دیتاشیت کمپرسور zt 37 اویل فری
اطلاعات فنی کمپرسور ZT 37 اطلس کوپکو

پیشتر ZT 15 و ZT 22 و همچنین مدل قدیمی‌تر این رده ZT 1 را بررسی و معرفی کردیم، اکنون به سراغ ZT 37 میرویم که مدل پرقدرت‌تر این کمپرسورهای اویل فری اطلس کوپکوست و برای مثال در فشاری نزدیک فشار عملکردی ZT 1 تا ۲ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی بالاتری دارد. کمپرسور اسکرو برقی کمپرسوریست که رای تامین توان خود از الکتریسیته بهره میبرد. این کمپرسورها در صورت وجود دسترسی مداوم به برق گزینه‌ای به مراتب به صرفه‌تر از کمپرسور دیزلیی هستند. همچنین عموم مصارف کمپرسورهای اویل فری در کارخانجات است. الکتروموتور کمپرسور اسکرو برقی توان خود را (در اینجا ۳۷ کیلووات) در اختیار دنده‌ها و در نهایت روتورهای داخل هوزینگ المنت کمپرسور قرار میدهد تا با گردش جریان هوای ورودی را فشرده و تحویل مصرف کننده دهند. این روتورها در کمپرسورهای اویل فری ZT روکشی خاص داشته و کلیرانس آنها با جداره سیلندر به حداقل میزان ممکن رسیده است تا از تجمع حرارتی و هدررفت جریان برگشتی هوا جلوگیری شود. همانطور که میدانیم در کمپرسورهای روغن پاششی جریان روغن داخل هوزینگ علاوه بر پاکسازی و خنک‌سازی به روانکاری نیز کمک می کند و مجموع این عوامل در افزایش بهره‌وری این کمپرسورها موثر است. در غیاب روغن، جنس خاص روکش روتورها و کلیرانس اندک نقش لازم و کافی را برای بهبود بهره‌وری انجام میدهد.

به بررسی مدل ZT 30 با موتور ضعیفتر از ZT 37 نیز نگاهی بیندازید.

کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو، G و Z

کمپرسورهای GA و GR پرچمداران اطلس کوپکو در میان کمپرسورهای اویل اینجکت یا روغن پاششی هستند، کمپرسورهایی که با ورود خود به بازار تحولی در این زمینه ایجاد کردند؛ ZT و ZR هم جایگاهی چندان پایینتر ندارند. در تمامی این کمپرسورها یک ویژگی برجسته است: سهولت دسترسی برای سرویس و مدیریت کمپرسور. کمپرسورهای ZT کمپرسورهای هواخنک و کمپرسورهای ZR کمپرسورهای آب‌خنک اطلس کوپکوهستند که هوای خشک یا عاری از روغن تحویل میدهند. این فرایند همانطور که پیشتر نیز گفته شد با اتکا بر روکش خاص روتورها (فولاد+الیاف کربن) و کلیرانس ناچیز میان روتورها و همچنین روتورها و سیلندر میسر گشته است و باز هم همانطور که پیشتر گفت این به معنای هوای صددرصد بدون روغن نیست، هوای مکش کمپرسور که هوای محیط شماست خود آلوده به روغن است و وظیفه‌ی تصفیه‌ی آن پس از فشرده‌سازی با افترکولر و فیلتر روغن.

در صورت تمایل به آشنایی با تفاوت‌های آبخنک و هواخنک مطالعه کنید

ZT 37 اسکرو برقی اویل فری اطلس کوپکو در دو فشار عملیاتی ۷/۵ و ۸/۶ بار به ترتیب با دبی هوای فشرده خروجی ۵/۸ و ۵/۵ مترمکعب بر دقیقه ساخته و به بازار عرضه می شود. هر دوی این کمپرسورها از موتوری ۳۷ کیلوواتی بهره می برند، تفاوت در هوای خروجی ناشی از تفاوت در دنده‌هاست. طراحی و ساخت کمپرسورهای اسکرو برقی اویل فری تا حدی پیچیده و نیازمند ظرافت است که تکنولوژی و امکان تعمیر المنت آن در داخل کشور موجود نیست. این مسئله ریسک خرید و کار با آنها را کمی افزایش میدهد که با همراهی و پشتیبانی کارشناسان ما و صدالبته با هماهنگی و رسیدگی به موقع اپراتورهای دستگاه قابل کنترل می باشد.

پلاک کمپرسور اسکرو برقی ZT 37 اطلس کوپکو
پلاک یک دستگاه کمپرسور ZT 37 ساخت ایالات متحده

برای مشاهده‌ی ۴۰ کمپرسور اسکرو بررسی شده‌ کلیک کنید

آپشن‌های کمپرسور اسکرو ZT اطلس کوپکو

سطح صدای تولیدی این کمپرسور مشابه با سایر مدل‌های این رده ۷۲ دسی‌بل بوده و با یک جاروبرقی کم‌صدا برابر می کند. همچنین این کمپرسور در نسخه‌های فول‌ فیچر نیز ساخته می شود که در داخل اتاق کمپرسور بنا به نیاز مشتری یک دستگاه درایر/خشک کن اطلس کوپکو، مدل‌های IMD و یا ID، تعبیه شده است. خرید کمپرسورهای فول فیچر در هزینه و فضا صرفه جویی محسوب میشود. تفاوت مدل‌های درایری که در داخل کمپرسورهای فول فیچر اطلس کوپکو قرار گرفته است با مدل‌هایی که در کنار آنها خریداری میشود در چند نکته است:

۱. درایر داخلی دقیقا مخصوص ظرفیت هوادهی کمپرسور مذکور طراحی شده است و به قولی match شده است.

خیلی مراقب کمپرسور اویل فری خود باشید! تعمیر المنت این کمپرسورها در ایران تقریبا ناممکن است و سفارش المنت برای واردات تقریبا هم‌قیمت دستگاه خریداری شده هزینه خواهد داشت!

۲. درایر داخلی از نظر ساختاری نیز تفاوتی با درایر خارجی دارد. برای مثال IMD نسخه داخلی درایر MD اطلس کوپکوست. درام این درایر‌ به موجب آنکه میبایست در داخل پکیج کمپرسور جا داده شود به طور افقی طراحی شده و این برخلاف درام عمودی درایر‌های مجزا است.
۳. افت فشار درایر داخل کمپرسور فول فیچر کمتر از درایر یا خشک کن خارجی است.

تابلو برق اطلس کوپکو
پنل اپراتور در کمپرسور ZT 37

این کمپرسور مشابه با ZT و ZRهای مجهز به موتور الکتریکی ۵۵ کیلوواتی، در ابعاد طول*عرض*ارتفاع = ۲۴۴۰*۱۰۲۶*۱۸۸۰ میلیمتری ساخته میشود.

کتب راهنمای کمپرسورهای مختلف

برگ فنی و بروشور این کمپرسورهای هوای خشک بر روی صفحه‌ی مربوط به کتب راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفته است که از آدرس زیر قابل دسترسی است:

اطلس کوپکو

تماس با شرکت