در نامگذاری کمپرسور دیزلی و پرتابل اینگرسولرند، قاعده‌ی سرانگشتی جدول زیر را به خاطر داشته باشید:

فشار عملیاتی کمپرسور پرتابل اینگرسولرند مدل‌های P XP HP MHP VHP و XHP
نامگذاری کمپرسور پرتابل اینگرسولرند فشارهای ۷ تا ۲۴ بار

همانطور که از جدول فوق نیز قابل دریافت است HP به اختصار به مدل‌های High Pressure یا فشار قوی اشاره دارد. همینطور از پیش متوجه میشویم که مدل موردنظر ما در مطلب اخیر، کمپرسور پرتابل P 750 اینگرسولرند، دستگاهی است که فشار عملیاتی ۷ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. لازم به ذکر است که برخی از مدل‌های کمپرسور پرتابل دیزلی اینگرسولرند که پیشتر به آنها پرداخته شده، مانند کمپرسور پرتابل C 185 دوسان ، و یا در آینده به آنها خواهیم پرداخت، مانند NHP 1500، از سیستم نامگذاری متفاوتی بهره میبرد ( NHP 1500 دستگاهی پرتابل،‌ اویل فری و ۱۰ بار است). همچنین برای آشنایی با کمپرسورهایی که با شیوه‌ی جدول فوق نامگذاری و به بازار عرضه شده اند میتوانید بر روی وبسایت شرکت جهان کمپرسور به جستجو پرداخته و یا با کلیک بر روی هرکدام از مطالب زیر به صفحاتی به عنوان نمونه مراجعه کنید:

کمپرسور دیزلی دوسان مدل P 185 موتور دوسان

کمپرسور دیزلی دوسان مدل XP 200 موتور جان دیر

کمپرسور دیزلی اینگرسولرند مدل HP 935 موتور کومنز

کمپرسور دیزلی اینگرسولرند مدل MHP 825 موتور کومنز

کمپرسور دیزلی اینگرسولرند مدل VHP 300 موتور اینگرسولرند

کمپرسور دیزلی اینگرسولرند مدل XHP 900 موتور کاترپیلار

همانطور که در بالا مشاهده میکنید اینگرسولرند و به تبعیت از آن کمپانی دوسان کره جنوبی، برخلاف اطلس کوپکو، در برخی از مدل‌های ضعیف موتور ساخت خود را بر روی کمپرسور پرتابل دیزلی نصب میکند.

کمپرسور اسکرو دیزلی

در گذشته و پیش از ابتکار واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های سازنده کمپرسور هوا، تمام نیازهای هوای فشرده کارخانجات و صنایع غیرتولیدی را کمپرسور پیستونی تامین میکرد. کمپرسور پیستونی در نسبت فشار بالا تخصص دارد، بدین معنا که از کمپرسور پیستونی توقع فشارهای عملیاتی بسیار بالا را به راحتی خواهیم داشت. اما کمپرسور پیستونی در دستیابی به دبی یا نرخ هوادهی هوای فشرده ضعف‌های جدی دارد و از این رو بود که در دهه‌های نیمه دوم قرن بیستم طراحی روتاری و در پی آن کمپرسورهای روتاری اسکرو که از دو روتور نامتقارن نر و ماده‌ی درهم‌تنیده برای تراکم هوای محیط بهره میبرد رونق گرفت. کمپرسورهای روتاری بر روی طیف عملکردی فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی به کمپرسورهای محوری و سانتریفیوژ نزدیکتر بوده و به واقع سکته‌ی کمتری در مسیر جریان هوا ایجاد می کند؛ کمپرسور روتاری اسکرو امکان هوادهی هوای فشرده تا فشار عملیاتی ۴۰ بار و ظرفیت دبی تا ۴۰ مترمکعب بر دقیقه را دارد.

