کمپانی آلمانی کمپرسور کایزر یکی از معتبرترین سازندگان کمپرسور هواست. این کمپانی در سال ۱۹۱۹ میلادی تاسیس گردیده و اکنون یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های تولید و توزیع کمپرسور هوا در سطح جهان را داراست؛ البته که این کمپانی از حضور رسمی در بازار ایران پرهیز داشته است و ماشین آلات کایزر یا توسط واردکنندگان خصوصی و یا همراه با خط تولید کارخانجات وارد کشور شده است. کمپرسور کایزر در طول ۱۰۰ سال گذشته به تولید و فروش محصولات متنوع و متعدد صنعتی مشغول بوده است که در میان ‌آنها کمپرسور اسکرو برقی آن در بازار ایران بسیار شناخته شده و محبوب است، البته با مشکلاتی.

حضور جهانی کمپرسور کایزر، منهای ایران

مشکلات کمپرسورهای کایزر در بازار ایران عموما ناشی از تحریم‌ها و غیبت طولانی مدت این شرکت در این بازار است. تکنسین‌ها و تعمیرکاران با کمپرسورهای اینگرسولرند و اطلس کوپکو خو گرفته و بر آنها کاملا مسلط هستند و همچنین دسترسی خیلی خوبی به قطعات یدکی و دانش فنی مورد نیاز دارند، لیکن این مسئله در مورد کمپرسور کایزر با دشواری‌هایی روبروست. هرچند در سال‌های اخیر دانش فنی کار با کمپرسور کایزر بهبود یافته است.

همچنین در طراحی کمپرسور کایزر، مدل‌های قدیمی‌تر، سهولت دسترسی برای تعمیرکاران پیش‌بینی نشده بود. بدین شکل که کمپرسور اینگرسولرند و کمپرسور اطلس کوپکو دسترسی از طرفین را به قلب کمپرسور و تمامی قطعات حساس و کلیدی فراهم آورده است، اما کمپرسور کایزر قسمتی از این دسترسی را از بالا داشت که سرویس را با سختی‌های فیزیکی همراه میکرد. در سال‌های اخیر و در مدل‌های جدید این مشکل برطرف شده است و در بازار ایران، کمپرسور اسکرو برقی کایزر پس از کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو از متداولترین دستگاه‌های موجود است، به طوری که تعداد دستگاه‌های موجود برقی آن گاه با کمپرسور اسکرو برقی اینگرسولرند در بازار ایران برابری میکند.

در مورد کمپرسور اسکرو دیزلی یا کمپرسور پرتابل این فراوانی متفاوت است. کمپرسور پرتابل دیزلی اینگرسولرند در بازار ایران بسیار محبوب است و در کنار کمپرسورهای اطلس کوپکو و گاه بیش از آنها به چشم میخورد. کمپرسور دیزلی کایزر بسیار کمتر در صنعت و بازار دیده میشود و این از آن روست که عموم واردات کمپرسور اسکرو برقی برای صنایع تولیدی و کارخانجات بوده و به همراه خط تولید صورت پذیرفته است.

کمپرسور اسکرو برقی کایزر مدل FS 440

کمپرسور اسکرو برقی کایزر مدل FS 440

کمپرسور اسکرو برقی FS 440 دستگاهی قدیمی است و مدل‌های موجود آن عموما از سالهای دهه ۹۰ میلادی باقی مانده است. دستگاه‌های ساخت کایزر همواره دستگاه‌هایی باکیفیت و مطمئن محسوب میشود، اما برای دستگاهی ۲۵ ساله باید حتما نظر کارشناسی مطمئن را ضمیمه‌ی نظرات فروشنده کرد.

این کمپرسور اسکرو ظرفیت هوادهی بالایی داشته و ۴۶/۱۰ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در فشار نرمال ۷/۵ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.

کمپرسور اسکرو برقی FS 440 کایزر همچنین از الکتروموتور ۳۵۰ کیلوواتی بهره میبرد. این الکتروموتور دنده‌ی سمت موتور نصب شده بر روی شافت را به گردش انداخته و در نتیجه‌ی آن، و با توجه به نسبت دندانه‌های این دنده به دنده‌ی سمت کمپرسور، روتورهای اسکروی داخل سیلندر تراکم به گردش میفتند و هوای ورودی را به فشرده کرده، به فشار مورد نظر میرساند. در نتیجه‌ی این تراکم درجه حرارت هوای خروجی نیز افزایش می یابد.

کمپرسور هوای اسکرو برقی

کمپرسور هوا دستگاهی است که به مانند باتری قدرتمندی در خدمت صنایع تولیدی و غیرتولیدی کار میکند. این دستگاه گستره‌ی وسیعی از تجهیزات و ماشین آلات پنوماتیک (ابزار بادی) را راه انداخته و همچنین گاه به صورت مستقیم (هوای فعال) بر روی محصول نهایی به کار گرفته میشود. در مطلب کاربردهای هوای فشرده داریم:

در صنعت، هوای فشرده به دو روش استفاده میشودبه عنوان انرژی و به عنوان بخشی از فرآيندبه این دو روش استفاده به ترتیب هوای انرژی (Energy Air) و هوای فعال (Active Air) گفته میشود.

هوای انرژی به عنوان ذخیره کننده و جابجا کننده‌ی انرژی برای انجام کارهای مکانیکی، استفاده میشود.

در دیگر سو، “هوای فعال” به عنوان یک بخش فعال و جزئی از فرایندی خاص و یکپارچه محسوب میشوددر این مورد، چون هوا با محصول در تماس است، کیفیت آن حائز اهمیت خواهد بود.

کمپرسور هوای اسکرو از مکانیسم جابجایی مثبت، مکانیسمی مشابه با کمپرسور پیستونی، برای تراکم هوا بهره میبرد. ساختار کمپرسور اسکرو به نوعی است که بر روی طیف پروفایل فشار-دبی شباهت بیشتری به کمپرسورهای محوری و سانتریفیوژ دارد. این نوع کمپرسور، برخلاف کمپرسور پیستونی که ساختاری رفت و برگشتی برای افزایش فشار هوا به کار میگیرد، از ساختاری روتاری برخوردار است و به همین دلیل امکان ارائه‌ی ظرفیت هوادهی یا دبی هوای فشرده‌ی بالاتری را دارد.

برای آشنایی با کمپرسور سانتریفیوژ (توربو کمپرسور) و کمپرسور محوری بر روی عنوان آنها در زیر کلیک کنید:

کمپرسور سانتریفیوژ یا توربوکمپرسور

کمپرسور محوری

در صنایع مختلف تولیدی و غیرتولیدی کمپرسور هوای اسکرو برقی تامین هوای فشرده موردنیاز برای حفاری چاه آب با دریل واگن پنوماتیک، سندبلاست، نیلینگ، راه اندازی ابزار بادی کوچک، راه اندازی چکش‌های پنوماتیک، بلومولدینگ (Blow Molding)، رنگ پاشی و مصارف متعدد دیگری را بر عهده دارد. کمپرسور اسکرو برقی بر کمپرسور اسکرو دیزلی ارجحیت دارد مگر امکان دسترسی به برق مورد نیاز به طور دائمی برقرار نباشد.

تماس با شرکت