کمپرسورهای برقی اویل فری اطلس کوپکو در مدل‌های ZT و ZR تولید می شوند. همچنین برای تهیه کمپرسور اویل فری و برقی میتوانید سری به مدل‌های اسکرول نیز بزنید. کمپرسورهای اسکرول برای مصارف بیمارستانی و آزمایشگاهی مناسبتر هستند و قیمت آنها بیشتر از دستگاه‌های اسکرو می باشد. کمپرسور اسکرو برقی ZT از روکش‌های مخصوصی چون تلفون برای روتورهای خود بهره می برد و کلیرانس یا فاصله میان روتورهای با جداره سیلندر المنت بسیار اندک است تا تجمیع حرارتی رخ ندهد؛ این کمپرسورها با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها نیاز به روغن در داخل سیلندر فشرده سازی را به حداقل رسانده اند لیکن روغن در داخل پکیج کمپرسور موجود است و برای روانکاری قطعات به کار می رود. همچنین داخل هوای ورودی به کمپرسور هوا نیز روغن و سایر آلایند‌ه‌های محیطی حاضرند که با فشرده سازی غلظتشان در هوای فشرده خروجی بالاتر می رود؛ در نتیجه نیاز به فیلترهای مناسب و افترکولر ضروری است تا کیفیت هوای فشرده به میزان مورد نیاز مصارف حساس برسد.

معرفی کمپرسور اسکرو برقی اویل فری یا بدون روغن

آشنایی با کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو – کمپرسوری اویل فری و ۷۵ کیلوواتی

تصویر یک کارگوی حاوی کمپرسور اسکرو برقی اویل فیری اطلس کوپکو، مدل Z
کمپرسور اسکرو برقی اویل فیری اطلس کوپکو، از سری Z

این کمپرسور نیز از خانواده کمپرسورهای ZR/ZR Oil Free Compressors می باشد. در این خانواده کمپرسورهای ZR دارای سیستم خنک کننده‌ی آب و کمپرسورهای ZR دارای سیستم خنک کننده‌ی روغن-هوا می باشند. (رجوع شود به هواخنک یا آب‌خنک)

این کمپرسورها در ۳ فشار عملیاتی ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار با ظرفیت های هوادهی به ترتیب ۱۱/۶، ۱۱ و۱۰/۴ مترمکعب بر دقیقه ساخته می شوند. همچنین این کمپرسورها در نسخه‌ی ۸/۶ بار به صورت HAT نیز تولید می شوند؛ High Ambient Temprature یا همان به اختصار HAT کمپرسورهایی هستند که امکان فعالیت در درجه حرارت های بالاتر (هوای ورودی گرمتر) تا ۵۰ درجه را دارا می باشند. توان موتور الکتریکی این دستگاه همانطور که از نام آن برمیآید ۷۵ کیلووات معادل ۱۰۰ اسب بخار می باشد. در مدل های فول فیچر نقطه شبنم فشار منفی ۳۰ برای فشارهای ۷/۵ و ۸/۶ و منفی ۳۱ برای فشار ۱۰ بار می باشد. صدای تولیدی این دستگاه‌ها همگی ۷۲ دسی‌بل است. موتور فن‌ نصب شده بر روی این کمپرسورها برای مدل‌های بدون خشک‌کن ۳/۶ کیلووات و برای مدل های فول فیچر ۴/۷ کیلووات توان دارد.

المنت یا استیج کمپرسور اسکرو اویل فری واحد بسیار حساسی است. حساس بدین معنا که در صورت آسیب امکان سرویس یا اوورهال آن در ایران وجود ندارد. کلیرانس میان روتورها و پوسته به قدری کوچک است که تاکنون تکنولوژی مناسب برای تنظیم آن فراهم نیامده است. این در صورتی است که مسئله‌ی مشکل روکش روتور را به شکلی مرتفع ساخته باشیم.

در نگهداری این واحد دقت کافی را ابراز کنید.

بله – در صورت آسیب جدی به المنت کمپرسور اسکرو اویل فری، نیازمند خرید یک دستگاه جدید هستید چون وارد کردن المنت کمپرسور از خرید کمپرسور جدید برای شما گرانتر تمام خواهد شد.

دیتاشیت کمپرسورهای ZT 55 تا ZT 90 اطلس کوپکو

اطلاعات کامل این مدل در جدول زیر قابل مشاهده می باشد:

در جدول ویژگی‌های فنی کمپرسور ZT 75 آمده است که در مدل‌های ۷/۲۵، ۸/۶، ۹ و ۱۰/۴ بار و در رنج هوادهی ۱۱ تا ۱۴ مترمکعب بر دقیقه تولید می شوند.
تکنیکال شیت کمپرسورهای ZT اطلس کوپکو،‌ از مجهز به موتور ۵۵ کیلووات تا ۹۰ وات فول فیچر به علاوه مدل‌های HAT مناسب هوای گرم

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می کنید و پیشتر نیز در مطالب مربوط به معرفی هرکدام از آنها آمده است (در معرفی کمپرسور اسکرو اویل فری ZT 200 اطلس کوپکو میتوانید لیستی از سایر مدل‌های بررسی شده‌ی ZT را داشته باشید) کمپرسور ZT کمپرسوری هواخنک و اویل فری است و رقم پس از ZT معرف توان الکتروموتور نصب شده بر روی آن است. هرچه توان تامین شده برای چرخش روتورها بالاتر، کمپرسور قوی تر. برای مثال در مقایسه با کمپرسوری با موتور ۹۰ کیلوواتی و کمپرسوری دیگر با موتور ۷۵ کیلوواتی از جدول بالا خواهیم داشت که در فشار عملیاتی یکسان ۱۰ بار، اولی ۱۲/۵ و دومی ۱۰/۴ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده تولید می کند که تفاوت ۲۰ درصدی در صنعت تفاوتی جدی محسوب می شود. کتاب راهنمای این کمپرسور نیز پیشتر بر روی صفحه‌ی مربوط به دستگاه‌های اطلس کوپکو قرار گرفته است.

تماس با شرکت