کمپرسور باد صنعتی دستگاهی است به مثابه باتری نیرومندی که در خدمت صنایع تولیدی و غیرتولیدی مشغول به فعالیت است. هوای فشرده در صنایع به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم کاربرد دارد. در مصارف مستقیم که اصطلاحا به هوای فعال شناخته میشود هوای فشرده به طور مستقیم بر روی محصول اعمال میگردد. از مثال‌های بکارگیری فعال هوای فشرده میتوان به رنگ‌پاشی در صنایع خودروسازی اشاره کرد. در مصارف غیرمستقیم هوای فشرده اصطلاحا هوای انرژی نامیده میشود. کاربرد هوای انرژی بسیار فراوان و شناخته شده است و در میان مصارف غیرتولیدی آن میتوان به راه‌اندازی دریل واگن پنوماتیک و در مصارف تولیدی آن نیز حضور آن در کمپرسورخانه کارخانجات چشمگیر است و انرژی مورد نیاز ابزار و تجهیزات متعدد پنوماتیک را تامین میکند.

اطلس کوپکو – بزرگترین تولید کننده کمپرسور باد صنعتی؟

اطلس کوپکو شناخته‌شده‌ترین کمپانی سازنده ماشین آلات راهسازی و حفاری و همچنین کمپرسور گاز و هواست. ساختمان مرکزی این کمپانی در استکلهم سوئد و بزرگترین کارخانه سازنده کمپرسور آن در آنتورپ بلژیک قرار دارد. کمپانی اطلس کوپکو تا اواسط قرن گذشته با عنوان اطلس دیزل فعال بود و خود موتورهای دیزلی مورد نیاز ماشین آلاتش را نیز طراحی کرده و میساخت. در سال ۱۹۴۸ و با حذف مجموعه تولید موتور،‌ اطلس کوپکو به عنوان جدید خود تغییر نام داد. این کمپانی در ساخت کمپرسور دیزلی خود از موتورهای برندهای معتبر جهانی همچون کاترپیلار و دویتز بهره میبرد و کمپرسور اسکرو برقی آن از الکتروموتور مطمئن زیمنس بهره میبرد.

کمپرسور هوای فشرده اسکرو اطلس کوپکو – مدل GA 22

عکس کمپرسور اسکرو اطلس کوپکو GA 22 سرعت متغیر
کمپرسور باد صنعتی اطلس کوپکو – کمپرسور هوای فشرده اسکرو GA 22

G معرف لاین کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو می باشد،‌ مشابه سیستم نامگذاری کمپرسور دیزلی، در کمپرسور برقی نیز A معرف تک مرحله ای و R نشانگر دو مرحله ای بودن کمپرسور است. در کمپرسورهای برقی عدد پس از GA/GR عموما نشان‌دهنده‌ی توان موتور نصب شده بر روی دستگاه، در اینجا به کیلووات، می باشد. در نتیجه GA 22 کمپرسوری برقی از برند اطلس کوپکوست که در مدل VSD دارای اینورتور بوده و تمامی مدل های جدید آن نیز پلاس (+) هستند.

کمپرسور GA 22 VSD + در ۴ فشار عملیاتی ۴، ۷، ۹/۵ و ۱۲/۵ بار تولید می شود که به ترتیب دبی ماکسیمم هوای فشرده‌ی خروجی آنها برابر با ۷۶/۱، ۷۴/۳، ۶۴/۵ و ۵۳/۵ لیتر بر ثانیه می باشد (کمپرسورهای سرعت متغیر قابلیت ارائه دبی هوای خروجی متفاوت دارند، در نتیجه تمامی این مقادیر ماکسیمم بوده و کمپرسور بسته به نیاز مصرف کننده از مقادیری پایین تر تا این مقادیر ماکسیمم قابلیت هوادهی را دارد).

در جدول زیر مشخصات این کمپرسور در کنار مشخصات کمپرسورهای دیگر این لاین، من جمله GA 26 VSD + و GA 37 VSD + قابل مشاهده می باشد.

مشاهده معرفی کمپرسور GA 37 اطلس کوپکو

سطح صدای تولیدی این کمپرسورها عموما میان ۶۰ تا ۷۰ دسی‌بل می باشد، در مورد GA 22 VSD + این عدد برابر با ۶۷ دسی‌بل می باشد که صدای اندکی بوده و کمتر از صدای همهمه‌ی یک دفتر اداری می باشد.

مشخصات GA 22 استاندارد را نیز در جدول زیر مشاهده می کنید:

دیتاشیت کمپرسور GA 22 اطلس کوپکو
دیتاشیت نسخه استاندارد

کمپرسور اطلس کوپکو استاندارد یا پلاس؟

همانطور که از مقایسه این دو جدول برمی‌آید:

۱. مدل‌های استاندارد و مدل‌های پلاس از موتورهای یکسانی بهره می برند.
۲. با تغییرات در دنده‌ها، در فشارهای عملیاتی متفاوت تولید می شوند.
۳. مدل‌های پلاس در فشار برابر، امکان ارائه‌ی اندکی هوای بیشتر دارند.

نکات پایانی

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور باد صنعتی نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

بروشور راهنما و معرفی این دستگاه در صفحه‌ی مربوط به کمپرسورهای اطلس کوپکو در بخش کتب راهنما قرار خواهد گرفت:

اطلس کوپکو

کتب راهنمای تکمیلی و جامع و همچنین لیست قطعات یدکی کمپرسور اسکرو برقی نسخه استاندارد GA 22 در کنار نسخه‌های استاندارد کمپرسورهای GA 15 و GA 18 و در فایلی دیگر در کنار GA 11 آمده است. همچنین لیست قطعات یدکی GA 22 پلاس نیز در فایلی دیگر همراه با مدل‌های کمپرسور اسکرو برقی GA اطلس کوپکو زیر آمده است:

GA 11+, GA 15+, GA 18+, GA 22+, GA 26+, GA 30
Parts list
Atlas Copco
Oil-injected rotary screw air compressors

برای دسترسی به لیست قطعات یدکی کمپرسورهای اطلس کوپکو کلیک کنید.

تماس با شرکت