اطلس کوپکو کمپانی سوئدی مستقر در ناکا، سوئد، حدود ۱۵۰ سال تجربه در طراحی و تولید تجهیزات حفاری، راهسازی و کارخانه‌ای دارد که عموم آنها متمرکز بر ماشین آلات پنوماتیک است. نام اطلس کوپکو نیز برگرفته از “کمپانی تجاری پنوماتیک” است. این کمپانی با نام اولیه‌ی اطلس در بحران و رکود اواخر سده نوزدهم از حوزه راه آهن و تجهیزات مربوطه کم کم خارج شد و در سال پایانی آن سده تولید کمپرسورهای هوا را آغاز کرد. در سال ۱۹۱۷ اطلس کوپکو و دیزل موتورز ادغام شده و با نام جدید اطلس دیزل بر تولید کمپرسورهای هوا و موتورهای دیزلی تمرکز کردند.

اطلس دیزل که در دوره‌ی جنگ جهانی اول رشد خیلی خوبی را پشت سر گذاشته بود، در دوره‌ی رکود متعاقب آن دچار افت جدی شد. این روند با جنگ دوم و خرید و تصاحب سایر شرکت‌های سوئدی به رشد مجدد انجامید. عبارت «متود سوئدی» استراتژی دوره‌ی جنگ این کمپانی مبنی بر تولید تجهیزات سبک حفاری (دریل و سرمته‌) بود که در دوران پساجنگ نیز تداوم یافت. در سال ۱۹۴۸ اطلس دیزل بخش مربوط به موتورهای دیزلی خود را منحل نمود و عنوان دیزل در نام شرکت دیگر ارتباطی با حوزه کاری آن نداشت. از این رو با اقتباس از نام کمپانی تجاری پنوماتیک که زیرمجموعه بلژیکی این شرکت بود، عنوان اطلس کوپکو را برای خود برگزید (کوپکو اختصاری از عبارت مذکور است).

اطلس کوپکو سوئدساختمان مرکزی اطلس کوپکو – ناکا، سوئد

اطلس کوپکو در دهه‌ی اخیر و کمپرسور اسکرو

از سال ۲۰۱۷ اطلس کوپکو در چهار بخش تکنولوژی کمپرسور، تکنولوژی وکیوم، تکنولوژی صنعتی و تکنولوژی قدرت فعالیت دارد. امروز از تکنولوژی کمپرسور این شرکت به سراغ یکی از محصولات ساخت ۱۹۸۹ آن خواهیم رفت. مشهورترین شاخه‌ی اطلس کوپکو همچنان همان شاخه‌ی پنوماتیک و کمپرسورهای هواست. این کمپرسورها در دسته‌های پیستونی، اسکرو، اسکرول،‌ سانتریفیوژ و توربو کمپرسورها تولید می شوند. کمپرسور اسکرو دستگاهی است که برای فشرده سازی هوای فشرده و راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات پنوماتیک از مکانسیم جابجایی مثبت بهره میبرد. در این فرآیند دو روتور نر و ماده نامتقارن با تعداد لوب‌های نابرابر (برای مثال ۶ به ۵) در هم تنیده و به گردش درمی آیند تا هوای ورودی گیر افتاده در میان آنها با کاهش حجم تدریجی و افزایش فشار و دما مواجه شود. نیروی مورد نیاز برای چرخش روتورها را موتورهای برقی و دیزلی تامین می کنند. علت اصلی بکارگیری هوای فشرده به جای بکارگیری مستقیم نیروی برق و دیزل در چند مسئله نهفته است؛ نخستین دلیل همان دلیلی است که اکنون خودروهای دیزلی در سراسر جهان بر خودروهای الکتریکی ارجحیت دارند. باتری‌های الکتریکی برای ارائه کیفیت محصولات پنوماتیک ناتوان است. دلیل دیگر امکان ارائه خدمات چندبُعدی ماشین آلات پنوماتیک است، بر روی یک تکنولوژی پایه، کمپرسورهای هوا در تمام شرایط آب و هوایی و جغرافیایی در دسترس و آماده به کار هستند. در صورت محدودیت در دسترسی به برق کمپرسورهای دیزلی امکان ارائه خدمات مورد نیاز را دارند که در این مطلب به معرفی و آشنایی با یکی از اقسام شناخته شده‌ی کمپرسور اسکرو از اطلس کوپکو میپردازیم.

