در تصویر اطلاعات فنی کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو، مدل‌های GA75-90 ،GA110-160 و GA 250 آمده است؛ مختصر.
اطلاعات فنی کمپرسورهای GA75-90 ،GA110-160 و GA 250

نامگذاری کمپرسور هوای فشرده اسکرو برقی اطلس کوپکو ساده است: G برقی است و A تک مرحله‌ای (دارای یک المنت هواساز)، R نیز دومرحله‌ای است، دارای دو المنت هواساز. عددی که مقابل این حروف (GA یا GR) می آید بیانگر توان خروجی موتور برقی کمپرسور است. بدین شکل، برای مثال GA 75 کمپرسور هوایی برقی است، دارای یک المنت هواساز، با توان ۷۵ کیلووات که با مراجعه به برگ اطلاعات فنی آن می توان مقادیر فشار عملیاتی و دبی هوای فشرده‌ی خروجی (FAD) آن را استخراج نمود: ۱۰ بار و ۱۲/۳ مترمکعب بر دقیقه.

همینطور کمپرسور باد صنعتی GA 90 که در جداول بالا در کنار GA 75 آمده است کمپرسوری است با موتور الکتریکی ۹۰ کیلوواتی، ۱۳ بار و با ۱۴/۱ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی. هر دوی این مدل‌ها حدود ۱/۵ تُن وزن داشته و ابعادی مشابه دارند که در جدول قابل ملاحظه می باشد. این دو مدل به همراه GA 110 (لینک نسخه آب‌خنک) و GA 160 کمپرسورهایی کمصداتر از GA 250 هستند، تقریبا نصف تا سه چهارم آن صدا دارند که برای شنوایی انسان آسیبی ندارد (ممکن است در مدل‌های GA 160 و GA 90 افرادی ابراز نارضایتی از سطوح صدا کنند که در حد جاروبرقی خانگی است).

۴ کمپرسور روغنی از اطلس کوپکو

این کمپرسورها برای صنایع متعددی از دارویی، غذایی تا نساجی کاربرد دارند که باید متناسب با نیاز خود به انتخاب کمپرسور مناسب با فشار و حجم هوای مطلوب بپردازند. در جدول میانی کمپرسورهای GA 110 تا GA 160 را می بینیم که مشخصات فنی آنها به شرح زیر است:

GA 110: فشار عملیاتی ۱۰ بار ، دبی هوادهی ۱۷ مترمکعب بر دقیقه

GA 132: فشار عملیاتی ۱۰ بار ، دبی هوادهی ۲۰/۹ مترمکعب بر دقیقه

GA 160: فشار عملیاتی ۱۰ بار ، دبی هوادهی ۲۶/۷ مترمکعب بر دقیقه

توان خروجی موتور الکتریکی این کمپرسورها نیز حول و حوش همان عددی است که در مقابل نام آنها می آید، در رنج ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات.

قویترین مدل

اما در میان این کمپرسورها قوی‌ترین آنها کمپرسوری ۶ تُنی است با موتوری ۲۸۴ کیلوواتی. این کمپرسور نیز به مانند سایر مدل‌های آمده در این مطلب (به جز GA90) کمپرسوری ۱۰ بار است، اما با ۳۷/۶ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی هوای فشرده. این کمپرسور برای صنایع مرتبط با انرژي، فلزات و کانی‌های معدنی کمپرسوری ایده‌آل و قابل اطمینان می باشد.

روغن کمپرسور هوای فشرده اسکرو

برای اطلاعات کاملتر در مورد روغن مورد نیاز در کمپرسور اسکرو روغنی و اویل فری به مطلب روانکاری کمپرسور هوای فشرده اسکرو سر بزنید. پاره ای پاراگراف‌های مرتبط به کمپرسور اسکرو روغن پاششی مدل GA که در آن لینک آمده است به شرح زیر است:

 

در میان روغن‌های ایرانی موجود در بازار، برای کمپرسور اسکرو روغنی روغن پارس کمپرسور ۱۰۵۳ و پارس بابک ۱۰۰ و برای کمپرسور اسکرو اویل فری روغن موتور خودرو از نوع اتوماتیک یا ۲۰۵۰ توصیه می شود.

 

روغن های پیشنهادی اطلس کوپکو برای کمپرسورهای GA، روغن های تولید خود اطلس کوپکوست. کیفیت روغن کمپرسور روغن پاششی، از آن رو که این روغن در میان قطعات حساس داخل سیلندر تراکم (المنت) جریان دارد، حائز اهمیت است.

تماس با شرکت