کمپرسور پرتابل دیزلی

کمپرسور اسکرو به دلیل تعداد کم قطعات متحرک در نسخه‌های متحرک به خوبی قابل طراحی، ساخت و عملیات است. برای مثال همانطور که پیشتر نیز در معرفی کمپرسور حفاری گفته شد:

برای تامین ضروریات حفاری و دستیابی به راهکارهای لازم در هنگام روبرویی با چالش‌های این عملیات خطیر، کمپرسورهای روتاری اسکرو، با توجه به قابلیت عملیات مداوم، بهترین گزینه می باشند. کمپرسورهای هوای اسکرو در اقسام موبایل و ثابت تولید می شوند که نوع موبایل عموما با موتورهای دیزل قدرتمندی چون کاترپیلار و کامینز تجهیز شده و عملکرد و قابلیت اتکا را توامان به ارمغان می آورد.

عملیات حفاری علاوه بر فشار عملیاتی محاسبه شده، نیازمند ظرفیت هوادهی، FAD، بالا دارد تا در شرایط دشوار حفاری‌های زیرسطحی عملیات با نقصان روبرو نشود.

کمپرسور پرتابل اینگرسولرند

در شهر تهران و در کوچه پس کوچه‌های آن قدم بزنید، احتمال اینکه با دستگاهی با شاسی سفید و خاکستری رنگ از کمپرسورهای دیزلی ساخت کمپانی اینگرسولرند روبرو نشوید بسیار اندک است. کمپرسور پرتابل اینگرسولرند به موجب قابلیت اتکای بالا، سهولت عملیات، نگهداری و تعمیر و همچنین قطعات یدکی موجود در بازار ایران از اولین انتخاب‌های مصارف غیرتولیدی چون اجرای ساختمان، حفاری چاه آب و معدن و همچنین راهسازی است.

کمپرسور اینگرسولرند مدل P 750

اطلاعات فنی تعدادی کمپرسور پرتابل دیزلی اینگرسولرند مدل‌های P750 HP600 XP600 HP750 و XP825 - عکس دیتاشیت کمپرسور اسکرو
دیتاشیت

همانطور که از جدول فوق بر میآید کمپرسور دیزلی P 750 اینگرسولرند از موتور کومنز LT10C-225 بهره میبرد که در سرعت ۱۸۰۰ دور بر دقیقه کار کرده و در ۱۲۰۰ دور بر دقیقه به صورت آنلود فعال است. این کمپرسور همانطور که از جدول ابتدای بحث و عدد حک شده بر روی آن قابل پیش بینی است ۷۵۰ سی اف ام برابر با ۲۱ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در فشار عملیاتی ۱۰۰ پی اس آی یا ۷ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.

موتور دیزلی کومنز

کومنز یا کامینز شرکت صنای سنگین آمریکایی چندملیتی است که در سال ۱۹۱۹ تاسیس گردیده و امروزه بزرگترین سازنده‌ی موتورهای دیزلی در سطح جهان است. دفتر مرکزی این کمپانی در کلمبوس، ایندیانای ایالات متحده است و در زمینه طراحی و تولید موتورهای درون‌سوز و فناوری‌های مرتبط با آن فعالیت میکند.

موتور نصب شده بر روی کمپرسور P750 اینگرسولرند، کومنز مدل LT10-C-225 است که در تصویر زیر مشاهده میکنید. این موتور ۲۹۴ اسب بخار برابر با ۲۱۶ کیلووات توان در اختیار دنده‌های سر شافت در طرف موتور قرار میدهد که با توجه به نسبت دنده‌های چرخ‌دنده‌ی سمت موتور به تعداد دنده‌های چرخ‌دنده‌ی سمت کمپرسور چرخش روتورهای اسکرو دیزلی را تامین میکند.

موتور دیزلی کومنز ۲۱۶ کیلوواتی

امروز، کمی پیشتر، لیست قطعات یدکی و همچنین دفترچه راهنمای نگهداری و راه اندازی کمپرسور دیزلی و پرتابل اینگرسولرند مدل های HP600، XP600، P750، HP750، XP825 و P900 موتور کومنز بر روی صفحه کتب راهنمای اینگرسولرند قرار گرفته است. برای سهولت دسترسی شما عزیزان این لیست قطعات یدکی یا Spare Parts List اینگرسولرند در پایان این مطلب و از طریق لینک دانلود زیر نیز قابل دستیابی است:

دانلود لیست قطعات یدکی

تماس با شرکت