پیشتر در مطالب گوناگونی به بررسی کمپرسورهای مناسب برای عملیات حفاری،‌ نیلینگ و نگهداری خط لوله نفتی پرداختیم. دریل‌ایر لاین کمپرسورهای اختصاصی اطلس کوپکو برای این منظور می باشد که کمپرسورهایی فشار قوی و متوسط را شامل شده و دبی هوای فشرده خروجی بالایی را ارائه میدهد تا امکان عملیات مداوم فراهم شود، عملیات مداومی که در پروژه‌های حفاری یک ضرورت است. این کمپرسورها همگی کمپرسور اسکرو دیزلی هستند. کمپرسور اسکرو کمپرسوری جابجایی مثبت است که در روش فشرده سازی با کمپرسورهای سانتریفیوژ و محوری متفاوت بوده و هم‌خانواده کمپرسور پیستونی است؛ لیکن کمپرسور اسکرو و اسکرول از مکانیسم روتاری برای جابجایی مثبت بهره میبرد، این در حالیست که کمپرسور پیستونی به مکانیسم رفت و برگشتی متکی است.

در این کمپرسورها دو اسکرو یا روتور نر و ماده‌ی در هم تنیده داخل محفظه یا سیلندر فشرده سازی به شکلی میچرخند که هوای میان آنها با کاهش حجم، فشرده شده و حرارتش بالا می رود. این مکانیزم تا همینجا به سه عنصر دیگر نیاز دارد. موتوری که بر روی شافت سوار باشد و توان مورد نیاز برای چرخش روتورها را فراهم آورد، سیستمی برای خنک‌سازی فرآیند و ورودی و خروجی هوای محیط و هوای فشرده. به جز مورد آخر که نسبتا ساده بوده و با شیر ورودی و خروجی تامین می شود، برای دو عنصر دیگر گزینه‌های مختلفی پیش روست: جاهایی که به برق دسترسی مناسب و همیشگی دارند به سراغ موتورهای الکتریکی می روند، کمپرسور اسکرو برقی استفاده می کنند و جاهایی که از این دسترسی برخوردار نیستند به سراغ جایگزین سوخت فسیلی رفته و از کمپرسور اسکرو دیزلی استفاده می کنند. سیستم‌های خنک‌سازی کمپرسور هوا نیز بر دسته‌های هواخنک و آب‌خنک هستند، همچنین برای روانکاری کل سیستم و همچنین کاهش حرارت از روغن کمپرسور اسکرو نیز بهره برده می شود. نکته‌ی باریک آن است که برای مصارف نیازمند به هوای خشک یا عاری از روغن، روتورها، سیلندر و به طور کلی المنت کمپرسور به شکلی طراحی و ساخته می شود که روغن در محفظه‌ی فشرده سازی حضور نداشته باشد (همچنان برای روانکاری قطعات متحرک حضور دارد). روتورهای کمپرسورهای اویل فری از روکش‌هایی خاص پوشیده می شوند که پلی اتیلن ترفتالات مشهور به تفلون یکی از آنهاست؛ همچنین کلیرانس یا فاصله روتورها با دیواره‌ی سیلندر فشرده سازی به قدری کم است که امکان تجمیع حرارتی به حداقل میرسد.

مشخصات فنی کمپرسور XRYS 577 اطلس کوپکو

دیتاشیت کمپرسورهای اسکرو دیزل XRYS577 و XRYS557
اطلاعات فنی کمپرسورهای XRYS، مدلهای ۵۵۷ و ۵۷۷ لیتر بر ثانیه ای

این کمپرسور دیزلی از موتور C18 ACERT کاترپیلار بهره می برد که ۴۲۹ کیلووات توان داشته و ۱۸۰۰ دور بر دقیقه سرعت عملیاتی و اسمی آن است؛ سرعت استراحت یا آنلود آن نیز ۱۳۰۰ می باشد. در ۱۸۰۰ دور بر دقیقه و زیر بار این کمپرسور هوا را تا فشاری برابر با ۳۵ بار فشرده می سازد. این میزان فشرده‌سازی در هر دو مدل XRYS 577 و XRYS 557 یکسان می باشد و تمایز آنها در دبی هوای خروجی است؛ تفاوت اندکی در حدود ۱ مترمکعب بر دقیقه. اولی ۳۴/۲ و دومی ۳۳ مترمکعب بر دقیقه FAD یا هوادهی هوای فشرده دارد.

