قریب به اتفاق کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو نام‌هایی آشنا دارند، نام‌هایی که در دهه‌های اخیر عموما‌ با XA و یا XR شروع شده اند. حال در مدل‌هایی جدید نام‌هایی جدید نیز می بینیم که در میان آنها به سراغ Y 35 رفته ایم. مدل‌های جدیدی که در این پست خواهیم دید کمپرسورهایی قدرتمند با دو المنت هواساز هستند، مناسب حفاری. کمپرسور هوای فشرده اسکرو دیزلی دستگاهی است که از مکانیزم جابجایی مثبت برای تراکم هوای اتمسفریک استفاده می کند. دسته‌ی دیگر کمپرسور باد صنعتی که از مکانیزم متفاوتی برای این فرآیند بهره می برد کمپرسور دینامیکی است که در معرفی کمپرسورهای سانتریفیوژ با آنها آشنا شده ایم. کمپرسور جابجایی مثبت خود بر دو نوع است که در میان آنها کمپرسور هوای فشرده اسکرو، اسکرول و پیستونی را بهتر میشناسیم. دو مدل اول کمپرسورهای دورانی بوده و کمپرسور پیستونی نیز کمپرسور رفت و برگشتی است. کمپرسور هوای فشرده اسکرو دستگاهی است که در المنت یا استیج هواساز آن دو روتور نر و مادر داخل یک سیلندر در کنار یکدیگر به چرخش درمی آیند تا در فضاهای کوچک میان آنها حجم در اختیار هوا کاسته شده و در نتیجه، فشار آن افزایش یابد. همچنین دمای هوا بالاتر می رود.

کمپرسور دیزلی کمپرسور اسکرویی است که از موتور دیزلی برای تامین توان مورد نیاز خود بهره می برد و در مصارفی که دسترسی به الکتریسیته دائمی ندارند کاربرد فراوان دارند. این مصارف میتواند در صنایع غیرتولیدی چون حفاری معادن و چاه آب، راهسازی، پی‌ریزی ساختمان، نفت و پتروشیمی وجود داشته باشد.

کمپرسور دیزلی قدرتمند اطلس کوپکو، Y35 از سری دریل ایر

تصویری تزئینی از یک دستگاه کمپرسور هوای دیزل-اسکروی Y35
کمپرسور دیزلی Y35 اطلس کوپکو

کمپرسور باد صنعتی Y35 و X28 اطلس کوپکو از خانواده‌ کمپرسور اسکرو و دیزلی دریل ایر اطلس کوپکو است که ویژه‌ی حفاری‌های ژئوترمال، چاه آب و پی‌ریزی فنداسیون طراحی شده است.

برای راه‌اندازی یک نیروگاه ژئوترمال باید سیال را به داخل شکاف سنگ‌ھای زیرزمین منتقل نموده و منبعی از آب داغ یا بخار به دست آورد. اما قبل از احداث نیروگاه و اتصال آن به شبکه زیرزمینی ابتدا می بایست محل را کشف کنیم، حفاری‌های لازم را انجام داده و در نهایت ذخایر را مدیریت کنیم. برای موفقیت در این حفاری‌ها، و نیز حفاری‌های چاه آب و فنداسیون انتخاب کمپرسور دیزلی مناسب ضروری است. کمپرسورهای سری دریل‌ایر اطلس کوپکو ویژه‌ی این منظور ساخته شده اند؛ اطلس کوپکو دلایل زیر را برای سرمایه‌گذاری در تهیه‌ی Y35 بر میشمارد:
۱. امکان حفاری ۵۰۰ متر در روز
حفاری دو حلقه چاه ۴/۵ اینچ در ۲۰۰ متر را می توان در یک روز کاری به پایان رساند.
۲. یک تریلی برای حمل کمپرسور و مخازن دکل کفایت می کند.
۳. با استانداردهای انتشار مطابقت دارد.
۴. کمتر از ۲/۲ لیتر سوخت برای حفاری هر متر در حفاری‌های ۲۵۰ متری مصرف دارد.

