اکثر کمپرسورهایی که در بازار موجود است و ما در مورد آنها صحبت می کنیم کمپرسورهایی ثابت هستند. هرچند کمپرسور هوای متحرک یا موبایل نیز مصارف عمده‌ای دارند. چنین کمپرسورهایی، که در ادبیات بازار با عنوان کمپرسور دیزلی میشناسیم، کاربردهای فراوانی از ساخت و ساز تا راهسازی و معدن‌کاوی دارند. تقریبا تمام کمپرسورهای موبایل کمپرسورهایی هستند که از موتور دیزلی بهره می برند.

کمپرسورهای موبایل چه هستند و کاربرد آنها چیست؟

کمپرسور دیزلی معمولا بر روی شاسی مجهز به چرخ و کشنده و یا در پکیج آف شور عرضه میشود.
کمپرسور دیزلی بر روی شاسی چرخ و کشنده

همانطور که پیشتر گفته شد، تقریبا تمامی کمپرسورهای متحرک، کمپرسورهایی با موتور دیزلی، روغن پاششی و روتاری اسکرو هستند. کمپرسورهای بسیار کوچک و همچنین کمپرسورهای بسیار بزرگ گاه با موتورهای الکتریکی نیز ارائه می شوند. کمپرسورهای متحرک Oil-free یا بدون روغن نیز، به موجب پیچیدگی‌های طراحی و تکنولوژی مورد نیاز، تنها توسط بزرگترین شرکت‌های تولید‌ کننده‌ی کمپرسور ارائه می شوند که برای برخی امور سرویس صنایع فرآیندی و دور از ساحل کاربرد دارند. کمپرسورهای دیزل متحرک که ابتدا در مصارف ساخت و ساز فعال بودند اخیرا در کاربردها و فرآیندهای مختلفی استفاده می شوند: تعمیرات و نگهداری راه‌ها، لوله‌کشی‌، تقویت سنگ‌ها، سندبلاست، عملیات بازیابی و غیره.

کمپرسورهای متحرک عموما به عنوان واحد هواسازی مستقل به همراه برخی آپشن‌هایی چون تجهیزات مدیریت کیفیت هوای فشرده (افترکولر، سپراتور آب، فیلترهای مناسب، هیتر، روان‌کننده و …) و نیز برخی تجهیزات کمکی (انتخابی) چون ژنراتورهای الکتریکی ۵تا۱۰کیلوولت‌آمپر ۲۳۰V/۴۰۰V، کمکی استارت سرد، وسایل ضددزدی، شاسی بدون نشتی و… ارائه می شوند.

سطوح صدا و آلایندگی

کمپرسورهای مدرن به موجب استقرار قوانین بین‌المللی اتحادیه اروپا و ایالات متحده از سطوح تولید صدا(نویز) قابل قبولی برخوردار هستند. استاندارد مزبور استاندارد EU Directive 2000/14/EC است که بر نویز انتشاری از ماشین‌آلات مورد استفاده در فضای باز نظارت دارد. فلذا این کمپرسورها را می توان در نواحی شهری و نزدیک مناطق بیمارستانی و امثالهم استفاده کرد.

در طی دو دهه‌ی گذشته، صرفه‌ی سوخت المنت‌های کمپرسورهای اسکرو به شکل چشم‌گیری بهبود یافته است و در نتیجه‌ی آن آلایندگی آنها نیز کاهش یافته است. این نکته بالاخص در مصرفی چون حفاری چاه آب بسیار حائز اهمیت است که به ساعت‌ها کار پیوسته‌ی کمپرسور نیاز داریم.

کمپرسور پرتابل اینگرسولرند

انعطاف عملیاتی کمپرسور پرتابل

در حالی که کمپرسورهای صنعتی ثابت برای استفاده در یک یا چند کاربرد خاص و در کنار یک سیستم توزیع هوای فشرده‌ی خاص طراحی می شوند، کمپرسورهای موبایل می بایست انعطاف عملیاتی بسیاری را برای پاسخگویی به نیازهای گستره‌ی وسیعی از محیط‌ها، دماها، سطوح رطوبتی، فشارهای عملیاتی، ارتفاع‌ها و سیکل‌های لود/آنلود مختلف فرآهم آورند. سایر ویژگی‌های کلیدی کمپرسورهای دیزل متحرک قابلیت اتکای بالای عملیاتی،‌ ویژگی‌های سرویس مناسب، تاثیرات محیطی اندک از ابعاد نویز و آلایندگی، سایز و وزن کم می باشد.

عملیات در نواحی مرطوب و بسیار مرطوب، به طور خاص در شرایطی که پروفایل لود/آنلود دستگاه شامل سیکل لود در فشار بالا یا دوره‌های طولانی عملیات آنلود می باشد، منتج به میعان بخشی از محتوای آب هوا در مدار روغن کمپرسور می شود؛ این اتفاق علاوه بر کیفیت روغن بر اجزای روغن‌کاری شده‌ی کمپرسور نیز تاثیری مخرب دارد. تنها وجود ۱ درصد آب در روغن، عمر مفید بلبرینگ‌ها را تا ۴۰درصد کاهش می دهد. کمپرسورهای بسیار جدیدی هستند که به سیستم کنترل دمای روغن الکترونیکی مجهز بوده و از قطعات کمپرسور در طول عمر مفید آنها محافظت می کند.

تماس با شرکت