ZT 132 کمپرسوری اسکرو با الکتروموتوری حدودا ۱۳۲ کیلوواتی است. این دستگاه اویل فری است، بدین معنا که در سیلندر فشرده سازی (المنت کمپرسور اسکرو) برای خنک‌سازی از روغن استفاده نمیشود تا روغن موجود در هوای فشرده خروجی به حداقل برسد و برای مصارف حساس به روغن مناسب باشد. فرآیند خنک سازی المنت این کمپرسورهای هوا بر دو اصل متکی است؛ نخست جنس ویژه‌ی روکش روتورها که عموما بر دو نوع است،‌ پلی تترا فلوئورو اتیلن (PTFE) که بیشتر با مشهورترین عنوان تجاری آن، تفلون، شناخته شده است و مولیبدنوم دی سولفید. اصل دوم خنک‌سازی در این کمپرسورها کلیرانس بسیار کم (فاصله‌ی روتورها با جداره‌ی سیلندر) است که امکان تجمع حرارتی را به حداقل میرساند. با اتکا بر این دو تغییر هوشمندانه در طراحی کمپرسورهای اسکروی اویل فری، روتورها و سیلندر را خنک نگاه میدارند. لیکن روغن همچنان برای سایر مصارف در داخل پکیج کمپرسور در جریان خواهد بود که کلیدی‌ترین آنها روانکاری قطعات متحرک است. به موجب حضور این روغن و همچنین عوامل دیگری چون وجود ذرات و رطوبت در هوای محیط، نیاز به بهره‌گیری از سیستم‌های جانبی مناسب مانند فیلترها، افترکولر و درایر، همچنان ضروری است.

در بازار کمپرسور اویل فری عموما با همین عنوان شناخته میشود، oil free به معنای عاری از روغن. همچنین با عناوین کمپرسورهای بدون روغن و هوای خشک نیز از آنها یاد میشود.

در مطالبی سریالی روغن‌های پیشنهادی اطلس کوپکو برای کمپرسورهای مختلف خود، بالاخص کمپرسورهای اویل فری، را معرفی کردیم که میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر با آنها آشنا شوید:

روغن کمپرسور اسکرو هوای خشک اطلس کوپکو

آشنایی با کمپرسور اسکرو برقی و اویل فری اطلس کوپکو، ZT 132

در تصویر ابعاد ZT 132 اطلس کوپکو آمده است. این دستگاه کمپرسور اسکرو برقی و اویل فری اطلس کوپکوست.
ابعاد کمپرسور اسکرو – برقی – اویل فری اطلس کوپکو، مدل ZT132 در کنار ZT 110، ZT 145 و ZT160

این کمپرسور از خانواده کمپرسورهای ZR/ZR Oil Free Compressors می باشد. در این خانواده کمپرسورهای ZR دارای سیستم خنک کننده‌ی آب و کمپرسورهای ZR دارای سیستم خنک کننده‌ی روغن-هوا می باشند.

کمپرسور هواخنک با کمپرسور آب‌خنک چه تفاوتی دارد؟

فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی هوای فشرده

فشار کاری هوای این کمپرسورها از ۷ تا ۱۰ بار بوده و ظرفیت هوادهی های مختلفی را متناظر با توان‌های متفاوت ارائه می دهند. همچنین این کمپرسورها دومرحله ای هستند.

تصویر از کتاب - دیتاشیت
دیتاشیت کمپرسور ZT 132 اطلس کوپکو

برای مثال همانطور که در جدول بالا دیده می شود:
در کمپرسورهای ZT 132 با فشار هوای کاری ۱۰ بار (۵۰ هرتز مناسب برق ایران)، دمای هوای خروجی حدودا ۲۷ درجه سانتیگراد،‌ سرعت محور موتور ۲۹۸۰ دور بر دقیقه و توان ورودی در فشار ماکسیمم کاری (۱۰ بار) ۱۴۴ کیلووات است. ظرفیت روغن این کمپرسور ۴۹ لیتر بوده و صدای آن در هنگام کار نیز ۷۸ دسی‌بل می باشد.

این کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو هوای خشک (بدون روغن) تولید میکنند و برای جذب آب موجود در هوای‌ آنها به نصب درایر نیاز می باشد. من جمله موارد استفاده‌ی آنها می توان به کارخانجات داروسازی، صنایع غذایی، خودروسازی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی اشاره داشت.

کمپرسور اسکرو فول فیچر و کمپرسور اسکرو سرعت متغیر

کمپرسورهای فول فیچر دارای درایر مناسب خود هستند،‌ کمپرسورهای پلاس تا ۱ متر مکعب بر دقیقه (۳۰ cfm) ظرفیت هوادهی بیشتر داشته و نیز نویز (صدا بر حسب دسی بل) آنها مقدار اندکی کمتر می باشد؛ از دیگر سو این کمپرسورها سنگین تر از کمپرسورهای معمول می باشند. همچنین کمپرسورهای VSD یا Variable Speed Drive دارای اینورتور بوده و امکان بهره بردن از برق متناوب (دریافت برق متغیر بسته به نیاز دستگاه)‌ را دارا می باشند.

کمپرسور «زد تی ۱۳۲» اطلس کوپکو در مدل‌های ۷ و ۸ بار حدود ۲۰ مترمکعب بر دقیقه و در مدل ۱۰ بار حدود ۱۸ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده خروجی خشک در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. فراموش نشود که هوای خشک به معنای هوای صددرصد عاری از آلاینده یا حتی روغن نیست. هوای خشک یعنی هیچگونه روغنی در فرآیند تراکم داخل نگردیده و هرچه روغن در هوای خروجی دریافت کنید، از ابتدا در داخل هوای محیطی شما حاضر بوده است.

اما این که قرار ما نبود…

بی‌جهت نیست که کارشناسان هوای فشرده تاکید جدی بر استفاده از فیلترهای مناسب و افترکولر دارند. هرگونه آلاینده ممکن است به محصول نهایی کمپرسور یعنی هوای فشرده و متعاقبا بر محصول نهایی خط تولید شما تاثیرات جدی داشته باشد. از بکارگیری فیلترهای مناسب برای دستیابی به کیفیت هوای فشرده مطلوب غافل نشوید.

کتب راهنمای کمپرسور اطلس کوپکو

کتب راهنمای کمپرسورهای مختلف اطلس کوپکو، من جمله کمپرسور دیزلی، بر روی صفحه‌ی ویژه‌ی کاتالوگ‌های اطلس کوپکو بر روی وبسایت جهان کمپرسور قرار گرفته است.

تماس با شرکت