سطح قدرت صدای تولیدی عموم کمپرسورهای اسکرو دیزل در همین رنج است.
شدت صدای تولیدی کمپرسور XRYS577 در مجاورت و فاصله ۷ متری

در این دور موتور کمپرسور ۱۰۴ دسی‌بل صدا تولید خواهد کرد که آسیب آنی شنوایی به همراه داشته و می بایست علاوه بر بهره‌گیری از تجهیزات ایمنی، فاصله حدود ۷ متری را نیز با آن برای حضور مداوم لحاظ نمود.

وزن و ابعاد
وزن و ابعاد هر دو مدل

تفاوت‌های این دو کمپرسور اسکرو دیزلی

کمپرسور XRYS557 سیستم رگولاتور دستی پنوماتیک دارد. اما کمپرسور XRYS577 از تکنولوژی جدید و در انتظار ثبت اطلس کوپکو با عنوان DrillAirXpert بهره می برد که در توصیف آن امکان بهره‌مندی از فشار و هوادهی متغیر و نیز صرفه جویی در سوخت تا ۳ درصد را ذکر می کند، همچنین احتمال انجماد شیرهای دستی را نیز دلیل دیگری برای استفاده از این تکنولوژی نوین می شمارد. بالطبع انتخاب با مصرف‌کننده هست اما نمیتوان مزایای سیستم کنترل منوآل و قیمت پایینتر را نادیده گرفت.

کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو، مدل XRYS 577، نقطه اتصال مخزن سوخت خارجی نیز دارد و این امکان فراهم است تا با اتصال به چنین مخزنی مدت زمان کار کمپرسور و دوره نیاز به سوخت‌رسانی رو گسترش دهیم. این کمپرسورها با افترکولر و سپراتور آب یکپارچه تولید می شوند.

امکان مقایسه کمپرسورهای همرده در این تصویر فراهم شده است.
مقایسه این کمپرسور دیزلی با دو کمپرسور همرده‌ی دیگر از کمپرسورهای پرتابل اطلس کوپکو

کاتالوگ این کمپرسور در صفحه کاتالوگ‌های اطلس کوپکو به آدرس زیر قرار گرفته است.

اطلس کوپکو

در صفحه‌ی مذکور Ctrl+F در ویندوز و یا Command+F در مک برای جستجو و یافتن هرچه سریعتر کاتالوگ موردنظر خود استفاده نمایید.

نکات پایانی در مورد خرید یا اجاره کمپرسور اسکرو

بسته به نیاز و شرایط حاکم بر یک مجموعه تولیدی یا غیرتولیدی گزینه‌های اجاره و خریداری کمپرسور اسکروی صفر و کارکرده برای مشتریان فراهم است. عموم شرکت‌های دولتی موظف به تهیه ماشین آلات صفر هستند که این مسئله در وضعیت تحریمی بازار فعلی کمی دشوار شده است. برای تعیین وضعیت کمپرسورهای کارکرده نیز نیازمند شناخت یا بهره‌مندی از مشاوره کارشناسی معتبر هستیم. همچنین نگهداری، تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای کمپرسورهای اسکرو نیز در گستره‌ی خدمات کارشناس مذکور قرار میگیرد. می بایست توجه داشته باشیم برخی از برندها، مانند کمپرسور کایزر، در طول سالیان از حضور در بازار ایران پرهیز داشته اند و در نتیجه قطعات یدکی آنها به دشواری پیدا می شود، اما برند کمپرسور اطلس کوپکو فعالیت همیشگی و مداوم داشته و از این لحاظ اطمینان خاطر بیشتری فراهم میاورد.

قیمت کمپرسور اسکرو به عوامل متعددی بستگی دارد و البته که در شرایط فعلی بازار کشور ایران، مبلغی بر قیمت به عنوان پرمیوم افزوده شده است و فعالان بازار بعضا مقداری به دور از انصاف رفتار می کنند. اما همچنان کمپرسورهای اسکرو دیزلی و برقی برندی چون اطلس کوپکو که از اعتبار و جای پای محکمی در ایران برخوردار است و عمر مفید مناسبی دارد به خریداران محترم توصیه میشود.

تماس با شرکت