هر دو پارامتر دما و فشار محیطی با دور شدن از سطح دریا کاهش پیدا میکنند. فشار ورودی پایین بر روی نسبت فشار درون کمپرسور و تجهیزات متصل تاثیر گذاشته و متعاقبا میزان مصرف هوا و انرژی را تحت تاثیر قرار میدهد. همزمان، تغییر ناشی از افزایش ارتفاع بر روی میزان قدرت موتورهای الکتریکی و موتورهای احتراق تاثیر خواهد گذاشت.

چگونه افزایش ارتفاع بر روی تاسیسات کمپرسور تاثیر می گذارد؟

افزایش ارتفاع بر عملکرد کمپرسور و موتور آن تاثیر میگذارد.

این نکته که تغییر شرایط محیطی چگونه بر کاربری مصرف‌کننده‌ی نهایی تاثیر میگذارد را همیشه می بایست مدنظر داشته باشیم. آیا به جریان جرمی (در فرآیند) یا جریان حجمی خاصی نیاز داریم؟ آیا نسبت فشار، فشار مطلق یا فشار گیج برای نصب مورد نظر قرار گرفته اند؟ آیا دمای هوای فشرده شده حائز اهمیت است؟ جواب تمامی این سوالات شرایط متفاوتی برای طراحی سیستم کمپرسور ایجاد میکند، مخصوصا برای طراحی تاسیسات کمپرسور در ارتفاع بالا که دارای محاسبات پیچیده تری میباشد.

ارتفاع بالا چه تاثیری در انتخاب کمپرسور دارد؟

برای انتخاب کمپرسور صنعتی که با شرایط ما همخوانی داشته باشد، لازم است این موارد را مدنظر قرار دهیم:

۱) ارتفاع از سطح دریا

۲) دمای محیط

۳) میزان رطوبت

۴) دمای خنک کننده

۵) نوع کمپرسور

۶) منبع انرژی
موتور دیزلی => کمپرسور دیزلی
موتور الکتریکی => کمپرسور برقی

این موارد بر روی حداکثر فشار کاری، ظرفیت، مصرف برق و نیاز به خنک کننده تاثیر دارد.

مهمترین عامل تغییرات فشار ورودی در ارتفاع است. یک کمپرسور در فشار نسبی ۰.۸ ، با فرض اینکه فشار عملیاتی نرم افزار بدون تغییر بماند، در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا دارای فشار نسبی ۱.۱۱ میشود. این موضوع بر روی کارایی و در نتیجه انرژی مورد نیاز تاثیر دارد. میزان این تغییر به نوع و طراحی کمپرسور بستگی دارد. دمای محیط، رطوبت، و درجه حرارت خنک کننده برروی عملکرد کمپرسور با درجات مختلف، کمپرسور تک یا چند مرحله ای، کمپرسورهای پویا/دینامیکی و یا کمپرسورهای جابجایی تاثیر دارد و با آن در تعامل است.

ارتفاع چگونه بر عملکرد موتورهای الکتریکی اثر میگذارد؟

خنک‌سازی موتورهای الکتریکی در ارتفاعات بالاتر به موجب هوای رقیق‌تر تضعیف می شود. موتورهای استاندارد می بایست تا ارتفاعات ۱۰۰۰ متری و دمای محیطی ۴۰ درجه سانتیگراد عملکردی بدون نقصان داشته باشند. در ارتفاعات بالاتر، برای برخی از مدل‌های کمپرسور اسکرو، عملکرد موتور بیش از میزان توان مورد نیاز شافت تضعیف می شود، از این رو در صورت بهره‌گیری از کمپرسورهای استاندارد در ارتفاعات می بایست فشار عملیاتی را کاهش داد و یا از موتوری بزرگتر (oversized) استفاده کرد.

ارتفاع چگونه بر عملکرد موتورهای احتراق داخلی* اثر میگذارد؟

*موتور دیزلی

کاهش فشار محیطی، افزایش دمای هوای و یا کاهش رطوبت منجر به کاهش محتوای اکسیژن موجود در هوا و نتیجتاً کاهش توان دریافتی از موتور احتراق داخلی (IC) می شود. میزان افت عملکرد شافت به نوع موتور و روش تنفس آن (تنفس طبیعی و یا توربوشارژ) بستگی دارد. هنگامی که دما به زیر ۳۰ درجه‌ی سانتیگراد میرسد،‌ رطوبت نقش کمتری (کمتر از یک درصد افت عملکرد در هر هزارمتر) خواهد داشت.

عموما خدماتی‌ها و تامین‌کنندگان کمپرسور می بایست اطلاعات مورد نیاز در مورد کمپرسور، موتور کمپرسور و تجهیزات پنوماتیک مصرفی را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند؛ در صورت تداوم اشکالات و پرسش‌ها می بایست با مجموعه تولید‌کننده‌ی** کمپرسور تماس حاصل شود.

** بروشورهای کمپرسورهای اطلس کوپکو و اینگرسول‌رند (دوسان)  بر روی صفحات مربوط به آنها قرار گرفته است.
*** در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، دسترسی به تعمیرات معتبر و تامین قطعات با شرکت جهان کمپرسور تماس بگیرید.

منبع

تماس با شرکت