تامین توان مورد نیاز برای حفاری چاه با کمپرسور Y35 - عکس کمپرسور اسکرو
دریل ۳۰۶۰ اطلس کوپکو در حال حفاری با توان خروجی کمپرسور اسکرو دیزل Y35 اطلس کوپکو

شش تفاوت کمپرسورهای XRVS476 و XRYS577 با X28 وY35

همگی کمپرسورهای بالا کمپرسور هوای فشرده اسکرو،‌ دیزلی و مناسب برای حفاری هستند، اما نمونه‌های X28 و Y35 کمپرسورهای ارتقایافته‌ی دو مدل قدیمی‌تر این خانواده‌اند: XRVS476 و XRYS577. انتخاب کمپرسور مناسب در نهایت به بودجه‌ی تخصیص یافته‌ی شما برای خریداری آن دستگاه بستگی دارد.

کمپرسور گاز اطلس کوپکو در واحد متفاوت و مجموعه کارخانجات Energas تولید میشود. تولید کمپرسور باد صنعتی اطلس کوپکو ذیل دسته‌بندی Power Technology این کمپانی است و Energas از کارخانجات فعال ذیل دسته‌بندی Compressor Technology است.

رقبای اطلس کوپکو در تکنولوژی قدرت (کمپرسور باد صنعتی، کمپرسور پرتابل و ژنراتورها) عبارت است از دوسان اینفراکور، کایزر، سول ایر، ولوو، کاترپیلار و ویرتگن.

رقبای اطلس کوپکو در تکنولوژی کمپرسور (انتقال گازهای فرآیندی) عبارت است از اینگرسول رند، کایزر، کوبلکوی ژاپن، هیتاچی، گاردنر دنور، کامرون، سول ایر و پارکر هنیفین.

بالطبع دو شاخه‌ی مذکور همکاری و همپوشانی دارد، لیکن درک تفکیک آنها در کسب و کار اطلس کوپکو سو‌ء تفاهماتی در تجارت را مرتفع خواهد ساخت.

در این جداول شش تفاوت کمپرسورهای XRVS476 و XRYS577 با X28 وY35 آورده شده است.
شش تفاوت کمپرسور دیزلی XRVS476 و XRYS577 با X28 وY35

برای مثال کمپرسور باد صنعتی Y35 از XRYS577 طول کمتری دارد، ۰/۶ مترمکعب بر دقیقه هوادهی (FAD) بیشتر دارد و نیز به سیستم تقویت‌کنند‌ی جریان مجهز هست که در هنگام استفاده از آن سیستم تا ۳۹ مترمکعب بر دقیقه نیز ظرفیت هوادهی هوای فشرده دارد. این کمپرسور در مقایسه با مدل قدیمی‌تر خود ماکسیمم فشار عملیاتی یکسانی دارد، اما این پارامتر در مقایسه‌ی X28 و XRVS476 ما را به تفاوت ۵ باری در فشار عملیاتی می رساند. همچنین نمونه‌های جدیدتر موتورهای قدرتمندتری دارند، اما این مهم با تغییر موتور از برند کاترپیلار به اسکانیا حاصل می شود.

دیتاشیت کمپرسور دیزلی Y35 و X28

برگ اطلاعات فنی کمپرسورهای Y35 و X28 را ملاحظه می نمایید. لازم به ذکر است کاتالوگ یا کتاب راهنمای این کمپرسورها و همچنین کمپرسور XRYS476 اطلس کوپکو پیشتر بر روی صفحه‌ی مربوطه قرار گرفته است:

اطلس کوپکو

کتاب راهنمای XRYS 557 نیز تا ساعاتی دیگر آپلود خواهد شد.

اطلاعات فنی کمپرسور X28 یا H32
دیتاشیت کمپرسور X28
اطلاعات فنی کمپرسور Y35 یا V39
دیتاشیت کمپرسور Y35
تماس با شرکت