوق قابل مشاهده است.

نسخه‌های سرعت متغیر در فشارهای عملیاتی متفاوتی ارائه می شوند و ظرفیت هوادهی آنها بسته به میزان نیاز کاربر در یک بازه‌ای حداقلی تا حداکثری متغیر است. 
حجم هوادهی ماکسیمم به اشتباه به مترمکعب بر دقیقه ذکر شده،‌ در حالیکه مینیمم به مترمکعب بر ساعت است.

نسخه سرعت متغیر کمپرسور

مشخصات فنی نسخه‌ی سرعت متغیر یا VSD این کمپرسورها در جدول بالا، در کنار مدل‌های سرعت متغیر GA 37، GA 45، GA55 و GA75 قابل ملاحظه می باشد. نسخه‌های سرعت متغیر در فشارهای عملیاتی متفاوتی ارائه می شوند و ظرفیت هوادهی آنها بسته به میزان نیاز کاربر در یک بازه‌ای حداقلی تا حداکثری متغیر است.

قیمت کمپرسور اسکرو

قیمت ۷ هزار یورویی کمپرسور ساخت سال ۱۹۹۵ اطلس کوپکو
قیمت کمپرسور GA 90 اطلس کوپکو

در استعلام اخیری که از همکارمان در اتریش داشته ایم یک نسخه کمپرسور GA 90 اطلس کوپکو ساخت سال ۱۹۹۵ در وضعیت سلامت نسبی (که سلامت قطعی تنها پس از بازدید حضوری و تست میسر خواهد بود) حدود ۷ هزار یورو یا به قیمت روز یورو (دیماه ۱۴۰۲) ۴۲۰ میلیون قیمت خورده است.

این کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو ۱۶ متر هوای فشرده در فشار عملیاتی ۷/۵ بار در اختیار تجهیزات شما قرار خواهد داد. لیکن پیش از پاسخ فروشنده اطلاعی از تعداد ساعت کارکرد این کمپرسور کارکرده نداریم.

همانطور که در این قیمت گذاری و سایر موارد ملاحظه خواهد شد،‌ سلامت، سال ساخت، تعداد ساعت کارکرد، فضای کارکرد،‌ ویژگی‌های عملیاتی و آپشن‌ها از جمله‌ی نکاتی است که در قیمتگذاری موثر بوده و البته که بازار هر کشوری با بازار کشورهای دیگر تفاوت‌های قطعی دارد. گمرک، شرایط انتقال و دیگر موانع سر راه هم لحاظ فرمایید؛ حال ممکن است دستگاهی که از پیش در بازار ایران موجود است برچسب قیمت کاملا متفاوتی داشته باشد.

نکته پایانی

کاتالوگ این کمپرسورها پیشتر بر روی صفحه‌ی کاتالوگ‌های کمپرسور هوای اطلس کوپکو قرار گرفته است.

تماس با شرکت