کمپرسورهای پرتابل XA و XR اطلس کوپکو

اطلس کوپکو در طول سده‌ی گذشته به توسعه کمپرسورهای متحرک یا پرتابل خود پرداخت. از آنجا کمپرسور اسکرو حداقل قطعات متحرک و حداکثر کاربرد را در رنج هوای فشرده موردنیاز صنایع دارد بهترین گزینه برای این منظور محسوب میشد. کمپرسورهای اسکرو دیزلی اطلس کوپکو از یک، دو و یا سه مرحله فشرده سازی بهره می برند. XA یک المنت یا استیج فشرده سازی دارد. در نام محصول مورد بحث امروز XAS 430 DD را مشاهده می کنیم X متحرک، A تک مرحله‌ای، S مجهز به پروفایل کاهنده‌ی صدا، ۴۳۰ لیتر بر ثانیه هوای فشرده خروجی، DD موتور دیزلی دویتز.

آشنایی با کمپرسور اسکرو دیزل اطلس کوپکو مدل XAS 430

پلاک کمپرسور دیزلی پرتابل از اطلس کوپکو.
پلاک کمپرسور – سال ساخت ۱۹۸۹ در تصویر دیده می شود.

XA 430 یکی دیگر از مدل‌های قدیمی کمپرسورهای اسکرو دیزلی اطلس کوپکوست که همچنان مصرف‌کنندگان و حتی مشتریان خاص خود را دارد. این کمپرسور پرتابل ۴۳۰ لیتر بر ثانیه برابر با ۲۵/۸ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده تحت فشار ۸/۵ بار بیرون میدهد و برای به کارگیری در معادن، پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی گزینه‌ی مناسبی است. نسخه‌های جدیدتر کمپرسورهای حفاری اطلس کوپکو ذیل لاین DrillAir طبقه‌بندی شده‌اند که بدیهی است هزینه و در شرایط فعلی بازار فرآیند واردات و ترخیص آنها پروسه‌ای فرسایشی است.

از گزینه‌های موجود در بازار ایران که به عنوان جایگزین‌های مناسب برای این کمپرسور شمرده شود می توان به XP 825 اینگرسولرند، XAS 426 اطلس کوپکو و XP 900 اینگرسولرند اشاره داشت. موتورهای این کمپرسورها به ترتیب کامینز، مرسدس و کاترپیلار هستند. کمپرسورهای XA 430 نیز از موتورهای دویتز یا کامینز NT855 بهره می بردند.

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو - شیرهای خروجی
شیر خروجی کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAS 430
کمپرسور دیزلی ساخت کمپانی اطلس کوپکو
کمپرسور اسکرو دیزلی XAS 430 – مناسب برای حفاری

S در نام کمپرسورهای هوای اطلس کوپکو مخفف Silenced به معنای آن است که در شاسی و بدنه از پوشش‌هایی برای کاهش صدا در هنگام کار استفاده شده است.

کتب راهنمای کمپرسورهای اطلس کوپکو

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد کمپرسورهای این رده با همکاران ما تماس بگیرید و یا مطلب زیر را مطالعه بفرمایید:

راهنمای تهیه کمپرسور دیزلی میان‌رده اطلس کوپکو

همچنین برای دسترسی به کتب راهنمای مختلف ماشین آلات اطلس کوپکو به صفحه کتب راهنمای این کمپانی بر روی وبسایت جهان کمپرسور مراجعه کنید.
تماس با شرکت